  • 151. Data: 2024-09-23 17:10:31
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Niby tak, ale warto by zobaczyc na czym kapitalistom bardziej
    > zależało.

    Zapewne świetny temat pracy doktorskiej na wydziale psychologii.
    Ale w praktyce jakie to ma znaczenie?

    > A jeśli odwrotnie? Fabrykanci 20x więcej niz klient?
    > Szczególnie, ze czytasz - podniesli ceny.

    Fabrykant skrócił żywotność z 2000 do 1000 godzin. To wiemy, jest
    napisane. Załóżmy, że ceny też podniósł dwukrotnie. No to przychód
    mu wzrósł cztery razy. Żarówki znane mi z praktyki kosztowały 50
    razy mniej, niż zużywany przez nie prąd. Czyli mało klient stracił.
    A na prądzie zyskał dużo.

    > Ale jeszcze mnie te patanty intrygują, moze GE wymyślił cos kluczowego

    Dużo wymyślali w międzyczasie. Tysiącgodzinna żarówka świeciła sto
    lat temu kilka razy taniej od dwutysiącgodzinnej. A w ciągu stu lat
    świecenie jeszcze potaniało (nie wiem, czy w dolarach, ale w kWh na
    pewno).

    > Ale co - przy okazji sie robotnik nie pożywi?

    Tak się pożywiał, że w końcu komucha za swe krzywdy pogonił. Pewnie
    z obżarstwa mu się we łbie porzewracało.

    --
    Jarek

  • 152. Data: 2024-09-23 17:40:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 17:10:31 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zapewne świetny temat pracy doktorskiej na wydziale psychologii.
    > Ale w praktyce jakie to ma znaczenie?

    Czy wierzyć Ci, ze oni chcieli lepiej dla klienta, czy raczej chcieli
    lepiej dla siebie :-)

    No i trzeba by odgrzebać ceny zarówek i prądu z lat 30-tych.

> [...]
    > mu wzrósł cztery razy. Żarówki znane mi z praktyki kosztowały 50
    > razy mniej, niż zużywany przez nie prąd. Czyli mało klient stracił.

    W przedostatnich czasach jakoś tak.
    Ale 100 lat temu?

    https://kuriergalicyjski.com/ceny-w-marcu-1939-r/

    elektryczność 0.53/kWh, żarówka 0.88.

    Kurde, nic się nie zmieniło :-)
    Poza zarobkami :-)

    "Energię elektryczną używano prawie wyłącznie do oświetlenia
    pomieszczeń. Dostawcy starali się zwiększyć jej zużycie, stosując ulgi
    np. bonifikatę w opłacie za zużycie większej ilości energii. Jednak
    koszty bytowania były tak znaczne, że skłaniały niektórych mieszkańców
    miast, do takiego uchylenia kranu, by woda wodociągowa kapała do
    dużego naczynia przez całą noc, w ilości mniejszej niż wodomierz miał
    zdolność do uruchomienia się."

    "Ile kosztuje kropelka benzyny" ? :-)

    > Dużo wymyślali w międzyczasie. Tysiącgodzinna żarówka świeciła sto
    > lat temu kilka razy taniej od dwutysiącgodzinnej.

    No ale wydaje się, ze żarówki były znane od znacznie dawniej.
    A patenty wtedy chyba tak samo - 17 lat max.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bul
    b#Tungsten_filament

    1897 Lodygin patentuje metalowe włókna, m.in. wolframowe,
    1904 wegierski patent na wolframowe włókno (Just+Hanaman, Tungsram)
    1906 metoda produkcji przez spiekanie proszku wolframu
    1913 wypełnienie gazem obojętnym, Langmuir/GE
    1917 patent na spiralne włókno, Benbow/GE

    Chyba faktycznie GE dużo zrobił dla lepszych żarówek,
    a że przy okazji zarobił ...

    > Tak się pożywiał, że w końcu komucha za swe krzywdy pogonił. Pewnie
    > z obżarstwa mu się we łbie porzewracało.

    No ale czy mu komuna prąd obniżała, tzn napięcie ?

    J.

  • 153. Data: 2024-09-23 17:54:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 17:08:25 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Z tego co pamiętam z moich przygód z fotografią, wywoływanie tyle
    > trwa.

    raczej 5-10 minut, w przypadku błon. Szybkie były papiery.

    > Utrwalać (wypłukiwać nienaświetlonych soli stebra) w tym
    > przypadku w zasadzie nie trzeba. O ile klisza nie idzie do archiwum.
    > A jeśli idzie, to dokładnie utrwalić można już po opisaniu przez
    > lekarza.

    Niby tak, ale wątpie by ktoś się tak bawil.
    Wywołali, utrwalili, wypłukali, i wysuszyli.

    Kurde, producentów chemii jeszcze trochę jest, Kodak, Agfa
    https://www.henryschein.co.uk/gb-en/dental-gb/c/x-ra
    y-digital-imaging/x-ray-chemicals

    ale czasami się nie bardzo chwalą

    https://www.henryschein.co.uk/gb-en/dental-gb/p/x-ra
    y-digital-imaging/x-ray-chemicals/kodak-rapid-access
    -developer-500ml/555021

    15 sekund wywoływania, 15s utrwalania? wersja Rapid.

    A ci od wywoływarek się czasami nie chwalą ... pewnie nastawiany

    https://medikon.pl/sektor-medyczny/sprzet-analogowy/

    J.

  • 154. Data: 2024-09-23 17:59:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 16:55:47 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nie znam. Czytałem, że "gruźlica wraca", ale wyobrażałem to sobie tak,
    > że znaleziono kogoś, kto zachorował.

    ok 4 tys w kraju

    https://wroclaw.tvp.pl/73490577/gruzlica-wraca

    > Mnie wszkole podstawowej na lekcjach biologii (a może czegoś innego)
    > uczyli, że nie wolno pić nieprzegotowanego mleka. Bo tam *jest* gruźlica.
    > To samo mówił telewizor, pisała o tym prasa. Prątki Kocha były tak
    > oczywistym składnikiem mleka, jak laktoza. Dzisiaj, jeśli wykryją kilka
    > bakterii w jakimś produkcie spożywczym, to wycofuje się całą partię.

    No ale wychodzi na to, ze jakoś te krowy wyleczyli.

    > Mówią, że pierwszy skokowy spadek zachorowań nastąpił wtedy, gdy dorożki
    > w miastach zostały zastąpione przez samochody. Prątki jakoś szczególnie
    > lubią bywać w oparach końskiej kupy.

    Być może.

    Ale u nas to nie wiem - samochodów po 45 było mało, dorożek też mało.
    Autobusy, tramwaje, nogi?

    J.

  • 155. Data: 2024-09-23 19:27:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > lat temu kilka razy taniej od dwutysiącgodzinnej. A w ciągu stu lat
    > świecenie jeszcze potaniało (nie wiem, czy w dolarach, ale w kWh na

    P.S. potrójnie skręcone włókno

    https://patents.google.com/patent/US4316116A/en
    https://patentimages.storage.googleapis.com/1c/b9/eb
    /48cdd961e9534b/US4316116.pdf

    Ciekawe w czym to lepsze.
    No ale to dopiero 1979.

    I tu jeszcze jakis "rdzeń" jest?

    W postaci molibdenowej spirali?

    Swoją drogą, tak to opisano, że nie rozumiem o co dokładnie chodzi ...
    bo słabo kapujący jestem, czy oni celowo tak niejasno? :-)

    J.

  • 156. Data: 2024-09-23 20:30:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Czy wierzyć Ci, ze oni chcieli lepiej dla klienta, czy raczej chcieli
    > lepiej dla siebie :-)

    Nie mam doktoratu z psychologii.

    > No i trzeba by odgrzebać ceny zarówek i prądu z lat 30-tych.

    Można, ale nie trzeba. Jest zupełnie nieprawdopodobne, by ich cena
    zblizyła się do wartości prądu, które konsumowały.

    > W przedostatnich czasach jakoś tak. Ale 100 lat temu?
    >
    > https://kuriergalicyjski.com/ceny-w-marcu-1939-r/
    >
    > elektryczność 0.53/kWh, żarówka 0.88.

    Czyli warto było szukać. Zupełnie realną wydaje mi się oszczędność
    rzędu 1 kWh dziennie. Kilkanaście zł na miesiąc, kupa forsy. A ile
    to żarówek da się za to kupić!

    > Kurde, nic się nie zmieniło :-)
    > Poza zarobkami :-)

    Pensja to była kilkaset miesięcznie.

> [...]
    > kapała do dużego naczynia przez całą noc, w ilości mniejszej niż
    > wodomierz miał zdolność do uruchomienia się."

    "Chłop w raz osolonej wodzie tydziń ziemniaki gotował, a zapałkę
    dzielił na czworo", ja to znam. Lekko nie było, ale z tym kapaniem
    wody to może przesada była. A może inaczej -- wielu ludzi dzisiaj
    nie chce czajnika elektrycznego, bo "sąsiadka mówiła", że na gazie
    herbata taniej wychodzi. Czyli znowu psychologia.

    > Chyba faktycznie GE dużo zrobił dla lepszych żarówek, a że przy
    > okazji zarobił ...

    Zarobili nie "przy okazji", taki był ich jedyny cel. Starali się
    cały czas zrobić żarówkę gorszą, ale że to patałachy, więc wyszła
    im lepsza. Tak twierdzi szuria.

    > No ale czy mu komuna prąd obniżała, tzn napięcie ?

    Obniżała -- od tego się ten podwątek zaczął. Wtedy pobierana moc
    spadała, bo obciążenia w większości rezystancyjne. Zmniejszała
    też częstotliwość, by maszyny się wolniej kręciły. Ale to sama
    sobie zmniejszała, bo przemysł państwowy.

    --
    Jarek

  • 157. Data: 2024-09-23 20:50:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A ci od wywoływarek się czasami nie chwalą ... pewnie nastawiany
    >
    > https://medikon.pl/sektor-medyczny/sprzet-analogowy/

    Znajomy ma jedną z ostatnich czynnych i dostępnych publicznie maszyn
    Kodaka. Wywołuje filmy 35mm, skanuje, robi odbitki na papierze
    fotograficznym do rozmiaru A3 chyba. Taki kombajn ze trzy metry długi,
    półtora szeroki i tyleż wysoki. Wywołuje szybko, ale teraz czeka się
    długo, nim zamówienia się uzbierają i opłaci się chemię rozrobić.
    Prądu też żre dużo na samo podtrzymanie życia, więc nie jest ciągle
    w gotowości.

    --
    Jarek

  • 158. Data: 2024-09-23 20:52:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 20:30:25 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Można, ale nie trzeba. Jest zupełnie nieprawdopodobne, by ich cena
    > zblizyła się do wartości prądu, które konsumowały.

    Zasadniczo nie znamy ani ceny żarówek, ani prądu.

    > Czyli warto było szukać. Zupełnie realną wydaje mi się oszczędność
    > rzędu 1 kWh dziennie.

    To by musiała świecic z 10h dziennie. IMO - bardziej możliwe, że klasa
    pracująca chodziła spać ok 22, czy nawet wcześniej, i zapalała swiatło
    ... latem krócej, zimą dłużej. Noc trwa srednio 12h, odejmując 8h na
    sen, zostaje 4h dziennie :-)

    > Kilkanaście zł na miesiąc, kupa forsy. A ile to żarówek da się za to kupić!

    No własnie - chyba lepiej policzyc, ze 1000h taka 60W zuzyje 60kWh.
    30zl z haczykiem. 20% oszczędności to ok 6zl, a żarówka niecałe 1zl.

    > Pensja to była kilkaset miesięcznie.

    Urzędnicza czy robotnicza?

    > "Chłop w raz osolonej wodzie tydziń ziemniaki gotował, a zapałkę
    > dzielił na czworo", ja to znam.

    Zapałki drogie były, bo podatek zawierały. Zapalniczki też :-)

    > Lekko nie było, ale z tym kapaniem
    > wody to może przesada była. A może inaczej -- wielu ludzi dzisiaj
    > nie chce czajnika elektrycznego, bo "sąsiadka mówiła", że na gazie
    > herbata taniej wychodzi. Czyli znowu psychologia.

    Kiedyś sprawdziłem, i wychodziło taniej.
    Dziś już raczej nie.

    W dodatku jest sprawa taka, że w elektrycznym czajniku widzę ile jest
    wody, a metalowym z gwizdkiem nie ... i elektryczny szybciej grzeje.

    > Obniżała -- od tego się ten podwątek zaczął.

    Od tego się zaczęło, ale nie było powiedziane gdzie :-)

    > Wtedy pobierana moc
    > spadała, bo obciążenia w większości rezystancyjne. Zmniejszała
    > też częstotliwość, by maszyny się wolniej kręciły. Ale to sama
    > sobie zmniejszała, bo przemysł państwowy.

    W latach 80-tych rzadko zmniejszała, częsciej była za duża.

    W przeciążonych elektrowniach częstotliwość spada, to jakby naturalne.
    Tylko przecież można to regulować.
    A dzis jakoś dziwacznie - nadal spada ...

    J.

  • 159. Data: 2024-09-23 21:26:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Urzędnicza czy robotnicza?

    Osiemset czy trzysta?

    > Kiedyś sprawdziłem, i wychodziło taniej. Dziś już raczej nie.

    Na czym polegało sprawdzanie? Na symulacjach komputerowych w Exelu,
    czy na staniu ze stoperem przy czajnikach?

    > W dodatku jest sprawa taka, że w elektrycznym czajniku widzę ile jest
    > wody, a metalowym z gwizdkiem nie ... i elektryczny szybciej grzeje.

    Sprawa jest taka, że u mnie straty gazowe zawsze brały się stąd, że
    kak nastawiłem wodę, to nie chciało mi sie leźć do czjnika zaraz gdy
    zaczyanła wrzeć. Elektryczny sam się wyłącza.

    > Od tego się zaczęło, ale nie było powiedziane gdzie :-)

    Było, że na Śląsku (i tam gdzie duży przemysł).

    > W latach 80-tych rzadko zmniejszała, częsciej była za duża.

    Się nie spotkałem z za dużą. Nigdy.

    > A dzis jakoś dziwacznie - nadal spada ...

    Poza jednym incydentem macedońskim też się nie spotkałem.

    --
    Jarek

  • 160. Data: 2024-09-23 23:34:25
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Prątki jakoś szczególnie
    > lubią bywać w oparach końskiej kupy.

    Ciekawe jak wątek o żyrandolu skierował się na końską kupę...w sumie
    dzięki, ba mam turkucie na działce i miałem się zaopatrzyć w końską
    kupę, żeby je zwabić i wyeliminować :) Dzięki za przypomnienie :)

    --
    Pixel(R)??