  • 1. Data: 2009-10-08 11:56:02
    Temat: Zakup DA 55-300mm F4-5.8ED
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zakupu wspomnianego z tytule
    obiektywu. Wiem, ze to amatorski poziom, ale jestem amatorem. Wiem, jak
    wypada w zestawieniu z konkurencja (tamron, sigma) i wlasnie dlatego obstaje
    przy swoim wyborze. Nie wiem jednak, czy nie lepiej wypadnie, troszke
    drozszy DA 18-250. Czy warto doplacic te pare stówek? Nie znalazlem jakis
    konkretnych powodów dla "doplaty", poniewaz koniecznosc zmiany obiektywu nie
    jest dla mnie istotna (no, powiedzmy, ze jest jeszcze agrument w rodzaju -
    bede mógl sprzedac kita). Ale nie natrafilem na zadne dyskusje z porównaniem
    obu, interesuja mnie róznice w jakosci zwlaszcza w dluzszym zakresie
    ogniskowych.
    Druga sprawa, która mnie zastanawia, to cena tego obiektywu - jeszcze w
    zeszlym roku kosztowal 900-1000 zlotych, teraz przynajmniej 1350, a
    najczesciej kolo 1500. Jak to jest? Spadek kursu zlotówki o tym zadecydowal,
    czy pentac zorietowal sie, ze zbyt tanio sprzedaje tak dobry obiektyw? ;-)

    --
    Yogi(n)

  • 2. Data: 2009-10-08 13:44:27
    Temat: Re: Zakup DA 55-300mm F4-5.8ED
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Yogi(n) napisał:
> [...]
    > czy pentac zorietowal sie, ze zbyt tanio sprzedaje tak dobry obiektyw? ;-)

    Spadek kursu.

    m.
    --
    Terminus Est

  • 3. Data: 2009-10-08 17:44:41
    Od: "Roman Cierlica" <r...@W...gazeta.pl>

    pentax.org.pl tam masz wszystko o tych
    obiektywach

  • 4. Data: 2009-10-08 18:15:19
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "Roman Cierlica" <r...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > pentax.org.pl tam masz wszystko o tych
    > obiektywach

    Tam już przestudiowałem z 40 wątków ;-) Ale odpowiedzi na tak postawione
    pytanie nie znalazłem - to znaczy, czy ten droższy jest optycznie lepszy od
    tego pierwszego na tyle, by warto było doskładać. Teraz grzebię po różnych
    photozonach i innych takich, może coś wygrzebię;-)

    --
    Yogi(n)

  • 5. Data: 2009-10-08 19:43:25
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Uzytkownik "Yogi(n)" <y...@k...pl> napisal w wiadomosci
    > Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zakupu wspomnianego z tytule
    > obiektywu. > Yogi(n)
    18-250 i 55-300 to troche inne szkla.
    I nie chodzi jedynie o sam zakres.
    55-300 jest chyba najlepszym z tanich zoomów x-300mm.
    Zalety to QSF, 55mm na szerokim i minimalnie lepsza jakosc optyczna na
    dlugim koncu w porównaniu do tamrona czy sigmy 70-300 (nawet APO) -
    sprawdzone empirystycznie.

    JDJ

  • 6. Data: 2009-10-08 20:23:08
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Yogi(n)" <y...@k...pl> napisal:

> [...]
    > przy swoim wyborze. Nie wiem jednak, czy nie lepiej wypadnie, troszke
    > drozszy DA 18-250. Czy warto doplacic te pare stówek?

    Zalezy czego oczekujesz. Jezeli zalezy Ci na szerszym zakresie ogniskowych -
    to mozesz sie zastanawiac. Jesli na jakosci optycznej - to DA55-300 jest
    wyraznie lepszy od 18-250.

> [...]
    porównaniem
    > obu, interesuja mnie róznice w jakosci zwlaszcza w dluzszym zakresie

    Zdecydowanie lepsza jakosc obrazu daje 55-300. DA 18-250 (lub Tamron 18-250)
    to bardzo dobry obiektyw _jak_na _hiperzooma_. Za tak szeroki zakres
    ogniskowych niestety placi sie jakoscia optyczna.

> [...]
    zadecydowal,
    > czy pentac zorietowal sie, ze zbyt tanio sprzedaje tak dobry obiektyw? ;-)

    Porównaj sobie ceny w dolarach albo w euro.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2009-10-08 20:27:20
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Zalety to QSF, 55mm na szerokim i minimalnie lepsza jakosc optyczna na
    > dlugim koncu w porównaniu do tamrona czy sigmy 70-300 (nawet APO) -

    Ooo, dziękuję za konkretną odpowiedź. A nie wiesz jak to jest z
    powtarzalnością jakości w wypadku różnych egzemplarzy? Wiem, ze z sigmami
    (tańszymi) bywa tu różnie, pentax, jeśli chodzi o szkła zawsze cieszyl sie
    raczej dobrą opinią, ale czy muszę kupować osobiście, czy śmiało zaufać
    firmie i kupić w ciemno?

    Na kicie nie mam żadnych FF czy BF (nie testowałem tego specjalnie, ale
    pooglądałem parę fotek z małą GO i wszystko wydaje się być w porządku, to
    znaczy - ostro tam, gdzie celowałem). Poza tym podpinam z powodzeniem dwie
    manualne stałki, ale szkła serii FA, używane z powodzeniem w analogach nie
    nadają się do kadyszki - choć tu mam parę dłuższych. Stąd pomysł zakupu
    czegoś przyzwoicie ostrego - nie wiem tylko, czy zaufać i brać w ciemno, czy
    też drałować do sklepu, podpinać body i badać jak się zachowuje...

    --
    Yogi(n)

  • 8. Data: 2009-10-08 20:36:39
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Uzytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > ogniskowych -
    > to mozesz sie zastanawiac. Jesli na jakosci optycznej - to DA55-300 jest
    Nie, nie szukam uniwersalnego, bo moge z powodzeniem "mieszac" - a majac
    kita i DA 55-300 bede mial caly zakres ;-)
    Jakosc optyczna to podstawowe kryterium - w takim razie wszelkie watpliwosci
    zostaly rozwiane.

    > zadecydowal,
    >>
    > Porównaj sobie ceny w dolarach albo w euro.

    Na to nie wpadlem :-) Ale jezeli jest tak dobry, jak piszesz, to nie bede
    sie zastanawial.
    Znajomy canoniarz ostatnio kupil tamrona 18-270 i przy dlugim koncu wlasnie
    robil próbne zdjecia przy mnie - bylo ostro i zadnych AC. Tylko, to byl dosc
    drogi obiektyw (gdzies kolo 3 tys.) Stad mój dylemat dotyczacy pentaksów,
    ale skoro DA55-300 jest lepszy optycznie, to sie nie zastanawiam.

    --
    Yogi(n)

  • 9. Data: 2009-10-09 08:42:34
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Uzytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisal w wiadomosci
    > "Yogi(n)" <y...@k...pl> napisal:

    A czy to jest tak, ze jakosc optyczna nie zalezy od (powiedzmy raczej - nie
    jest skorelowana z) przedzialu ogniskowych, a od krotnosci? Czy zatem
    obiektyw 200-400 bedzie lepszy na koncu od 50-200? Pogrzebalem wczoraj w
    sieci czytajac na temat tego DA55-300 i wyglada na to, ze na koncu tez jest
    przyzwoity, a nawet bardzo dobry optycznie, oczywiscie w odniesieniu do
    ceny i klasy takiego sprzetu. Swiadcza o tym tez sample, na przyklad tutaj:
    http://forum.xitek.com/sorthread.php?threadid=517749
    Tylko cos slabo z dostepnoscia w naszym pieknym kraju, ale w wypadku
    pentaksa to nic nowego, niestety ;-(

    --
    Yogi(n)

  • 10. Data: 2009-10-09 08:50:30
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > A czy to jest tak, ze jakosc optyczna nie zalezy od (powiedzmy raczej
    > - nie jest skorelowana z) przedzialu ogniskowych, a od krotnosci?

    Mniej-wiecej... Po prostu im wiekszy zakres ogniskowych tym
    trudniej zaprojektowac obiektyw wlasciwie skorygowany w calym
    tym przedziale.

    Co prowadzi nas do wniosku, ze optycznie najlepsze powinny
    byc szkla staloogniskowe. I takie (na ogol) sa.

    > Czy zatem obiektyw 200-400 bedzie lepszy na koncu od 50-200?

    Pojecia nie mam :)

    > Tylko cos slabo z dostepnoscia w naszym pieknym kraju,
    > ale w wypadku pentaksa to nic nowego, niestety ;-(

    W dobie Internetu to zaden problem ;) Choc fajnie by bylo
    przed zakupem "pomacac" sprzet osobiscie... to fakt.

    pozdrawiam,
    Vituniu.