    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Date: Mon, 23 Sep 2024 17:40:38 +0200
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <11yhi3o38ai02.1shrvs6xtgf3r$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1qmyx6juulgit.12y66vylpwa2k$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <iz9k9r9x638b$.1l5tx1uh4l8bh$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 17:10:31 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zapewne świetny temat pracy doktorskiej na wydziale psychologii.
    > Ale w praktyce jakie to ma znaczenie?

    Czy wierzyć Ci, ze oni chcieli lepiej dla klienta, czy raczej chcieli
    lepiej dla siebie :-)

    No i trzeba by odgrzebać ceny zarówek i prądu z lat 30-tych.

    > Fabrykant skrócił żywotność z 2000 do 1000 godzin. To wiemy, jest
    > napisane. Załóżmy, że ceny też podniósł dwukrotnie. No to przychód
    > mu wzrósł cztery razy. Żarówki znane mi z praktyki kosztowały 50
    > razy mniej, niż zużywany przez nie prąd. Czyli mało klient stracił.
    > A na prądzie zyskał dużo.

    W przedostatnich czasach jakoś tak.
    Ale 100 lat temu?

    https://kuriergalicyjski.com/ceny-w-marcu-1939-r/

    elektryczność 0.53/kWh, żarówka 0.88.

    Kurde, nic się nie zmieniło :-)
    Poza zarobkami :-)

    "Energię elektryczną używano prawie wyłącznie do oświetlenia
    pomieszczeń. Dostawcy starali się zwiększyć jej zużycie, stosując ulgi
    np. bonifikatę w opłacie za zużycie większej ilości energii. Jednak
    koszty bytowania były tak znaczne, że skłaniały niektórych mieszkańców
    miast, do takiego uchylenia kranu, by woda wodociągowa kapała do
    dużego naczynia przez całą noc, w ilości mniejszej niż wodomierz miał
    zdolność do uruchomienia się."

    "Ile kosztuje kropelka benzyny" ? :-)

    > Dużo wymyślali w międzyczasie. Tysiącgodzinna żarówka świeciła sto
    > lat temu kilka razy taniej od dwutysiącgodzinnej.

    No ale wydaje się, ze żarówki były znane od znacznie dawniej.
    A patenty wtedy chyba tak samo - 17 lat max.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bul
    b#Tungsten_filament

    1897 Lodygin patentuje metalowe włókna, m.in. wolframowe,
    1904 wegierski patent na wolframowe włókno (Just+Hanaman, Tungsram)
    1906 metoda produkcji przez spiekanie proszku wolframu
    1913 wypełnienie gazem obojętnym, Langmuir/GE
    1917 patent na spiralne włókno, Benbow/GE

    Chyba faktycznie GE dużo zrobił dla lepszych żarówek,
    a że przy okazji zarobił ...

    > Tak się pożywiał, że w końcu komucha za swe krzywdy pogonił. Pewnie
    > z obżarstwa mu się we łbie porzewracało.

    No ale czy mu komuna prąd obniżała, tzn napięcie ?

    J.