    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Date: Mon, 23 Sep 2024 20:52:37 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1qmyx6juulgit.12y66vylpwa2k$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <iz9k9r9x638b$.1l5tx1uh4l8bh$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <pdhj1vhjze1j$.ltqsrcxoi8ow$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 20:30:25 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Można, ale nie trzeba. Jest zupełnie nieprawdopodobne, by ich cena
    > zblizyła się do wartości prądu, które konsumowały.

    Zasadniczo nie znamy ani ceny żarówek, ani prądu.

    > Czyli warto było szukać. Zupełnie realną wydaje mi się oszczędność
    > rzędu 1 kWh dziennie.

    To by musiała świecic z 10h dziennie. IMO - bardziej możliwe, że klasa
    pracująca chodziła spać ok 22, czy nawet wcześniej, i zapalała swiatło
    ... latem krócej, zimą dłużej. Noc trwa srednio 12h, odejmując 8h na
    sen, zostaje 4h dziennie :-)

    > Kilkanaście zł na miesiąc, kupa forsy. A ile to żarówek da się za to kupić!

    No własnie - chyba lepiej policzyc, ze 1000h taka 60W zuzyje 60kWh.
    30zl z haczykiem. 20% oszczędności to ok 6zl, a żarówka niecałe 1zl.

    > Pensja to była kilkaset miesięcznie.

    Urzędnicza czy robotnicza?

    > "Chłop w raz osolonej wodzie tydziń ziemniaki gotował, a zapałkę
    > dzielił na czworo", ja to znam.

    Zapałki drogie były, bo podatek zawierały. Zapalniczki też :-)

    > Lekko nie było, ale z tym kapaniem
    > wody to może przesada była. A może inaczej -- wielu ludzi dzisiaj
    > nie chce czajnika elektrycznego, bo "sąsiadka mówiła", że na gazie
    > herbata taniej wychodzi. Czyli znowu psychologia.

    Kiedyś sprawdziłem, i wychodziło taniej.
    Dziś już raczej nie.

    W dodatku jest sprawa taka, że w elektrycznym czajniku widzę ile jest
    wody, a metalowym z gwizdkiem nie ... i elektryczny szybciej grzeje.

    > Obniżała -- od tego się ten podwątek zaczął.

    Od tego się zaczęło, ale nie było powiedziane gdzie :-)

    > Wtedy pobierana moc
    > spadała, bo obciążenia w większości rezystancyjne. Zmniejszała
    > też częstotliwość, by maszyny się wolniej kręciły. Ale to sama
    > sobie zmniejszała, bo przemysł państwowy.

    W latach 80-tych rzadko zmniejszała, częsciej była za duża.

    W przeciążonych elektrowniach częstotliwość spada, to jakby naturalne.
    Tylko przecież można to regulować.
    A dzis jakoś dziwacznie - nadal spada ...

    J.