  • 21. Data: 2010-05-10 06:16:54
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 9, 11:00 pm, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > Ładujesz w domu/garażu, z gniazdka sieciowego:http://blog.truecar.com/?p=2807
    >
    > Zasięg 160km. Co myślicie o tym pomyśle?

    Bardzo fajny samochod na miasto i jako drugi samochod w rodzinie.
    Ciekawe jak bedzie spisywal sie w nim silnik. Dosc mocny (80kW,
    280Nm(!)) ale bez skrzyni. Oznacza to, ze jego moc maksymalna da sie
    wykorzystac tylko gdzies w okolicach 120km/h (zgaduje), predkosc
    maksymalna jest stosunkowo niska (w/g katalogu 140km/h), a moment
    zmierzony na kolach juz nie jest taki duzy ze wzgledu na przelozenie.
    Mam wrazenie, ze gdyby wstawili tam chociaz dwubiegowy automat (miasto/
    trasa) to ten silnik bylby duzo lepiej wykorzystany.

    Co do ceny - jesli lapiesz sie na dofinansowanie to bierz. Moim
    zdaniem jest lepszy niz jakikolwiek spalinowy kompakt. Deprecjacja
    moze byc spora bo za kilka lat koszt produkcji samochodow
    elektrycznych beda pewnie nizszy niz spalinowych a konkurencja caly
    czas rosnie.

    Z tego co przeczytalem, owszem, da sie go ladowac (doladowywac) z
    gniazdka (120V?) ale producent zaleca instalacje w domu "porzadnej"
    ladowarki. Ciekawe czy jest tu juz jakis standard czy tez dla kazdego
    samochodu trzeba bedzie stawiac osobne urzadzenie.

    JD

  • 22. Data: 2010-05-10 08:41:22
    Temat: Re: W pe?ni elektryczny samochód od Nissana
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 May 2010 00:45:36 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
    >1. Do wzrostu poboru 2x to nawet wymiana wszystkich samochodow nie
    >wystarczy.
    >2. Najbardziej optymalne ladowanie, czyli w nocy nie wymaga w ogole
    >dodatkowych mocy wytworczych, wystarczy zapas mocy odstawionej na noc.

    Nie jest tak swietnie. W kraju mozemy liczyc na jakies 15GW przez
    kilka godzin, co nam daje powiedzmy 6kWh na samochod.
    Co na kilkanascie km starczy, ale niektorzy jezdza dalej.

    Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
    Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ?

    J.

  • 23. Data: 2010-05-10 08:48:48
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-05-10, Pszemol <P...@P...com> wrote:

    > Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

    Prąd nie jest *źródłem* energii...

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 24. Data: 2010-05-10 09:49:02
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Pszemol pisze:

    > No i bardzo dobrze, bo o to właśnie chodzi...

    Tyle że to jest pewne sztuczne ograniczenie które nie wynika z techniki,
    a widzimisia jakiegoś posła - widzimisia które może się w każdej chwili
    zmienić.

    Analogicznie jak LPG - niby 2x tańsze, a jednak jakoś światowa
    motoryzacja się nie przestawia. Po prostu sprawa pozostanie tańsza tak
    długo jak jest niszowa i ma politycznych stronników.

    > Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

    Prąd jest jedynie nośnikiem tej energii.
    Energii która musi być wyprodukowana gdzieś indziej i przetransportowana
    do samochodu.

  • 25. Data: 2010-05-10 10:01:03
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Pszemol pisze:

    > Z którego palca u nogi wyssałeś takie wymagania?
    > To auto ładuje się z normalnego gniazdka domowej instalacji
    > którą każdy ma w swoim domu - nie trzeba trójfazówki...

    Problem jest tylko taki, że prąd nie bierze się z gniazdka.
    Gniazdko to tylko połączenie jednego kabla z drugim i jakoś trzeba go do
    tego gniazdka dostarczyć.

    Problemem jest właśnie to skąd ten prąd wziąć, bo samochód to nie
    żarówka 100W, tylko urządzenie które zakupione przez rodzinę zwiększy
    jej zużycie prądu kilkukrotnie.
    A przepustowości i możliwości produkcyjnych w elektrowniach brakuje już
    dziś.

    > Zasilanie auta na prąd oznacza że możesz ten prąd wyprodukować
    > w dowolny sposób. W tym - bez użycia kończących się paliw kopalnych.

    Tzn. jaki jest ten "dowolny sposób", ile muszę zapłacić żeby być
    zasilanym z tego źródła i ile kosztować mnie będzie 1kWh, ile kilometrów
    na tym przejadę?
    Bo jakoś tak "w realu" najtańsza energia jest z paliw kopalnych.
    Najdroższa jest ta "darmowa" energia ze źródeł odnawialnych, nie
    zapominając o wydajności tych technologii które kompletnie nie dają
    szansy myśleć o zasilaniu samochodów.
    Póki co nie ma żadnych szans na zapewnienie za pomocą tych technologii
    dzisiejszego zapotrzebowaniu na prąd odbiorców indywidualnych, a co
    dopiero mówić o kilkukrotnym wzroście zapotrzebowania?

  • 26. Data: 2010-05-10 10:26:12
    Od: Grejon <g...@i...pl>

    J.F. pisze:

    > Albo inaczej - to rownowartosc okolo 2 litrow paliwa.
    > Kto tankuje ponad 60l miesiecznie ?

    Ja. Ale mam dostawczaka :)

    Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi

  • 27. Data: 2010-05-10 10:43:40
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Pszemol pisze:

    > Prąd jest czystym źródłem energii, benzyna czy olej napędowy - brudnym.

    Mamy gdzies w Polsce jakieś złoża prądu?? :)

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 28. Data: 2010-05-10 12:04:06
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 9 May 2010 20:43:34 +0200, kurdybanek napisał(a):
    > Zgadza się, ale jestem przekonany, że to jest kwestia pierwszego kroku. Po
    > jego wykonaniu wszystko pójdzie szybko z górki, technologia akunulatorów lub
    > innych źródeł prądu rozwinie się błyskawicznie, jeśli będzie na to rynek.

    Coś od kilkunastu lat nie potrafi się rozwinąć - jedyne co znacząco się
    zmienia to malejąca energożerność różnej elektroniki, natomiast same baterie
    zwiększają pojemność w żałośnie małym stopniu. Wszelkie zapowiadane od lat
    rewolucje... pozostają zapowiedziami.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 29. Data: 2010-05-10 12:37:42
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > "kogutek" <k...@o...pl> wrote in message
    >
    > Czy możesz przytoczyć tu obliczenia jakie Cię do tych wniosków doprowadziły?

    > Skąd te dane? Czy sam na to wpadłeś?

    > Samochody elektryczne będą już w tym roku widoczne na ulicach...

    Jak by się kto pytał to są widoczne na ulicach od bardzo dawna. W Polsce z trzy
    sztuki. To nie ten rząd wielkości. Widoczne to znaczy że co 10 będzie
    elektryczny. Na prądzie znam się bardzo dobrze. Ale nie mam zielonego pojęcia
    ile go jest na przykład w Polsce i jakie są rezerwy w jego produkcji. Skoro
    bronisz swojego zdania to masz na pewno te dane. Przedstaw je. Jeśli mnie
    przekonają to przyznam Ci rację. Żebyś nie miał wrażenia że stosuję spychologię
    i chcę się wykpić to napiszę skąd wziąłem dane. Z obserwacji tego co się dzieje
    za oknem. W Ameryce na przykład energetyka uskuteczniła śliczny pad bo ludzie
    włączyli klimatyzatory. W Europie wycofali zwykłe żarówki i promują takie co
    pobierają 1/4 mocy starych. Pan Telewizor twierdził że jak wszystkie
    gospodarstwa domowe w Europie przejdą na nowe żarówki to w rezerwie zostanie moc
    jaką wytwarza energetyka w Bułgarii. Kiedy używa się światła w domu? Wieczorem i
    w nocy. Czyli wtedy kiedy niby istnieją duże rezerwy mocy. Jeśli by były to w
    życiu nikt normalny nie wprowadzał by administracyjnie ograniczania jej poboru.
    Bo budżety państw i przedsiębiorstwa produkujące prąd mniej zarabiają.
    Elektryczny samochód to nie lodówka ani nawet klimatyzator. W litrze paliwa jest
    jakieś 10kWh. Jak masz auto co pali 8 litrów i codziennie robisz 20 kilometrów
    to potrzebujesz z 20kWh z paliwa, albo z 10kWh z prądu. Rozkładając to na 10
    godzin ładowania wyjdzie że wprowadzisz dodatkowe obciążenie 1kW. Niby niewiele
    ale i podany przebieg też jest z dolnej półki. Co z takimi co robią 50 albo 100
    kilometrów dziennie. Oni potrzebują odpowiednio 40 kWh z paliwa lub 20kWh z
    prądu i 80kWh z paliwa i 40kWh z prądu. Nie ma żadnej gwarancji że ładowanie
    będzie tylko w nocy. Ładować będą wtedy kiedy będą potrzebowali. Chyba że
    powstanie specjalna super niska taryfa, obciążona oczywiście super wysoką
    akcyzą, przeznaczona do ładowania akumulatorów w określonych godzinach. Co i tak
    nie zabezpieczy przed ładowaniem w innych godzinach bo różnica w cenie prądu
    wyjdzie niewielka. Nie twierdzę że prądu już brakuje. Komputer mi działa,
    lodówka się przed chwilą włączyła. Według mnie prądu jest na styku. Jeszcze
    jest. Popatrz co się działo jak wyszły kwiatki z gazem. W kilku europejskich
    państwach systemy energetyczne praktycznie odmówiły współpracy bo było zimno i
    ludzie w domach grzali grzejnikami elektrycznymi zamiast gazem. Czy w takiej
    sytuacji wyjechały by na ulice elektryczne samochody? Wszyscy wiedzą że warto
    mieć elektryczny samochód. Jak by cały transport miejski przeszedł na prąd to
    proporcjonalnie zużycie paliw by spadło o połowę. Opłacało by się to wszystkim z
    wyjątkiem szejków. To jak to jest dobre to dlaczego tego jeszcze nie ma. Według
    mnie nie ma bo nie ma skąd brać prądu. Jak wiesz to napisz jaka jest moc
    wszystkich elektrowni w Polsce. Jakie jest zużycie między godz 6 a 16 a jakie
    między 16 a 6. Z tego da się oszacować dla ilu samochodów wystarczy prądu. Jeśli
    mnie przekonasz to nie będę pisał że brakuje prądu. Dla mnie to żaden wstyd
    przyznać komuś rację jeśli ją ma.

  • 30. Data: 2010-05-10 14:58:17
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 10, 5:01 pm, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

    > Tzn. jaki jest ten "dowolny sposób", ile muszę zapłacić żeby być
    > zasilanym z tego źródła i ile kosztować mnie będzie 1kWh, ile kilometrów
    > na tym przejadę?

    W taki sam sposob jak prad uzywany do zasilania fabryk, biur, domow,
    oswietlenia itd. Zrodla alternatywne tez moga miec w tym swoj udzial.
    Z paneli PV mozesz otrzymac 0.1~0.2kW/m^2 a to praktycznie zalatwia
    sprawe.

    Moim zdaniem lepiej juz jest uzywac energii elektrycznej do ladowania
    akumulatorow niz np. do ogrzewania slabo izolowanych domow (to jest
    duzo gorsza marnotrawnosc bo do podgrzania powietrza mozna uzywac
    zrodel energii o znacznie wyzszej entropii niz tej potrzebnej do
    wytworzenia pradu). O wydajnosc elektrowni czy sieci tez nie ma co sie
    martwic na zapas - to juz interes energetykow (i to doslownie).

    JD