  • 1. Data: 2009-05-17 14:15:44
    Temat: Wynagrodzenia i rynek usług foto - kij w mrowisko
    Od: "Janusz" <e...@N...gazeta.pl>

    Witam ponownie szanownych grupowiczów :)

    Parę dni temu umieściłem tutaj ogłoszenie "[spam] Wykonanie zdjęć do sklepu
    internetowego", było fikcyjne i inspirowane postem "wynagrodzenie dla
    fotografów - śmieszne czy tragiczne?" - nie znam branży foto i po prostu
    chciałem zobaczyć jak to naprawdę jest.

    Nie będę zbytnio komentował, po prostu przedstawię oferty jakie otrzymałem.

    Oferty:

    1. *800zł* brutto za 600 zdjęć
    2. 7zł za sztukę jeśli 600 zdjęć czyli *4200zł*
    3. 4,50zł za sztukę jeśli przynajmniej 400 zdjęć - dla porównania zakładamy
    że było by te 600 więc wychodzi *2700zł*

    Szczegóły:

    1. studio fotograficzne, brak przykładów zdjęć produktów
    2. chyba niezależny fotograf bo brak wzmianki o studio, dostałem przykład
    ładnie wykonanych zdjęć produktów
    3. studio, dużo przykładów dobrze wykonanych zdjęć produktów

    Wybór:

    Oczywiście oferta 1. ze względu na cenę i nawet mimo tego że nie dostałem
    przykładu. Na www studia jest trochę zdjęć ludzi, jak dla mnie kiczowate ale
    z produktem na białym tle na pewno nie będzie problemu.

    To tyle z eksperymentu, wnioski pozostawiam Wam. Jednocześnie przepraszam
    wszystkich "oferentów" za zmarnowanie ich czasu.

  • 2. Data: 2009-05-17 14:40:14
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Janusz pisze:
    > 1. *800zł* brutto za 600 zdjęć

    Oł, dżizas....

    > Oczywiście oferta 1. ze względu na cenę i nawet mimo tego że nie dostałem
    > przykładu. Na www studia jest trochę zdjęć ludzi, jak dla mnie kiczowate ale
    > z produktem na białym tle na pewno nie będzie problemu.

    Nie będzie problemu, będzie po prostu jedna wielka nuda.
    Ale zdradzę Ci, dlaczego udaje mi się sprzedawać znacznie lepiej - otóż
    każde zdjęcie przelatuję szopem na piątą stronę i dzięki temu co jakiś
    czas podbieram zlecenia panom Kaziom, co za złotych dwadzieścia/sztuka,
    bo okazuje się, że na targach nikt nawet nie spojrzał na ichnie ulotki
    stylem z późnych lat osiemdziesiątych (z Kaziem współpracuje Miecio, co
    składa ulotki w MS Office).

    Tak więc w sumie fajnie, że aparaty są tanie i tylu chętnych panów
    Kaziów wyznacza poziom zero :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 3. Data: 2009-05-17 14:51:32
    Od: "085" <z...@g...pl>

    > Oł, dżizas....

    To, co piszesz, podoba mi sie prawie tak, jak Twoje foty ;) Wielu na miejscu
    profesjonalisty, o swojej tanszej "konkurencji" napisaloby, ze to psucie
    rynku, ze nieuczciwa konkurencja, itp. Tymczasem, w fotografii jak w kazdej
    innej branzy uslug, zawsze beda i lepsi i gorsi, i drozsi i tansi. Nie ma co
    sie obrazac na rozpietosc cenowa ofert - jest w czym wybierac, to nie uslugi
    prawne, gdzie ceny sa w pewien sposob ustalone - inna sprawa, ze do
    zrobienia katalogu np. gwozdzi specjalne umiejetnosci nie sa potrzebne ;)

    p, zul

  • 4. Data: 2009-05-17 15:10:51
    Od: "Osiak" <o...@i...pl>

    Użytkownik "Janusz" <e...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > "wynagrodzenie dla fotografów - śmieszne czy tragiczne?" - nie znam
    > branży foto i po prostu chciałem zobaczyć jak to naprawdę jest.

    Ani to smieszne ani tragiczne - takie jest poprostu zycie, a Ty sie zbytnio
    podniecasz cala ta sprawa. Swoja droga tez moim zdaniem takie
    doswiadczenia nie swiadcza zbyt dobrze o Tobie. Doswiadczenie
    zupelnie bez sensu.
    A ze nie ma co sie emocjonowac roznica w cenie to to fakt, popatrz na
    ceny transportu pasazerskiego w Polsce. W Warszawie mozna
    przejechac 1 km za kwote od 1,40 do 10 zl Czyli jeszcze wieksza
    rozpietosc niz w zdjeciach. A ten transport to dokladnie to samo co
    robienie zdjec do sklepu internetowego - ani tu ani tu nie trzeba zbyt
    wielkiego talentu ani finezji Moze nawet transport bardziej
    skomplikowany bo tu chodzi o bezpieczenstwo.
    Cena zdjecia mniej zalezy od robiacego zdjecie a wiecej od
    zlecajacego. Zreszta tak jak Adas powiedzial wystarczy panom
    Mieciow "wyjmowac" zlecenia, pokazujac klientow inna jakosc
    wykonania.
    Takie ceny to nie tylko w naszych czasach, czasach cyfrowek. Pamietam jak
    w poczatkach lat 90-tych zlecalem wykonanie bardzo duzej ilosci zdjec
    do plakatow, ulotek itp reklamowych rzeczy i rozpietosc cenowych propozycji
    byla chyba jeszcze wieksza - jak sie upre to moge dotrzec do ofert i
    zobaczyc,
    bo leza gdzies jeszcze.

    > To tyle z eksperymentu, wnioski pozostawiam Wam. Jednocześnie przepraszam
    > wszystkich "oferentów" za zmarnowanie ich czasu.

    No wlasnie to jedyny efekt Twojego idiotycznego testu.

    pozdrowienia

    --
    Osiak
    www.fotoplenery.eu

  • 5. Data: 2009-05-17 15:22:25
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Oł, dżizas....

    > Nie będzie problemu, będzie po prostu jedna wielka nuda.
    > Ale zdradzę Ci, dlaczego udaje mi się sprzedawać znacznie lepiej -
    > otóż każde zdjęcie przelatuję szopem na piątą stronę

    Nie da sie juz takich zdjec robic tak, ze po pstryknieciu sa dobre?

  • 6. Data: 2009-05-17 15:25:38
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    > Nie da sie juz takich zdjec robic tak, ze po pstryknieciu sa dobre?

    Nie da się ich sprzedać za sto złotych sztuka. W każdym razie nie
    nowoczesnej firmie na rynku reklamowym.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /piękne chwile w życiu? - tak się zmęczyć, żeby nie mieć ochoty na seks/

  • 7. Data: 2009-05-17 15:39:27
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    > inna sprawa, ze do zrobienia katalogu np. gwozdzi specjalne umiejetnosci nie sa
    potrzebne

    Kazdy wie, jak wygladaja gwozdzie. Jesli juz wiec ktos zdecyduje sie w
    ogole na wydanie katalogu ze zdjeciami, to bedzie oczekiwal czegos
    nieszablonowego, i zdecydowanie innego niz przecietny czlowiek moze
    sobie wyobrazic po hasle "zdjecie gwozdzia". Generalnie wiec bylbym
    ostrozny w takich stwierdzeniach jak powyzej, gdyz bardzo czesto okazuje
    sie, ze tematy wydawaloby sie proste -- jest bardzo trudno sfotografowac
    dobrze, lub po prostu inaczej niz pan Kazio, robiacy "pstryk" swoim
    kompaktem.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 8. Data: 2009-05-17 15:40:52
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Nie da się ich sprzedać za sto złotych sztuka. W każdym razie nie
    > nowoczesnej firmie na rynku reklamowym.

    Oj malo widziales :)

    Skanowalem sporo slajdow "na rynek reklamowy",
    ktore wymagaly wylacznie zdmuchniecia pylkow.

    Fakt, ze napewno nie kosztowaly 100zl ;)))

    No ale jak mowisz, ze takie czasy to nie bede sie sprzeczal :)

  • 9. Data: 2009-05-17 15:57:48
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > nieszablonowego, i zdecydowanie innego niz przecietny czlowiek moze
    > sobie wyobrazic po hasle "zdjecie gwozdzia".

    Racja.
    Nie ma to jak katalog gwozdzi wygladajacych jak parowki.
    Albo jak tulipany. Nie - najlepiej jak rowery! :)

  • 10. Data: 2009-05-17 16:04:51
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    > Nie ma to jak katalog gwozdzi wygladajacych jak parowki.
    > Albo jak tulipany. Nie - najlepiej jak rowery! :)

    Wydaje mi sie, czy zbytnio upraszczasz to co chcialem powiedziec w
    poprzednim poscie?! ;)
    Nie każde zdjęcie w katalogu gwozdzi musi miec postac: "gwozdz
    postawiony na lbie, sfotografowany na bialym tle".

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat