  • 201. Data: 2016-04-06 07:13:24
    Temat: Re: Tesla
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 2016-04-05 o 08:54, J.F. pisze:

    > Przeciez pisalem, ze hamowac to ja potrafie. I system ktory wydluza
    > droge hamowania to mi zupelnie nie jest potrzebny :-)

    Muszę kiedyś zobaczyć jak hamujesz tylko prawymi kołami :)

    Pozdrawiam - Mirek
    President Teddy on board :)
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 202. Data: 2016-04-06 08:47:00
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 5 Apr 2016 17:57:52 +0200, Shrek

    > Jako inżynier, pozostane przy swoich bardziej
    > oficjalnych danych, niż twój szwagier
    > i "użytkownicy";)

    Inżynier czego? :P

    Użytkownicy potwierdzają co się dzieje w rzeczywistości patrząc na grzanie
    węglem i pompami w porównaniu z tym co w katalogach. I jakby bliżej do
    rzeczywistości temu co w katalogach pomp niż temu co w katalogach pieców
    węglowych. Z prostej przyczyny, prąd jest w pełni skalowalny, a węgiel
    zdecydowanie nie.

    > 4 to nawet katalogowo nie mają. Mają za to wybitnie COP zależny od
    > różnicy temperatur.

    Większość powietrznych pomp przy 2/35 (GZ 35sC to przy obecnym budownictwie
    i podłogówce wartość skrajna na największe mrozy, bo przy 2sC na zewnątrz
    to grzeje pewnie gdzieś do 26-28) i różnicy 5K na powrocie daje sCOP ponad
    3 (a w związku z niższą temperaturą GZ będzie COP wyższy). Przy 7/35 jest
    już znacznie ponad 4, a tu znowu ponieważ7sC na zewnatrz, to w środku
    potrzeba mniej więc i COP wzrośnie. Obecnie średni roczny COP można
    spokojnie osiągnąć na poziomie 4. I to potwierdzają użytkownicy
    opomiarowanych systemów.

    > I co odłączysz turbogenerator i co dalej - para w atmosferę? Toż to
    > dopiero sprawność. A rury i tak w dupę dostaną, bo cudów nie ma - jak
    > nie ma pary, to stygną. Jak stygną to się kurczą, a jak się potem
    > nagrzewają, to się niszczą od ciągłego skurczania i rozszerzania.

    Tak piszesz, że normalnie żal mi się tych rur zrobiło. :(

    > Ależ oczywiście, że się da. Ba nawet trzeba i robiono to bez komputerów.
    > Z tym że nic to nie zmienia - albo część bloków trzeba odłączyć, albo
    > nie będą pracować na mocy znamionowej, więc będą miały gorszą sprawność.
    > Tak samo jak twój piec.

    Sprawność kotłów w elektrowniach NIGDY, *NIGDY* nie spada poniżej 95% -- a
    to z prostej przyczyny. Tam się nie spala wsadu tak jak w domowych kotłach,
    tylko "wtryskuje" się pył węglowy -- i tym też można regulować moc bloku. W
    domowym kotle to co jest wsypane do komory albo leży na palniku się pali,
    albo musi się palić aby podtrzymać tak pożądaną przez użytkowników
    bezobsługowość. I dlatego gówno z tego spalania węgla w domach wychodzi.

    > No o co ci chodzi - wykonuje pracę to pije paliwo. Z tym,
    > że sprawniej niż jakby się rozpędzał powoli.

    No tak, w końcu autobus do setki śmiga w 6,6 sek. :P

    > Tramwaje mimo, że teoretycznie odzzyskują dalej przegrywają pod względem
    > emisji CO2 z autobusem spalinowym. A to bardzo dobrze oddaje sprawność
    > całego systemu.

    Jak zwykle uwzględniasz tylko dane cząstkowe, tj. to co powstaje ze
    spalania paliwa. Samo spalanie w silniku to tylko cząstka procesu, cząstka
    emisji. Dolicz do tego emisję z wytworzenia tego paliwa, emisję z
    przygotowania innych płynów takich jak lubrykant do smarowania silnika i
    dopiero porównuj koszty.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 203. Data: 2016-04-06 08:47:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 5 Apr 2016 21:20:43 +0200, p0li

    > ostatnio jak przy autostradzie zatrzymałem się na chesburgera to naliczyłem
    > 20 słupków szybkiego ładowania tesli - sądzisz że przyjedzie w jednym
    > czasie (20x5) 100 samochodów żebyś był tym 6-tym w kolejce?

    http://insideevs.com/tesla-working-on-20-stall-super
    charger/
    Ale to w US.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 204. Data: 2016-04-06 13:32:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    Wednesday, April 6, 2016, 7:13:24 AM, you wrote:

    > Muszę kiedyś zobaczyć jak hamujesz tylko prawymi kołami :)

    Traktorem :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 205. Data: 2016-04-06 13:56:23
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    Użytkownik "Mirek Ptak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Piszesz o Priusie - znam to :)

    O Priusie też, mamy we fabryce kilka sztuk ;-P

    > Ampera działa na innej zasadzie - silnik pracuje w swoim najlepszym trybie
    > i jedynie powyładowuje akumulatory - nie napędza samochodu jak w Priusie.

    To właśnie wiem i dlatego mi się Ampera spodobała, ale w porównaniu z
    zapowiedziami - zużycie paliwa jest _dużo_ większe.

    --
    Axel

  • 206. Data: 2016-04-06 15:13:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Axel" napisał w wiadomości grup
    >O Priusie też, mamy we fabryce kilka sztuk ;-P

    >To właśnie wiem i dlatego mi się Ampera spodobała, ale w porównaniu z
    >zapowiedziami - zużycie paliwa jest _dużo_ większe.

    O ile wiem to i w Priusie silnik stara sie pracowac w dobrym trybie, i
    kreci sie w miare niezaleznie od kol, a nadmiar mocy doladowuje
    akumulatory.
    No - moze nie zawsze moze sie ta optymalna praca wykazac, ale stara.
    Sprawnosc obu rozwiazan przy pracy spalinowej ... no, ciekaw jestem,
    ktore lepsze, pradnice i falowniki sprawnosc maja ograniczona, ale i w
    Priusie sa uzywane :-)

    A jak to wyglada w praktyce - ktore auto wiecej pali ?

    Prius bylby calkiem fajny, gdyby mial troche wieksza baterie i
    mozliwosc jej doladowywania z gniazdka.
    Wtedy bym na codzien jezdzil na prad, i nie bal sie dluzszej trasy.

    A tak, to zrobili takie nie wiadomo co - troche lepsza skrzynie biegow
    ?

    J.

  • 207. Data: 2016-04-06 15:22:07
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    com...

    > A raczej ten:
    > https://www.google.pl/flights/#search;f=WRO,5FU;t=MA
    D,XOC,XTI;d=2016-04-06;r=2016-04-27;tt=o;sel=WROMUC0
    LH1633-MUCMAD0LH1806

    Bo szukasz "na już". Ten sam lot w ostatni weekend kwietnia (wylot w piątek,
    powrót w niedzielę) - prawie o połowę tańszy.

    > W 2 strony 2600zł, w jedną stronę 2800zł? :D

    W taryfach lotniczych nie takie rzeczy się zdarzają ;-P
    Nikt Ci nie broni kupić biletu powrotnego i nie zgłosić się na lot powrotny.
    Gorzej jest, jeśli powiedzmy masz bilet z Madrytu przez Monachium do PL, ale
    z jakiegoś powodu musiałeś pojechać samochodem do Monachium. Na lot do PL
    musisz wtedy kupić sobie nowy bilet...

    --
    Axel

  • 208. Data: 2016-04-06 15:27:04
    Od: "Axel" <n...@s...mu>

    > Aczkolwiek się zdarzało jeszcze niedawno - mi chyba na Bitwy Warszawskiej
    > przed Al Krakowska w stronę Banacha. Z tym, że to nie do końca tak, że
    > głupieje kompletnie. Głupieje jak ty również zgłupiejesz i odpuścisz. Jak
    > trzymasz to po chwili zaczyna hamować sprawnie. Choć nie wiem, czy bez ABS
    > nie byłoby też tak samo słabo.

    U mnie było odwrotnie - miałem taką paskudną tarkę (na Waryńskiego przed pl.
    Konstytucji w DC), na której musiałem mocno zwolnić (łuk drogi) i jak
    trzymałem hamulec, to ABS głupiał. Jak odpuściłem i naciskałem hamulec
    ponownie - hamował bez problemu. Pacjent - Vectra B. W Vectrze C problemu
    potem nie stwierdzono :-)

    --
    Axel

  • 209. Data: 2016-04-06 17:28:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek Ptak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Muszę kiedyś zobaczyć jak hamujesz tylko prawymi kołami :)

    O ile pamietam, to to kiedys testowalem - jedne na lodzie, drugie na
    asfalcie.
    I pewnie pare razy nieswiadomie tez sie zdarzylo - na naszych drogach
    pasy lodu nie dziwne.

    Kola na lodzie sie oczywiscie blokuja, ale bocznego trzymania i tak by
    nie daly, nawet z ABS.
    Dopoki drugiej pary nie zablokujesz, to auto jedzie prosto, jak
    zablokujesz, to trzeba szybko odpuscic :-)

    Jakies tam pogorszenie w stosunku do ABS moze wystapic, chocby z
    powodu nieregulowania rozkladu sil przod-tyl na przyczepnej stronie.

    W kazdym badz razie mimo wielu wyjazdow na narty nigdy na hamowanie
    nie narzekalem.

    J.

  • 210. Data: 2016-04-06 17:38:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 06.04.2016 08:47, Myjk wrote:

    > Inżynier czego? :P

    Inżynier instalacji - z wykształcenia elektryczny z praktyki MEP - czyli
    elektryczny z elementami HVAC - ponieważ trzeba to pozasilać, to trzeba
    się na tym choć trochę znać;)

    > Użytkownicy potwierdzają co się dzieje w rzeczywistości patrząc na grzanie
    > węglem i pompami w porównaniu z tym co w katalogach.

    To podobnie jak ci, co im na grupie diesle palą w dojazdach do pracy po
    pięć kilometrów tyle co w trasie. Po prostu racionalizują sobie wydatek
    na pompę ciepła i widzą co chcą widzieć. Podobnie jak ci co im disle w
    mieście palą po 4 litry.

> [...]
    > potrzeba mniej więc i COP wzrośnie. Obecnie średni roczny COP można
    > spokojnie osiągnąć na poziomie 4. I to potwierdzają użytkownicy

    Masz tu realne wartości:

    http://ladnydom.pl/budowa/1,106579,14004699,Ile_pomp
    a_daje_ciepla__wspolczynnik_COP.html

    Do obliczeń wskaźnika efektywności brano pod uwagę zużycie energii
    elektrycznej przez pompę ciepła, pompę dolnego źródła ciepła (pompę
    solanki) i grzałkę elektryczną. Ilość ciepła dostarczanego do
    ogrzewanego budynku mierzono zaraz za pompą ciepła. Średnia efektywność
    pracy instalacji wynosiła:

    - dla pomp gruntowych - 3,9 w nowo budowanych domach oraz 3,3 w
    starszych budynkach;

    - dla pomp powietrznych - 2,9 w nowych i 2,6 w starszych domach.

    3 dla pompy powietrznej jest bardzo optymistyczną wartością. $ w
    praktyce jest nie do osiągnięcia, chyba, że w środku chcesz mieć 20 a na
    zewnątrz jest 15;)

    > Tak piszesz, że normalnie żal mi się tych rur zrobiło. :(

    Nie no sopoko. Weż sobie odalaja i wygaszaj dwa razy dziennie blok
    energetyczny, to zobaczysz co się stanie.

    > Sprawność kotłów w elektrowniach NIGDY, *NIGDY* nie spada poniżej 95% -- a
    > to z prostej przyczyny.

    Ale nikogo nie obchodzi co jest na wyjściu kotła, a na wyjściu
    turbogeneratora (a w zasadzie transformatora).

    > No tak, w końcu autobus do setki śmiga w 6,6 sek. :P

    Przestań pieprzyć - walnąłeś byka i teraz udajesz, że skoro pija paliwo
    to ma niską sprawność. Akurat silnik spalinowy ma to do siebie, że
    solidnie obciążony to sprawność ma zbliżoną do maksymalnej.

> [...]
    > emisji. Dolicz do tego emisję z wytworzenia tego paliwa, emisję z
    > przygotowania innych płynów takich jak lubrykant do smarowania silnika i

    Oczywiście - bo w elektrowni, to żadnych płynów nie ma, surowce
    automatycznie się materializują na placu opałowym:P

    NIe da się z tobą dyskutować, bo masz już opracowaną tezę, i próbujesz
    porównać zalety energii elektrycznej do wad innych technologii. A
    tymczasem obie mają zarówno zalety jak i wady. W ten sposób to ci
    wyjdzie, że nie warto pracować, bo lepiej wziąć kredyt - praca jest
    uciążliwa i stosunkowo mało z niej kasy, wizyta w banku wymaga mniej
    nakładów a i kasy więcej - wnioski oczywiste:)

    Shrek