  • 51. Data: 2010-12-14 15:38:30
    Temat: Re: Trojpodzial/Zloty podzial
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Ja uważam że właśnie odwrotnie - takie jednostki, które nie chcą się
    > oglądać na innych, często tworzą sztukę, która do nikogo nie trafia.

    Cale to zdanie wynika z nieuslyszenia moich slow.

    ...jednostki, ktore nie chca sie ogladac na innych...
    Przeswiadcznie, ze jednostka niepokorna nie oglada sie na innych jest oparte o
    zalozenie, ze jednostka ta ma gdzies opinie innych ludzi. Nie zakladaj egoizmu
    wzgledem kogos kto oddaje Ci siebie takim jakim jest. Moze w Twoim przekonaniu
    bycie soba jest egoizmem, ale to jest tylko Twoje przekonanie z egoizmu
    wziete.

    ...często tworzą sztukę, która do nikogo nie trafia...
    Czyli tworza cos co pojawia się na rynku i ci do których to nie trafia sa w
    stanie to zobaczyc. Wiesz co z tego wynika? Ze tworcom tej sztuki zalezy
    jedynie na pojawieniu sie. Nie ma znaczenia czy to jest sztuka czy nie. Wazne
    ze zaistnieli spotkajac widza.

    Ja mowie. Jedyna osoba, która moze ci powiedziec, ze to co robisz jest dobre,
    jestes ty sam. Zakladam przy tym, ze zglebiasz wiedze i zalezy ci na wlasnej
    tworczosci nie przez pryzmat widowni ale przez siebie samego. Gdybys zadal
    pytanie artyscie pt. Czy robilbys to co robisz, gdybys byl pozbawiony
    widowni?, to ten artysta, jesli robi swoja sztuke z prawdziwej pasji, powinien
    odpowiedziec twierdzaco. Pokaz mi takiego artyste dzisiaj? I w tym tkwi
    odpowiedz na upadek sztuki, a nie w tym, ze ktos sie oglada lub nie na innych.
    Ogladanie sie zaklada istnienie innych.

    > Czyli ostateczny upadek sztuki nastąpił wtedy, gdy o tym co nią jest, a co
    > nie zaczął decydować autor.

    Jest dokladnie na odwrot. Upadek sztuki nastepuje w momencie kiedy o tym co
    nia jest decyduje widownia.

    marek

  • 52. Data: 2010-12-14 15:46:11
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Ogladanie sie zaklada istnienie innych.

    Tu mialo byc:
    Ogladanie sie lub nie ogladanie sie zaklada istnienie innych.

    marek

  • 53. Data: 2010-12-15 09:00:47
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 14 Dec 2010 16:38:30 +0100, marek augustynski napisał(a):

    > Jest dokladnie na odwrot. Upadek sztuki nastepuje w momencie kiedy o tym co
    > nia jest decyduje widownia.

    Twoje podejście oznacza że to autor sam określa co jest sztuką - czyli
    cokolwiek nie wyjmie z piekarnika i nazwie chlebem, będzie chlebem. Więc
    wszystko można uznać sztuką, a im coś jest powszechniejsze tym mniej
    wartościowe.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 54. Data: 2010-12-15 10:12:48
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W środa, 15 grudnia 2010 10:00, Henry(k) wyraził następujacą opinię:

> [...]
    > cokolwiek nie wyjmie z piekarnika i nazwie chlebem, będzie chlebem. Więc
    > wszystko można uznać sztuką, a im coś jest powszechniejsze tym mniej

    Powiedzmy że na miano "sztuki" zasługuje taki _świadomy_ wyrób {w bardzo
    ogólnym pojęciu} ludzki który skłania do refleksji, nie jest obojętny dla
    oglądającego.

    Przy czym to co dla jednego jest poruszające dla innego może być banalne i
    obojętne. Może się więc zdarzyć tak, że jakieś dzieło będzie poruszało
    jedynie jego autora {tzw. niezrozumiany geniusz} albo wprost przeciwnie
    wprawiać będzie tłumy "owiec" w zachwyt będąc w gruncie rzeczy banalne ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 55. Data: 2010-12-15 12:18:33
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > cokolwiek nie wyjmie z piekarnika i nazwie chlebem, będzie chlebem. Więc
    > wszystko można uznać sztuką, a im coś jest powszechniejsze tym mniej

    Moje podejscie oznacza, ze na etapie tworzenia dziela widz jest bez znaczenia,
    ze nie mozna sie nim sugerowac. Bledem jest wiec doszukiwanie sie czy artysta
    robi swoje dla kogos, wbrew czemus... nie ma tego. Pozbycie sie widza z
    horyzontu wyklucza dyskusje na temat pt. co mozna uznac za sztuke. Gdyby
    artysta, uzalezniony tak mocno od swojej widowni, siadl sobie spokojnie i
    pomyslal. Czy to co robi znaczy dla niego cos wiecej niz to co znaczy w
    powiazaniu z odbiorca. Gdyby wyzbyl sie tego marketingu.

    Gadalem ostatnio z kolezanka (artstka, stopien naukowy, wyzsza uczelnia)
    dokladnie na ten sam temat. W tej rozmowie pojawily sie zale, ze taka
    rzeczywistosc, bo sie nie sprzedaje, bo srodowiska musialyby cos tam żeby cos
    tam.... I ja do niej mowie, prosto w oczy, ktore znam i rozumiem. Jakie to ma
    znaczenie dla ciebie, kogos kogo zyciem jest twoja tworczosc, co inni
    powiedza? I wiesz co mi odpowiedziala? Ze ona poczuje, ze to jest wazne jeśli
    jej otocznie sie wypowie. Nosz k.rwa, a jak to otocznie uzna, ze to
    dziadostwo? Co wtedy? I tu nastepuje moment w ktorym taki artysta zaczyna
    czerwieniec, frustrowac sie i wkurzac. Czyli co, on zaklada z gory, ze osad
    nie może byc negatywny. Czuje sie slaby. Paradoks polega na tym, ze artysta
    domagajacy sie ocen, domagajacy sie widza, wystaw i calej tej pieprzonej
    oprawy, ma w gruncie rzeczy w nosie caly ten kram. Jest stu procentowym
    egoista. A z tego nie moze wyjsc nic dobrego dla sztuki ponad to co sam, w
    naszej dyskusji, krytykujesz.

    Trzeba czuc się kims żeby być kims. Byc w stanie widziec swoja marnosc i
    marnosc tego co sie tworzy. Co znaczy to samo co widziec swoj artyzmu. Bedac
    samym ze soba. Nie ma w tym nic egoistycznego i nic co mialoby wydzwiek
    negatywny.

    marek

  • 56. Data: 2010-12-15 13:32:07
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > Jaki odbior obrazu jest nam wrodzony - zloty podzial czy trojpodzial.
    > Moze ktos tez wie, dlaczego akurat ten nie inny?

    odwieczny problem filozofów.
    czy ładne jest to co jest ładne czy to co się podoba.

  • 57. Data: 2010-12-15 14:06:17
    Od: PK <p...@e...pl>

    W dniu 2010-12-12 23:02, romek76 pisze:
> [...]

    Trzeba by zadać jeszcze pytanie GDZIE sie urodzil ten co bedzie ogladal.
    Jedna z teorii glosi ze ludzie z zachodniego kregu kulturowego zaczynaja
    ogladac obraz od lewej strony do prawej i wolimy jesli cos waznego
    umieszczone jest w lewym mocnym punkcie czy to zlotego czy trojpodzialu.
    Odmine zdanie na ten temat moga miec ci co czytaja i pisza od prawej
    strony i to w dodatku z gory na dol. Mysle ze najgorzej jak w fotografie
    wkradlaby sie sztampa i nuda. Najwazniejsze "co poeta mial na mysli" a
    nie jak to rzemieslnik wykonal.

  • 58. Data: 2010-12-15 14:53:56
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > co znaczy " tu akurat" ?
    > zawsze dobrze prawie :-)
    >
    > ale trudno zgodzic sie z teza iz przyroda jest nieuporzadkowana.

    fizycy twierdzą, że entropia wszechświata wzrasta, więc jeśli przyroda jest
    uporządkowana to przed chwilą była bardziej.

  • 59. Data: 2010-12-26 16:02:24
    Od: "romek76" <r...@o...eu>

    Ladnie napisane:),

  • 60. Data: 2010-12-28 08:33:53
    Od: PK <p...@e...pl>

    > Moje podejscie oznacza, ze na etapie tworzenia dziela widz jest bez znaczenia,
    > ze nie mozna sie nim sugerowac. Bledem jest wiec doszukiwanie sie czy artysta
    > robi swoje dla kogos, wbrew czemus... nie ma tego.

    To jeden z aspektów twórczości artystycznej nie tylko w fotografii.
    Myslę, że autor wątku miał na myśli podział, kompozycję obrazu stosowana
    np w komercji.
    Nie można chyba dowolnie rozpuścic wodzów fantazji artystycznej np w
    fotografii slubnej.
    Należy skomponować kadry tak, żeby po latach po zmianie mód i terndów
    nadal większość ogladających chętnie zawieszała oko na zdjęciu.
    W takim rozumieniu pytanie o trójpodział i złoty podział jest jak
    najbardziej zasadne i ciasniejsze trzymanie sie ogólnie przyjętych
    kompozycji obrazów tez.
    Wielu sławnych artystów malowalo i gralo do kotleta a nie dla swojej
    duszy i w niczym to nie ujmuje ich wielkosci. Wiec czasem, w zaleznosci
    dla kogo i za ile, ma byc smaczne z odrobina swojej duszy. Jesli ten co
    placi chce zeby wszystko bylo na zielono i w srodku kadru ...
    Moze temat watku powinien brzmiec - Ile masła w masle ;)