  • 1. Data: 2009-06-23 15:44:33
    Temat: Canon SX110 IS w akcji
    Od: "Adax" <A...@o...pl>

    Wiatm, zakupułem Canon SX110 IS jako amator i jestem w rosterce czy robić
    automatem, czy próbować manuala :)
    Przez 6 lat służył mi Olympus, który robił całkem znośne fotki jako
    automat. Natomiast tutaj w Canonie SX110IS, widzę, że automat gorzej radzi
    sobie w słońcu. Nigdy nie używałem filtrów, itp, itd.

    Niebawem wybieram się na urlop, dlatego b. proszę o naprowadzenie jak
    najlepiej sprzętowo i programowo wykorzystać ten kompakt? Czy coś dokupić
    na słońce? Proszę o wyrozumiałość, nie jestem profesjonalistą i nie
    chciałbym wyważać drzwi otwartych już. Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-06-23 16:01:53
    Temat: Re: Canon SX110 IS w akcji
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 23 Jun., 17:44, "Adax" <A...@o...pl> wrote:
> [...]
    > na słońce? Proszę o wyrozumiałość, nie jestem profesjonalistą i nie
    > chciałbym wyważać drzwi otwartych już. Pozdrawiam

    najlepiej uczy sie na wlasnych bledach.

    zrob moze najpierw troche zdjec przed urlopem , w roznych warunkach i
    przeanalizuj co njwiecej boli . to wszystko jest b. proste.
    mnie w takich aparatach sprawdza sie tryb P ewentualnie z
    przesunieciem ( programshift).
    tryb A ( pelna automatyka) w zasadzie rzadko.

  • 3. Data: 2009-06-23 16:13:02
    Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>

    Użytkownik "Adax" <A...@o...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > na słońce? Proszę o wyrozumiałość, nie jestem profesjonalistą i nie
    > chciałbym wyważać drzwi otwartych już. Pozdrawiam
    ----------------------
    A jaki masz problem? Bo stwierdzenie, że gorzej sobie
    radzi nic nie mówi. Czy myślisz, że każdy tu ma szklaną
    kulę i z marszu zgadnie co Ci się nie podoba?

    --

    Pozdrawiam serdecznie

    Arkadiusz Stopa

    <stopa małpka post kropka pl> tel. 0897633408
    Mała Galeria Makrofotografii: www.stopa.cso.pl

  • 4. Data: 2009-06-23 16:20:24
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Adax napisał(a):
    > Wiatm, zakupułem Canon SX110 IS jako amator i jestem w rosterce

    W czym?

> [...]
    > dokupić na słońce? Proszę o wyrozumiałość, nie jestem profesjonalistą i
    > nie chciałbym wyważać drzwi otwartych już. Pozdrawiam

    Przeczytaj instrukcję i wypróbuj te tryby pracy które Cię zainteresują w
    takich sytuacjach do których są one zaprojektowane (nie wiem, może to
    będzie "portret nocny", albo "sport"). Zobaczysz co one dają i może
    później to wykorzystasz w specyficznej sytuacji.
    Jeśli to za dużo roboty, to albo wróć do Olympusa, z którym sobie lepiej
    radziłeś, albo zostań przy automacie.

    --
    Mirek

  • 5. Data: 2009-06-23 17:47:34
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Adax wrote:
    > Przez 6 lat służył mi Olympus, który robił całkem znośne fotki jako
    > automat. Natomiast tutaj w Canonie SX110IS, widzę, że automat gorzej
    > radzi sobie w słońcu.

    Hm? Podejrzewam, ze to nie wina aparatu, lecz... uzytkownika. ;) Sa pewne
    sytuacje (zwiazane np. z polozeniem Slonca), gdy zdjec po prostu nie
    nalezy robic albo robi sie je w okreslony sposob (i nie chodzi o konkretne
    ustawienia aparatu). W sieci nie brakuje poradnikow - rozejrzyj sie,
    poczytaj. Pewnie okaze sie, ze robiac zdjecia, z ktorych nie jestes
    zadowolony popelniales jakis podstawowy blad.

    k,

  • 6. Data: 2009-06-24 09:14:17
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    > na słońce? Proszę o wyrozumiałość, nie jestem profesjonalistą i nie
    > chciałbym wyważać drzwi otwartych już. Pozdrawiam

    Ja robiłem w trybie P w słoneczne dni i korygowałem przysłonę ( a tym samym
    czas) tak aby przy długich ogniskowych skrócic czas. Czas rózniez skracałem
    jak np fotografowałem wodospady lub inne "szybkie" obiekty ( nie lubię kiedy
    wychodzi z wody biała plama) albo przy robieniu zdjęcia pod słońce włączałem
    pomiar punktowy lub korygowałem na plus ekspozycję.

  • 7. Data: 2009-06-24 20:17:47
    Od: "Adax" <A...@o...pl>

    Dzięki Panowie! Szczególnie za łagodne potraktowanie ;) Ot, nie mam czasu,
    żeby siedzieć godzinami i bawić się tym, ale jednak będę musiał to
    poćwiczyć.Chodziło mi o najprostsze naprowadzenie w temat.

    Słońce - chodzi mi o to, że fotki robione ze słońcem (nie pod!) są jakieś
    mocno naświetlone i cienie tu robią wielkie jajca. Chciałbym na słońcu
    bardziej stępić kontrast. Wybaczcie Panowie, ale jak mam Wam powiedzieć o co
    chodzi, skoro nie znam języka fotograficznego :)

    Może jakieś kokretniejsze odwołania do jakichś stronek? bo nie wiem za
    bardzo co, gdzie i jak szukać. A sprzętowo można jakoś wspomóc ten model?
    Ponoć na wysokie nasłonecznienie są jakieś filtry... Pozdrawiam serdecznie
    wszsytkich!

  • 8. Data: 2009-06-24 21:06:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Adax pisze:

    > A sprzętowo można jakoś wspomóc ten model?
    > Ponoć na wysokie nasłonecznienie są jakieś filtry... Pozdrawiam serdecznie
    > wszsytkich!

    Filtry polaryzacyjne - przyciemniają niebo (wyraźnie widać), jeśli
    robisz zdjęcie pod kątem prostym w stosunku do Słońca. Im dalej od tego
    kąta, tym słabiej działa filtr. Podobno też pozytywnie wpływają na
    fotografowaną zieleń, ale nie wiem, czy z tego powodu, że mogą
    likwidować bliki, czy z jakiegoś innego. Osobiście tego nie zauważyłem.

    Filtry połówkowe neutralnie szare. Mogą być o ostrych przejściach lub
    gradacyjne(płynne przejście) - zawsze przyciemniają, co bywa problemem
    przy górzystym horyzoncie. Poza tym zwykłe mocowane na gwint filtrowy
    mają nieregulowaną wysokość podziału - zawsze w połowie. Lepsze są
    systemu Cokin, ale też mają swoje wady.

    Lampa błyskowa - bardzo dobra rzecz i łatwa w użyciu w kompaktach, jako,
    że nie ma problemu z czymś takim jak "czas synchronizacji". Świetnie się
    nadaje do rozjaśniania cieni np. w zdjęciach pod Słońce, ale ze względu
    na specyfikę pracy lampy (światło punktowe) i moc, można bezpiecznie
    rozjaśniać tylko cienie leżące w zbliżonej odległości i nie za daleko,
    bo nie starczy mocy lampy, aby doświetlić dalszy plan.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-06-25 08:14:04
    Od: "J." <j...@i...pl>

> [...]
    > bardziej stępić kontrast. Wybaczcie Panowie, ale jak mam Wam powiedzieć o co
    > chodzi, skoro nie znam języka fotograficznego :)

    Generalnie jest poważny problem przy silnym nasłonecznieniu, bo powstają b.
    duże kontrasty. Aparaty cyfrowe radza sobie z tym słabo.
    Kwestię filtrów szczególowo naswietlił Ci Paweł W. W przypadku bliskich
    obiektów można doświetlać lampą -ale to jest odległosc kilku metrów, nie
    więcej [funkcja wymuszonego błysku]. Jest jeszcze technika HDR, ale to wymaga
    zrobienia tego samego zdjęcia ze statywu [ten sam kadr] z różną ekspozycją
    [zwykle różnicuje sie czas ekspozycji] i składa specjalnym programem.
    Osobną kwestią jest wykorzystanie funkcji tzw. bracketingu lub skorzystanie z
    ręcznej korekty ekspozycji [tę ostatnią ma większość aparatów, nawet idioten
    kamer]. Bracketing polega na tym, że aparat po nacisnieciu spustu wykonuje Ci
    3 zdjecia, każde z innym poziomem ekspozycji [skok można regulować]. Wybierasz
    potem najlepsze lub robisz HDR-a [jeśli ten sam kadr ze statywu]. Czasem to
    pomaga, czasem nie [pomijam HDR], tak samo jak reczne zrobienie kilku zdjec
    [lub nawet jednego] z korektą ekspozycji. Chodzi o to, że światłomierz aparatu
    nie zawsze dobiera optymalne warunki -np. na śniegu trzeba doświetlić zdjęcie
    na plus. Albo np. gdy w danym przypadku niedoswietlenie terenu na zdjęciu jest
    lepsze niż przepalenie przy tym nieba lub całkiem odwrotnie -zależnie do
    sceny. Bracketingu użyłem dotąd sporadyczną ilośc razy, ale korektą bawię się
    w praktyce b. często
    Pozdrawiam
    -J.