    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Turbo disiel a spalanie
    Date: Thu, 10 Feb 2011 15:16:42 +0100

    On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC), Massai wrote:

    >Jesteś pewien że właśnie sprawność większa?
    >Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa
    >energia zgromadzona w układzie, prawda.
    >Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej,
    >"wywalasz" tę energię w kosmos.

    Ech, gdyby to byl suw pracy w cylindrze to mialbys racje .. albo i nie
    (co z tego ze wiecej energii skoro w koncu wyleci przez rure).

    Ale to dopiero suw ssania - teraz to cieplejsze powietrze trzeba
    bedzie sprezyc, co chyba jeszcze nie jest takie zle, ale zaowocuje
    wysoka temperatura koncowa spalania, co moze byc niebezpieczne dla
    silnika, no i przyspieszy oddawanie ciepla przez scianki - a to nie
    przynosi skutku (chyba ze na zewnatrz -15 :-) ).

    Ale pewnie sie nie znamy, i sie okaze ze cieplejsze powietrze ulatwia
    odparowanie paliwa i czystsze spalanie.

    >Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym
    >ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do komory
    >spalania.

    Oczywiscie. Choc np w sprezarkach wielostopniowych chlodzi sie miedzy
    stopniami, zeby latwiej sprezac. NO ale tam inne cele sa.

    >A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i
    >w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie.

    Ale wazne zeby to bylo we wlasciwym momencie.

    >Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica
    >między temperaturą gazów sprężonych, a temperaturą gazów rozprężonych -
    >tym większa sprawność silnika.

    Stosunek temperatur. A ten teoretycznie zalezy od stopnia sprezania.

    W rzeczywistych silnikach jest to bardziej skomplikowane - ale spaliny
    zimne nie sa :-(

    >I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na
    >wysokie temperatury.

    O ile pamietam czysta teorie to w benzyniakach raczej od liczby
    oktanowej - sprawnosc idealnego silnika zalezy tylko od stopnia
    sprezania.
    W idealnym dieslu wedlug Diesla - chyba faktycznie od wytrzymalosci,
    aczkolwiek juz glowy nie dam.

    J.