eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyTurbo disiel a spalanie
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 45

  • 31. Data: 2011-02-10 12:15:22
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Kuba (aka cita) wrote:

    >
    > Użytkownik "Massai" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    > news:iiul6v$odl$1@news.onet.pl...
    > > Kuba (aka cita) wrote:
    > >
    > > >
    > >>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości
    > > > news:oie5l6t6bov5lm8cm01df5o1pi85uvh8aq@4ax.com...
    > >>> On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote:
    > >>> > Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć
    > >>> > poprzez działanie na nie wysoką temperaturą wymyślono zawór EGR.
    > >>> > Niewielka część spalin z wydechu jest kierowana na powrót do
    > >>> > silnika razem ze świeżym powietrzem i paliwem, aby poddać
    > spaliny >>> > procesowi oczyszczania.
    > > > >
    > >>> Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac
    > >>> uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do
    > >>> rury.
    > > >
    > > >
    > > > a wg Ciebie po co?
    > >
    > > Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?
    >
    >
    > zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność
    > większa...

    Jesteś pewien że właśnie sprawność większa?
    Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa
    energia zgromadzona w układzie, prawda.
    Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej,
    "wywalasz" tę energię w kosmos.

    Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym
    ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do komory
    spalania.
    Na tej samej zasadzie stosuje się NOS - żeby dostarczyć więcej tlenu do
    spalania.

    A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i
    w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

    > ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego,
    > ktorego temperatura znacznie wzrasta po sprężeniu. Stosuje sie
    > ilozacje termiczną dolotu, zeby sie nie nagrzewał ... a tu nagle
    > podgrzewamy mieszanke?

    Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica
    między temperaturą gazów sprężonych, a temperaturą gazów rozprężonych -
    tym większa sprawność silnika.

    I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na
    wysokie temperatury.

    --
    Pozdro
    Massai


  • 32. Data: 2011-02-10 12:18:17
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: Kamil <k...@s...com>

    On 09/02/2011 17:23, J.F. wrote:
    > On Wed, 09 Feb 2011 17:13:16 +0000, Kamil wrote:
    >> Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w
    >> swoich samochodach:
    >> http://www.theenvironmentalblog.org/wp-content/uploa
    ds/2007/11/chinese-air-pollution.jpg
    >
    > Daj szersze ujecie.
    > Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow.

    Google images, do wyboru, do koloru.

    Wsiadz moze do samochodu, poszukaj jakiegos 20-letniego ikarusa i postoj
    za takim w korku przez 20 minut. Jeszcze lepiej - pojedz za takm na
    rowerze. Potem podmien wszystkie autobusy w korku na dymiace ikarusy, a
    ciezarowki na dymiace wytwory radzieckiej mysli technicznej, ktore
    pamietam z dziecinstwa i powtorz eksperyment.


    > Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar.

    A moze nawet taka moda, co jeszcze?

    > Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc
    > obok miliona samochodow bez katalizatora, choc czasem dokucza smog.
    > I spoleczenstwo moze krocej zyje, ale nie ma tylu alergii co dzis :-)

    Da sie tez jakos przezyc bez stalego dostepu do wody pitnej i
    kanalizacji, cale spoleczenstwa tak zyja i nie slyszalem o szalejacych
    alergiach w Sudanie.



    --
    Pozdrawiam
    Kamil


  • 33. Data: 2011-02-10 12:29:46
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.02.2011 12:15, Massai pisze:

    > I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na
    > wysokie temperatury.
    >

    Stąd swego czasu kombinowali w kierunku silników ceramicznych, w
    założeniu w ogóle bez chłodzenia.

    BTW: jak właściwie obecnie wygląda ten kierunek?


  • 34. Data: 2011-02-10 12:36:25
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Wed, 09 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
    wrote:

    >> Jak jest ze spalaniem diesla z turbina?
    >> Czy to jest tak, ze poki turbina sie nie zalaczy to spala sie mieszanka
    >> paliwowo-powietrzna a gdy turbina sie zalaczy to zasila silnik spalinami
    >> oraz powietrzem. Czy w takim przypadku nie spalamy paliwa?
    [...]
    > Silnik działa normalnie, tzn. potrzebuje paliwa (olej napędowy dla diesla) i
    > powietrza.

    W niektórych bodaj Volvo i Renaultach montowali wersję działającą bez oleju
    napędowego. Zwykle raz.

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba


  • 35. Data: 2011-02-10 13:15:51
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po
    > prostu większa
    > energia zgromadzona w układzie, prawda.
    > Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi
    > zgromadzonej,
    > "wywalasz" tę energię w kosmos.

    Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ
    tak nie jest, bo gdyby było to jakiż problem wstępnie
    nagrzewać powietrze np. od kolektora wydechowego? Energia
    silnika nie bierze się z powietrza, ale ze spalenia
    mieszanki paliwowo-powietrznej. Zimne powietrze ma większośż
    gęstość, czyli zimnego można wtłoczyć więcej do cylindra, a
    co za tym idzie można zapodać też więcej paliwa utrzymując
    właściwy stosunek (bodajże stechiometryczny to się nazywa).
    Więcej mieszanki=więcej energii.
    Ale może nie mam racji ;-)



    > Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest
    > gęstsze przy danym
    > ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do
    > komory
    > spalania.

    ...i utworzyć więcej mieszanki o tych samych proporcjach.
    Czyli mniej więcej to co napisałem wyżej :-)




    > A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby
    > wytworzyć ciepło, i
    > w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

    Ciśnienie zwiększa się skokowo nie od wytworzenia ciepła,
    ale od zachodzącej reakcji utleniania, w wyniku której z
    ciekłych węglowodorów powstają gazowe tlenki o zdecydowanie
    mniejszej gęstości. To delikatna, aczkolwiek istotna
    różnica. Uważasz że pocisk wystrzeliwany jest z naboju
    wskutek rozgrzania prochu?


  • 36. Data: 2011-02-10 15:16:42
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC), Massai wrote:
    >Kuba (aka cita) wrote:
    >> > > a wg Ciebie po co?
    >> > Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?
    >> zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność
    >> większa...
    >
    >Jesteś pewien że właśnie sprawność większa?
    >Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa
    >energia zgromadzona w układzie, prawda.
    >Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej,
    >"wywalasz" tę energię w kosmos.

    Ech, gdyby to byl suw pracy w cylindrze to mialbys racje .. albo i nie
    (co z tego ze wiecej energii skoro w koncu wyleci przez rure).

    Ale to dopiero suw ssania - teraz to cieplejsze powietrze trzeba
    bedzie sprezyc, co chyba jeszcze nie jest takie zle, ale zaowocuje
    wysoka temperatura koncowa spalania, co moze byc niebezpieczne dla
    silnika, no i przyspieszy oddawanie ciepla przez scianki - a to nie
    przynosi skutku (chyba ze na zewnatrz -15 :-) ).

    Ale pewnie sie nie znamy, i sie okaze ze cieplejsze powietrze ulatwia
    odparowanie paliwa i czystsze spalanie.

    >Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym
    >ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do komory
    >spalania.

    Oczywiscie. Choc np w sprezarkach wielostopniowych chlodzi sie miedzy
    stopniami, zeby latwiej sprezac. NO ale tam inne cele sa.

    >A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i
    >w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

    Ale wazne zeby to bylo we wlasciwym momencie.

    >Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica
    >między temperaturą gazów sprężonych, a temperaturą gazów rozprężonych -
    >tym większa sprawność silnika.

    Stosunek temperatur. A ten teoretycznie zalezy od stopnia sprezania.

    W rzeczywistych silnikach jest to bardziej skomplikowane - ale spaliny
    zimne nie sa :-(

    >I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na
    >wysokie temperatury.

    O ile pamietam czysta teorie to w benzyniakach raczej od liczby
    oktanowej - sprawnosc idealnego silnika zalezy tylko od stopnia
    sprezania.
    W idealnym dieslu wedlug Diesla - chyba faktycznie od wytrzymalosci,
    aczkolwiek juz glowy nie dam.

    J.


  • 37. Data: 2011-02-10 15:17:55
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2011 13:15:51 +0100, Robert_J wrote:
    >Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ
    >tak nie jest, bo gdyby było to jakiż problem wstępnie
    >nagrzewać powietrze np. od kolektora wydechowego?

    No i sie nagrzewa .. ale tylko poki silnik zimny, potem sie przelacza
    na zimny wlot, co chyba o czyms swiadczy :)

    J.


  • 38. Data: 2011-02-10 16:23:57
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2011 11:56:11 +0100, Krzysiek Kielczewski wrote:
    >On 2011-02-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    >>>Dokładniej to spaliny tylko napędzają turbinę, a ona powoduje dopływ
    >>>większej ilości powietrza do silnika.
    >>>Czystego powietrza, nie spalin.
    >>
    >>Ale potem jest zawor EGR i miesza powietrze ze spalinami.
    >
    >Ale on się pytał o działanie turbosprężarki, a nie zaworu EGR.

    Ale EGR i tak jest i doplywa brudne powietrze :-)

    J.


  • 39. Data: 2011-02-10 17:33:35
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Robert_J wrote:

    >
    > > A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć
    > > ciepło, i w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.
    >
    > Ciśnienie zwiększa się skokowo nie od wytworzenia ciepła, ale od
    > zachodzącej reakcji utleniania, w wyniku której z ciekłych
    > węglowodorów powstają gazowe tlenki o zdecydowanie mniejszej
    > gęstości. To delikatna, aczkolwiek istotna różnica.

    Nie wydaje mi się żeby ten element miał duże znaczenie.
    Trzeba żeby sie wypowiedział ktos kto ma przynajmniej podstawową wiedzę
    z teorii silników.
    Tym niemniej, poczytaj:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy

    I wyjątki kluczowe imho:
    "Silnik spalinowy - silnik wykorzystujący sprężanie i rozprężanie
    czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub
    siły. Sprężany jest gaz "zimny", a rozprężany - "gorący". Do sprężenia
    gazu zimnego zużywana jest mniejsza ilość energii mechanicznej niż
    uzyskuje się z rozprężania. Z tego powodu energia uzyskana z
    rozprężania zużywana jest do sprężania gazu i do napędu dowolnej
    maszyny. Gorący gaz uzyskuje się w wyniku spalenia paliwa, stąd nazwa:
    silnik spalinowy."

    Ostatnie zdanie powyżej.
    I jeszcze:
    "Czynnik "zimny", często powietrze zassane z otoczenia, jest sprężane,
    a w wyniku sprężania rośnie jego ciśnienie i temperatura. Sprężony gaz
    ogrzewany jest poprzez spalanie paliwa do stosunkowo wysokiej
    temperatury. "Gorący" gaz rozprężany jest w cylindrze z ruchomym
    tłokiem lub/i turbinie. Uzyskana z rozprężania gorącego gazu energia
    mechaniczna wystarcza na pokrycie zapotrzebowania energii do sprężenia
    gazu "zimnego" i do napędu dowolnej maszyny."

    I znów:
    "Sprężony gaz jest ogrzewany poprzez spalanie paliwa do stosunkowo
    wysokiej temperatury".

    --
    Pozdro
    Massai


  • 40. Data: 2011-02-10 17:42:26
    Temat: Re: Turbo disiel a spalanie
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    J.F. wrote:

    > On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC), Massai wrote:
    > > Kuba (aka cita) wrote:
    > >> > > a wg Ciebie po co?
    > >> > Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność?
    > >> zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność
    > >> większa...
    > >
    > > Jesteś pewien że właśnie sprawność większa?
    > > Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu
    > > większa energia zgromadzona w układzie, prawda.
    > > Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej,
    > > "wywalasz" tę energię w kosmos.
    >
    > Ech, gdyby to byl suw pracy w cylindrze to mialbys racje .. albo i nie
    > (co z tego ze wiecej energii skoro w koncu wyleci przez rure).

    Nie zapominaj że wzrost temperatury sprężonego turbosprężarką powietrza
    wynika z tego właśnie sprężania - a nie sprężasz "za darmo".
    Turbosprężarka jest napędzana gazami wylotowymi, tym samym stawia opór
    na wydechu. Równie dobrze mógłbyś zamiast turbiną sprężyć solidnym
    silnikiem elektrycznym, czy choćby tak jak w przypadku kompresorów -
    napędem z wału.

    Zżera to energię, którą to energię za pomoca intercoolera wywalamy do
    otoczenia.

    --
    Pozdro
    Massai

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: