  • 51. Data: 2011-04-24 01:55:00
    Temat: Re: Wszystkie auta jeżdż? tak samo
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Maciej Ciesielski

    > Mam porównanie ostatnio dwóch aut: jednego z wahaczami z tyłu i drugiego
    > ze zwykłą belką z tyłu. I auto z wahaczami na poprzecznych uskokach
    > jechało z grubsza po swoim torze, a auto z belką podskakuje i znajduje
    > swój tor ładnych parę centymetrów obok. Mówimy oczywiście o uskoku
    > poprzecznym, który się zdarzył na zakręcie (lub łuku drogi - w przypadku
    > większych prędkości).

    No właśnie tutaj to gorsze auto miało belkę. ;)

  • 52. Data: 2011-04-24 03:57:27
    Temat: Re: Wszystkie auta jeżdżą tak samo
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Tomasz Pyra

    > Przykro mi, ale jest dokładnie odwrotnie. Cinquecento na seryjnych
    > badziewiackich hamulcach, zwykłych cywilnych oponach i ze sportowym
    > zawieszeniem hamuje 100->0 na 36-37m.

    Cienki to nie jest żaden wyznacznik, bo to miejska popierdułka z
    gównianym zawieszeniem w serii, więc nic dziwnego, że da się tutaj sporo
    poprawić. Po za tym taki wynik jak na tak lekkie auto nie jest wcale
    jakiś rewelacyjny.

    W rzeczywistości droga hamowania na suchym nowych opon w tym samym
    rozmiarze potrafi różnić się o jakieś 10%. Jeśli porównamy opony w
    różnych rozmiarach i w różnym stanie to ta różnica będzie jeszcze dużo
    większa. A ile daje zawieszenie, przy założeniu, że w serii było w miarę
    dobre, to możesz sobie przeczytać w prospektach producentów zawieszeń.
    Jeśli chodzi o skrócenie drogi hamowania to nie obiecują zbyt wiele i
    mają rację. Oczywiście sytuacja dramatycznie zmienia się gdy hamujemy na
    słabej nawierzchni, wtedy jakość szczególnie amortyzatorów zaczyna mieć
    bardzo duże znaczenie.

    > Praktyka pokazuje, że nie ma to znaczenia dopóki nierówności nie są
    > takie że samochód z seryjnym zawieszeniem zaczyna walić podwoziem o
    > ziemie.

    Moja praktyka pokazuje co innego. Ty pewnie znowu odnosisz się do
    cienkiego i KJS-ów, tymczasem ja pisze o jeździe po drogach publicznych
    normalnymi samochodami. A tutaj trzeba się zmieścić w pasie ruchu z
    jakimś marginesem bezpieczeństwa, więc moment w którym tył staje się
    niestabilny to raczej ostateczne granica. A różnica prędkości kiedy to
    się stanie, pomiędzy różnymi autami, będzie dużo większa na kiepskiej
    nawierzchni, bo wtedy dużą rolę odgrywają amortyzatory.

  • 53. Data: 2011-04-24 04:11:41
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Tomasz Pyra

    > Ja to akurat rozumiem, kilka różnych zestawów zawieszenia już
    > wypróbowałem i dość dobrze wiem jak te różnice przekładają się na
    > osiągane prędkości na łukach.
    > Dlatego też wiem że to co piszesz nie ma sensu.

    Może w cienkim. Po za tym zaznaczam raz jeszcze, że to są różne auta o
    różnej konstrukcji zawieszeń i na bardzo różnych oponach.

    Konkretniej:

    belka vs. wielowahacz
    seryjne sprężyny i amortyzatory po 100 tys. vs. nowe sportowe
    kilkuletnie przeciętne zimówki 195/50/R15 vs. bdb letnie 225/40/R18

    itp. itd.

    > W pierwszym poście - napisałeś tam że ten "gorszy" miał przyczepność
    > ponad 225% procent gorszą, co wynika wprost z różnicy prędkości które
    > podałeś (100 vs 150).
    > Miłościwie nie policzyłem po skrajnych wartościach które podałeś, bo
    > wtedy różnica wyniosłaby 324% (100 vs 180)

    Nigdzie nie napisałem, że ta różnica wynikała tylko z przebiegu. Wynikała
    z bardzo wielu czynników. A prędkości są szacunkowe, jest oczywiście
    możliwość, że gdyby zmierzyć to dokładnie to by nie wyszło 50 tylko np.
    30, ale to i tak bardzo dużo.

  • 54. Data: 2011-04-24 04:25:33
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin JK

    > Bo opisałeś swoje jednostkowe, subiektywne wrażenie.

    Nie takie jednostkowe. A to, że tył traci przyczepność jest faktem, a nie
    wrażeniem.

  • 55. Data: 2011-04-24 12:50:11
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Sat, 23 Apr 2011 16:25:31 +0000 osobnik zwany to wystukał:

    > begin masti

    > Nie wiesz co się dzieje z elementami zawieszenia czy oponami po takim
    > przebiegu?

    nie wiem. jakoś u mnie nic się dzieje. I dlaczego akurat po 100k? a nie
    99 albo 101?

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 56. Data: 2011-04-24 17:56:33
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin masti

    > nie wiem. jakoś u mnie nic się dzieje.

    Większość elementów zawieszenia, a w szczególności amortyzatory i
    elementy gumowe traci swoja właściwości stopniowo.

    > I dlaczego akurat po 100k? a nie
    > 99 albo 101?

    Piłeś?

  • 57. Data: 2011-04-24 21:46:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-24 03:57, to pisze:

    > W rzeczywistości droga hamowania na suchym nowych opon w tym samym
    > rozmiarze potrafi różnić się o jakieś 10%.

    O to to...
    Jak sam widzisz różnica przyczepności rzędu 10%, to różnica między
    oponami topowymi, a jakimś badziewiem.
    10% przyczepności to bardzo dużo, a oznacza to że samochód na tych
    lepszych oponach może pojechać 104.8km/h tam gdzie samochód na gorszych
    pojedzie tylko 100km/h.

    I dlatego można się zgodzić jeżeli powiesz że jakimś tam fajnym
    samochodem pojechałeś w łuku 110km/h, tam gdzie czymś gorszym ciężko się
    było utrzymać przy 100km/h.
    No bo wybacz - dane które podajesz, są po prostu absurdalne.

  • 58. Data: 2011-04-24 22:03:04
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-24 04:11, to pisze:

> [...]
    > z bardzo wielu czynników. A prędkości są szacunkowe, jest oczywiście
    > możliwość, że gdyby zmierzyć to dokładnie to by nie wyszło 50 tylko np.

    Chcesz dyskutować o osiągach pojazdów - czyli o zagadnieniu gdzie 5% to
    dużo, a 10% to ogromna różnica.

    A tymczasem masz jednorazowy pomiar, w którym rozrzut szacunków masz
    taki że sam nie wiesz czy to było 30, 50 czy 80km/h różnicy.

    Przyznasz że niepewność w zakresie 30-80km/h jeżeli chodzi o prędkość
    samochodu, to wartości tak wielkie, że spokojnie można uznać je za
    niewiarygodne.

    Przedział niepewności pomiarów które podajesz jest tak ogromny, że
    równie precyzyjne byłoby pisanie że raz samochód robił "brum brum brum",
    a za drugim razem "bziummmm".

  • 59. Data: 2011-04-24 22:50:49
    Temat: Re: Wszystkie auta je?d?? tak samo
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-04-22, Artur Maśląg <f...@p...com> wrote:

    > Tak.

    Ale to nie Ty pisałeś o przyzwyczajeniach z FWD, panikowaniu i
    opóźnianiu kontry ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Krzysiek Kiełczewski

    http://maverick.jogger.pl/2011/04/12/obsluga-klienta
    -by-era-czesc3/

  • 60. Data: 2011-04-26 09:29:40
    Od: n...@o...pl

    Witam serdecznie.

    > Ktoś tu pisał także, że wszystkie auta jeżdżą tak samo,
    Pewnie niektórzy naprawdę tak myślą? Nie raz widziałem w lusterku jak ktoś
    przeciętnym autem próbując utrzymać się za mną w moim toczydełku na zakrętach,
    ryje nosem w rowie a w najlepszym przypadku na poboczu.
    Ile to jest procent różnicy to się nie pokuszę określić, bo służbowym
    X-Trail-em, daję radę na tych samych zakrętach wydaje się, że z tą sama prędkością.
    Różnica w przyczepności musi być minimalna.
    Poza tym w swojej służbowej CR-V, przez 315kkm. od nowości nie odczułem żadnego
    pogorszenia przyczepności. Te same zakręty mogłem pokonywać na granicy
    przyczepności z tymi samymi prędkościami.
    Argument o 100kkm wydaje się więc bezpodstawny. CR-V to dosyć przeciętny SUV.
    Pozdrawiam.

    Sebastian
    http://speedyelise.fora.pl