  • 41. Data: 2014-05-15 13:42:19
    Temat: Re: Szybka karta microSD do 100zl
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" ll1vqh$3et$...@n...news.atman.pl

    > System operacyjny o jakim pisałem, jest naszym autorskim (grupa kilku osób). Wiemy
    doskonale czy braliśmy pod uwagę
    > proiorytetowanie przerwań czy nie. W przypadku końcówek wykonawczych nie było
    takiej potrzeby

    Bo każda z nich może (albo nie może) wykonać tylko jedno zadanie? ;)

    > (byłby to przerost formy nad treścią). W systemie operacyjnym jednostki centralnej
    (zarządzającej tymi końcówkami) sprawy mają się
    > dokładnie odwrotnie.

    Czyli jest -- w systemie odbierającym zgłoszenia od tych urządzeń?
    Ale jeśli jest -- to chyba nie ma tam jednoczesności zdarzeń. Albo
    inaczej -- mogą przywędrować jednocześnie zgłoszenia/przerwania, ale
    obsługę owych przerwań (; też przerwania ;) trzeba pokolejkować wg.
    prymitywnego algorytmu zwanego priorytetowaniem.

    > Chyba to niewłaściwe forum aby Ci to wyjaśniać. Po drugie wątpię, że przelewanie
    dokumentacji w formę dyskusji publicznej jest

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 42. Data: 2014-05-15 14:32:40
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Bo każda z nich może (albo nie może) wykonać tylko jedno zadanie? ;)

    Nie, 8 lub 16 zadań konkretnie bo tyle portów ma każda z tych końcówek.

    > Czyli jest -- w systemie odbierającym zgłoszenia od tych urządzeń?

    Zgadza się. Tam dużo więcej pracy było potrzebne do oprogramowania.

    > Ale jeśli jest -- to chyba nie ma tam jednoczesności zdarzeń.

    Zdarzania... z samej definicji nigdy nie są jednoczesne. Nie wiem o
    jakie rozdzielczości mówimy. Czy pikosekundach, sekundach, godzinach? To
    co w jednej sekundzie jest jednoczesne, to w 1ms już nie musi. Zresztą
    nie wiem do czego zmierzasz.

> [...]
    > obsługę owych przerwań (; też przerwania ;) trzeba pokolejkować wg.
    > prymitywnego algorytmu zwanego priorytetowaniem.

    Nie doczytałeś czegoś w necie :-D Masz na myśli zapewne thread pooling.
    Z tego korzystamy. Priorytetowanie to co innego i o tym dalej. Zadania
    są kolejkowane i sekwencyjnie przydzielany jest im czas. Jeśli proces
    nie zmieści się w przyznanym czasie, to jest przerywany, jego dane
    odkładane są na stos, kolejny z procesów uruchamiany jest od punktu
    zatrzymania, pobiera dane ze swojego prywatnego stosu i leci dalej. I
    tak się kręci ta karuzela. W efekcie równocześnie realizowanych jest do
    16 różnych zadań w sekwencyjnie przełączanych procesach. Zdarza się, że
    zadanie, które zostało wyznaczone później kończy się wcześniej niż
    obecnie trwające. Tak to działa. Każdy z procesów ma przypisane tylko 1
    zadanie, które jest po kawałku realizowane i nie zabiera czasu innym
    procesom.

    W jednostce centralnej jest też priorytetowanie. W tych prostych
    sterownikach nie było powodów do zawracania sobie głowy
    priorytetowaniem. To jest kolejny mechanizm. W uzupełnieniu do w/w
    proces o wyższym priorytecie musi się zakończyć aby te o niższym mogły
    dokończyć swojego dzieła. Jak sama nazwa wskazuje - priorytet jest wręcz
    zaprzeczeniem kolejkowania, wchodzi bez kolejki. Kolejkowanie o jakim
    piszesz działa wśród procesów o jednakowym priorytecie wyłącznie.

    Czy coś jeszcze chcesz wiedzieć? Dalej to już odpłatnie :-D

    Marek

  • 43. Data: 2014-05-15 14:34:21
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2014-05-15 13:42, *Eneuel Leszek Ciszewski* napisał, a mnie coś
    podkusiło, żeby odpisać:
    > prymitywnego algorytmu zwanego priorytetowaniem.

    Na pocztę miałeś iść

    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 44. Data: 2014-05-15 14:57:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" ll21ss$5au$...@n...news.atman.pl

    > Widzisz... ty czytasz o tym w necie

    Zanim dowiedziałem się o istnieniu internetu,
    wiedziałem o takich systemach.

    > co ja tworzyłem (nie zajmuję się tym obecnie). W zasadzie
    >nie ja jako 1 osoba lecz grupa kilku pracowników uczelni.

    Ciekawe, czy podpisaliby się pod tym, co tu prezentujesz. :)

    > Ja nie spotkałem się z takim sformułowaniem. Nie obracam się w Twoich kręgach.

    Być może, choć ja akurat uważam, że obracasz się. :)

    > Sprawdź sobie w systemie Windows ile masz pamięci. Zapewne więcej niż RAM. Ciekawe
    co?

    Należy zapytać: 'czym jest pamięć'? HDD to także pamięć.
    ROMy/PROMy/EPROMy -- także. Pamięć może być wirtualną pulą
    adresów możliwa do obsłużenia przez procesor, która nie ma
    (bądź ma) pokrycie w RAMkach.

    Nie napisałem. :)

    > w temacie RT więc nie bardzo mnie interesuje dyskusja z Tobą.
    > Do tego ignorujesz logikę dyskusji nie przyjmując do wiadomości,
    > że implementacja programistyczna czegokolwiek, w tym autorskiego
    > systemu RT, zależy wyłącznie od programistów.

    Ale akurat określenie RT ma swoją wartość
    niezależną od tych konkretnych programistów. :)

    > Jeśli mają potrzebę nie wdrażania jednego z wielu mechanizmów
    > wykorzystywanych powszechnie w RT, to ich sprawa.

    Niby tak, ale cechą systemu operacyjnego czasu
    rzeczywistego nie jest współbieżność obsługi zdarzeń.

    > O czym tu dyskutować? Piszę jak fizycznie zrealizowano coś
    > w konkretnym urządzeniu a Ty w odpowiedzi zachęcasz autorów
    > do poczytania w necie o podstawach RT. To jakiś absurd.

    > O "wirtualnej" *) pamięci też nie słyszałeś i zamiast sobie
    > poczytać to piszesz o tym, że robię Was w bambuko.

    Słyszałem. Pierwszym komputerem, który zobaczyłem był komputer
    z wirtualną pamięcią. Dopiero później zobaczyłem ZX Spectrum. :)

    > W mojej interpretacji Twoja postawa jest w tym momencie
    > trollowsko-infantylna, której celem jest przekomarzanie
    > się itp. Też się nie obrażaj ale chciałem przedstawić
    > moje odczucia w tej dyskusji.

    Mnie nie można obrazić. Przegrałem nawet proces sądowy (który
    bym wygrał, gdybym nie wycofał zarzutu o słowne znieważenie)
    o obrażenie mnie.

> [...]
    > jedynie to, że równoległe zrzucanie bufora aparatu do SD
    > i zapisywanie nowych zdjęć w to miejsce skutkuje w praktyce
    > tym, że więcej klatek w szybkim trybie aparat jest zdolny
    > wykonać niż bez obecności karty SD. Czyli bufor "wirtualnie"
    > powiększył się. Im szybsza karta SD tym bardziej "powiększy
    > się" wirtualnie bufor. W informatyce pamięć wirtualna wiąże
    > się z możliwością jej adresowania - dlatego cudzysłów bo
    > nie to miałem na myśli. Chyba po raz trzeci to piszę
    > a z pewnością ostatni. Nie wykorzystasz tej szansy
    > i nie zrozumiesz, trudno. Więcej prób nie będę podejmował.

    Zrozumiałem. Od początku rozumiem, ale chciałem wiedzieć, jak duży
    jest bufor,Chciałem policzyć, ile pstryknąłeś klatek, zanim wybrałeś
    tę karte. Jeśli bufor mieści 2 sekundy a Ty testowałeś kilkanaście
    kart, mamy:

    (2s*12klatek/s)*kilkanaście

    do czasu zapełnienia bufora, po czym mamy co najmniej dwie sekundy obliczania

    (2s*xklatek/s)*kilkanaście

    i każdy z tych pomiarów należy kilkakrotnie powtórzyć; powiedzmy że tylko 3 razy. :)

    3((2s*12klatek/s)*k+(2s*xklatek/s)*k) gdzie k oznacza 'kilkanaście'.

    Zakładasz, że karta odbiera 2.5 klatki na sekundę, zatem may cos takiego:

    3((2s*12klatek/s)*k+(2s*2.5klatki/s)*k)

    czyli jakoś tak

    3((2*12)+(2*2.5))*kklatek

    a wstawiając za k (czyli kilkanaście) powiedzmy 15, mamy:

    45(24+5)*klatek
    45*29*klatek
    1305 klatek

    Naprawdę Twój test pochłonął ponad 1300 klatek?...

    -=-

    Pamięć wirtualna w komputerze to pamięć istniejąca jedynie w adresach.
    Program odwołuje się do tych wirtualnych adresów a odpowiednia część
    komputera (raczej zintegrowana z resztą CPU) dokonuje przeadresowania
    z adresów wirtualnych na lokalnie/chwilowo ważne adresy rzeczywiste.
    W danej chwili dany adres wirtualny może zostać powiązany z takim
    adresem rzeczywistym, w innym momencie ten sam adres wirtualny może
    spotkać się z innym adresem rzeczywistym. Taki sposób adresowania
    nazywany też jest chronionym, gdyż programy nie mogą się nawzajem
    podglądać -- POKE. ;) Aby nie tracić zawartości zapisanej pod
    adresem wirtualnym, gdy adres rzeczywisty zostanie zwolnionym,
    zawartość tego adresu wirtualnego można przechować w innym,
    zwykle tańszym miejscu, na przykład na HDD. Plik zawierający
    takie zrzuty (przechowujący tymczasowo zawartość wirtualnych
    adresów) nazywany jest powszechnie SWAPem. Przerzucaniem
    zawartości ze SWAPu do RAMu i z powrotem zajmuje się tak
    sprzęt/złom, jak i soft/system_operacyjny. Powszechne
    PeCetowe procesory Intela od 80286 potrafią wspomagać
    tryb chroniony, jednak DOS (system operacyjny dedykowany
    tym komputerom -- PeCetom tamtych lat) tego nie oferował
    **chyba** nigdy. Pamiętam, że jakoś był wykorzystywany już
    wtedy ten wynalazek, ale nie pamiętam, jak dokładnie.
    Irytowały wzmianki (w czasie uruchamiani) o istnieniu trybu chronionego.

    Do napisania powyższego opisu nie służyły mi wieści czerpane z internetu. :)
    W czasie pisania programów (na samym początku pisania) dowiedziałem się tego,
    czym jest pamięć wirtualna a o tym, że AT (na 80286) oferuje sprzętowo tryb
    chroniony, dowiedziałem się w parę lat po tym, jak zacząłem pisać, czyli
    wtedy, gdy spotkałem się z ATem. AT oferował o wiele szerszy dostęp do
    RAMek niż XT, co jednak w DOSie jedynie przygnębiało? :) Dawało szybkie
    RAMdyski, o wiele szybsze i od HDD, i od innej (bardzo powolnej) konstrukcji
    RAMdysków -- znanych mi z XTów. RAMdyski XTowe miały szybkość porównywalną
    z szybkością dyskietek -- FDD.

    Moje ,,kręgi'' to na przykład Deminet -- to IMO od niego
    dowiedziałem się, czym jest 'czas rzeczywisty'. Od niego,
    czyli z książki jego autorstwa.

    -=-

    Podtrzymuję, że jednoczesność/równobieżność nie jest cechą
    znamienną/charakterystyczna systemów operacyjnych czasu
    rzeczywistego.

    -=-

    Ponoć pierwszym procesorem x86 dającym równoległa prace był 80486.
    O tej równoległości pracy dowiedziałem się tuz po pojawieniu się
    tych procesorów, ale później szybko o tym powszechnie zapomniano. :)

    Pamiętam tez ludzi szukających w tamtych latach programistów do
    pisania procesów równobieżnych. Nie wiem, ani jakiego sprzętu,
    ani jakiego softu (jakich systemów) zamierzali używać, ale
    pamiętam, że na samym początku zapewnili nas (mnie i ludzi,
    którzy razem ze mną tam zgłosili się) że zamierzają dobrze
    nam płacić za naszą pracę. Ludzi -- może źle powiedziane,
    bo rozmawialiśmy z jedną panią, jąkającą się jak Michnik. :)

    Choć zapewne nie warto, jednak napiszę, że jąkanie moich
    rozmówców nie przeszkadza mi, albo przeszkadza tak, jak
    przeszkadzają okulary moich rozmówców czy ich aparaty
    słuchowe... :)

    -=-

    System, od którego zaczynałem nazywał się RSX11M.
    Miał chorągiewki, którymi regulował ruch, gdy któraś
    z czynności musiała zaczekać na efekt innej a system
    zezwalał na jednoczesną pracę różnych urządzeń.

    Można było zlecić kilka czynności tak, że bez potwierdzenia
    którejś (podnoszącej chorągiewkę/flagę) nie można było
    puścić w ruch kolejnej.

    RSX11M był wieloużytkownikowym systemem operacyjnym czasu rzeczywistego
    operującym na wirtualnej pamięci. Taki model systemu był dla mnie równie
    oczywistym/intuicyjnym/normalnym/zwyczajnym, jak język polski dla Polaka,
    który wychowywał się w Polsce, wśród ludzi używających TYLKO języka polskiego.

    Ja nazywałem to chorągiewkami inni -- flagami. :)

    Tłumaczenie mi zawiłości: wirtualnej pamięci, SWAPu, trybu chronionego,
    jednoczesnego używania systemu przez wielu użytkowników, czasu
    rzeczywistego itp. jest równie ciekawe, jak tłumaczenie mi zawiłości
    języka polskiego przez Chińczyka, który od niedawna uczy się tego
    (jakże ciekawego) języka... ;)

    Tak właśnie wyglądało tłumaczeni mi VM dawane przez PPalusińskiego.
    Podobnie -- tłumaczenie dawane przez GNiemirowskiego dotyczące
    transakcyjności NTFS. MKaweckiego pomijam, bo on nie uczył się
    NTFSu nawet jako Chińczyk balujący w Polsce. ;)

    -=-

    Choć tak wygląda adresacja w RSX11M, mój ostatni program ,,mylił'' ;)
    pamięć przeznaczona na dane/kod_programu z pamięcią przeznaczona na
    zmienne programu. Pewna część tego programu na samym początku pracy
    weryfikowała poprawność wczytywanego pliku (ja nazywałem go słowniekiem)
    i po tym sprawdzeniu była bezużyteczna aż do końca pracy programu,
    okupując jednak miejsce, którego system nie zwracał, choć mógł
    zauważyć, że nie ma tam powrotu. :)

    Tę część wykorzystałem tak, że bufor na liczbę integer kończył się
    zbyt wcześnie, przez co pewne odwołania mogły wchodzić poza tę
    liczbę -- i wchodziły właśnie w to niepotrzebne już miejsce.

    Deklaracja:

    Integer I(100)

    ale podczas pracy programu pojawiają się
    instrukcje typu

    I(200)=J

    Całość rzecz jasna pod kontrolą -- moją. :) Był to
    ostatni mój program pisany na tym komputerze. I zarazem
    był to program służący pisaniu na tym komputerze, bo był
    to edytor do szybkiego pisania programów. :) Panowałem
    nad niemal całym miejscem niepotrzebnego mi kodu -- nad
    całym, poza ostatnim bajtem, którego nie udało się mi
    okiełznać, gdyż komputer uległ (niemal na moich oczach)
    rozkładowi, żeby nie powiedzieć -- dewastacji. :)

    Prawdziwego rozłożenie dokonałem osobiście,
    już jako pracownik opłacany przez uczelnię.

    -=-

    Popędliwym przypomnę, że przepełnienie bufora to
    obecny sztampowy sposób wpuszczania szkodników.
    Ja przepełniałem bufor celowo i świadomie.

    Inna sprawa, że zanim do tego doszedłem, pisałem
    programy w deklaracjach których miałem Integer(1)
    a w programie były odwołania do różnych miejsc
    owej zmiennej, ale leżących nadal w segmencie
    poświęconym zmiennym.

    Innymi słowy dochodziłem ;) do mego ostatniego programu drobnymi krokami.

    Wiele moich programów ogóle nie miało normalnych deklaracji zmiennych. :)

    Do ,,oflagowania'' doszło niewielu z moich ówczesnych znajomych.
    (znam tylko dwie osoby)
    Do IV Fortranu z plusem -- chyba tylko ja z białostoczan. :)
    Zezwalał na numerację od zera -- zerowy element macierzy,
    pierwszy itd. Upraszczało to pisanie. Późniejsze języki
    chyba dawały od razu numerację zaczynająca się od zera.

    -=-

    Reasumując -- coś słyszałeś o systemach czasu rzeczywistego,
    ale nie wiesz, którym uchem. ;) (czy wewnętrzny, czy środkowym,
    czy wirtualnym) Wyjaśnienie obsługi (przez system RT) nadchodzących
    zdarzeń nie jest trudne. (o ile samemu pisze się te programy)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 45. Data: 2014-05-15 15:11:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mirek Ptak" 5374b44d$0$2242$6...@n...neostrada.pl

    > Na pocztę miałeś iść

    Sam to zauważam. Matka mi nawet tam pracę wtedy załatwiła. :)
    Ale ja poszedłem do pracy innej. I diabli wiedzą, czy źle
    uczyniłem, czy dobrze. Katedra Fizyki dała pracę nie przy
    pisaniu pod RTOS, ale przy prymitywnej wówczas sieci
    NetWare firmy Novell.

    Z czasem tak mocno zgłupiałem jako administrator, że
    aż mi żal samego siebie. Moje dawne wyczyny puszczono
    w niepamięć i zagoniono mnie do niewolniczej pracy
    durnowatego, tępego administratora. Chciałem ściągnąć
    swoich znajomych, aby móc oddać się rozkoszom pisania,
    ale zamiast tego, zleciałem jeszcze głębiej, w niższe
    i mroczniejsze głębiny potwornego szeolu...

    Ale miałem ambitne plany -- chciałem zarobić, zbudować
    własne sieci, odzyskać zmarnowanych (jak ja, lub nawet
    gorzej!) ludzi i zbudować (za zarobione pieniądze) szkołę. :)
    Zatrudniłbym w niej tych, którzy lubią pisać -- książki
    piękne jak baśnie (czyli takich, jak JDeminet) i programy
    proste jak cepy...

    -=-

    Pieniądze lały się strumieniami -- budowa sieci komputerowych
    nie była zbyt ryzykowna, a mając te sieci, nie byłbym już przez
    nikogo powstrzymywany, ale odwrotnie -- nakręcany! Nakręcany
    przez tych, którzy choć z tytułami i kropkami (prof. -- to
    kropka) nie zarabiali zbyt wiele. Gdy zyski sięgnęły
    10kpln/dzień_roboczy, piękna rzeczywistość zamieniła
    się w koszmar. :) Próby odzyskania choć części tego,
    co kiedyś kochałem -- grzebali starannie ci, których
    tak mocno kiedyś kochałem!

    -=-

    Idę na Pocztę. ;) Ludzie listy [płac/płaczu] piszą... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 46. Data: 2014-05-15 17:02:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Należy zapytać: 'czym jest pamięć'?

    Już napisałem poniższe, więc nie będę kasował. Niżej wyjaśniłeś, że
    pojąłeś o co mi chodzi.

    Brawo! Więc zaczynasz doceniać priorytet utworzenia definicji pojęcia
    przed rozpoczęciem dyskusji o nim? Skoro tak, to już jesteśmy na dobrej
    drodze do sukcesu. Więc teraz zadajmy pytanie czym jest bufor pamięci w
    aparacie cyfrowym z punktu widzenia fotografującego, który o elektronice
    nie ma pojęcia. A jest miejscem, które limituje ilość zrobionych w
    szybkiej serii zdjęć. No i teraz delikwent stwierdza, że po włożeniu
    karty SD nagle bufor zaczął mu mieścić np. 4 klatki więcej. Mało tego,
    włożył on potem np. 2x szybszą kartę (nawet o mniejszej pojemności) i
    nagle okazało się, że już 6 klatek więcej mieści bufor niż pierwotnie
    było. Czyli bufor wirtualnie urósł! Prawda?

    Nie wiem czemu nie dostrzegasz tego zjawiska. Właśnie ten "wirtualny"
    przyrost określiłem buforem "wirtualnym". Czego się tu czepiać?

    > Ale akurat określenie RT ma swoją wartość
    > niezależną od tych konkretnych programistów. :)

    Ok, więc ja i koledzy byliśmy wyklętymi programistami :-) Czyniliśmy
    zabobony łamiąc porządek tego świata :-D

    > Zrozumiałem. Od początku rozumiem, ale chciałem wiedzieć, jak duży
    > jest bufor,

    To skąd Twoja potrzeba ironicznego komentowania moich twierdzeń co do
    "wirtualnego" zwiększenia pojemności bufora za pomocą karty SD?

    A co do wielkości bufora to szukałem w międzyczasie informacji.
    Producent nie podaje. Pewnie eksperymentalnie można to tylko zbadać.
    Nigdy mnie to jednak nie interesowało za bardzo gdyż bufor jest dość
    pojemny i w prawie wszystkich sytuacjach wystarcza z nawiązką.

    > Chciałem policzyć, ile pstryknąłeś klatek, zanim wybrałeś
    > tę karte. Jeśli bufor mieści 2 sekundy a Ty testowałeś kilkanaście
    > kart, mamy:

    Tak, domyślałem się jak chcesz to liczyć. W sieci byli już tacy, co tak
    liczyli. Zawsze bez konkluzji bo wychodziły sprzeczne wyniki.

    Trafiłem też na dyskusję, gdzie mierzono czas opróżniania się bufora i
    to na karcie jakiej używam. Komuś wyszedł transfer 38MB/s. Natomiast gdy
    wsadzono tą samą kartę 45M, czyli z pewnym zapasem, to transfer znacząco
    spadł. Ktoś inny testował to na karcie Sony z podobnymi zależnościami.
    Nie da się na tej podstawie szacować szybkości transferu ani wielkości
    bufora. Aparat ewidentnie coś jeszcze przetwarza.

    > Naprawdę Twój test pochłonął ponad 1300 klatek?...

    Nie. Sądzę, ze z połowę tego i był dużo bardziej optymalny niż
    zaproponowałeś. Wcisnąłem spust, czekałem aż się bufor zatka i słuchałem
    z jaką częstotliwością robione są kolejne klatki. Wybrałem kartę
    najszybszą, bo różnice były ogromne dla różnych kart.

    > Pamięć wirtualna w komputerze to pamięć istniejąca jedynie w adresach.

    Cytujesz moje słowa. Tu ucinam bo dalej poszły oczywistości. Nie ma
    czego komentować.

> [...]
    > czy wirtualnym) Wyjaśnienie obsługi (przez system RT) nadchodzących
    > zdarzeń nie jest trudne. (o ile samemu pisze się te programy)

    Ok, więc całkiem przypadkiem udało nam się w ten sposób oprogramować
    centralę telefoniczną, w tym międzymiastową pracującą do dziś. Niewiedza
    matką wynalazków :-D

    Marek

  • 47. Data: 2014-05-15 23:25:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 53740da9$0$2372$6...@n...neostrada.pl

    > No, jak komus sie marzy 1TB, czy nawet
    > 500GB, to troche drogo karty wychodza.

    IMO ceny mogą szybko schodzić w milsze rjony. :)

    > I kontrolera raid5 na powiedzmy 9 takich kart nie widzialem .. a szkoda, bo wtedy
    chyba nawet nie musialyby byc szybkie.

    Kontrolery raidowe także mogą powstać. :)

    > Tylko ze pewnie klient moze to kupic w postaci "dysku" SSD.

    Nośnik SSD nie zawiera chyba wymiennych części a raid5
    słynie z możliwości podmiany padniętej części macierzy.
    {nie pamiętam, co z ojczyzną/ojcowizną...]

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 48. Data: 2014-05-15 23:27:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Alf/red/" ll1lnd$pd3$...@n...news.atman.pl

    > Ale to się kłóci co do zasady. Zaletą wykonania pamięci
    > w postaci karty SD są jej malutkie wymiary, dokładając
    > kontroler tracimy to. Lepiej zastosować właśnie dysk
    > SSD (albo kilka w raidzie, a co). Chyba że dla udowodnienia, że można.

    A zaletą raid5 jest odporność na awarie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 49. Data: 2014-05-16 14:08:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" ll2c5l$fg1$...@n...news.atman.pl

    > Nie, 8 lub 16 zadań konkretnie bo tyle portów ma każda z tych końcówek.

    > Zdarzania... z samej definicji nigdy nie są jednoczesne. Nie wiem o

    Jednocześnie masa ludzi czyta ten sam tekst.
    Jednocześnie pada deszcz i szumi wiatr.
    System zleca coś kilku urządzeniom -- a one wykonują
    to w tym samym czasie, choć niekoniecznie momenty
    rozpoczynania pracy pokrywają się ze sobą i momenty
    zakończenia pracy pokrywają się ze sobą.

    Gdy urządzenia wykonAją pracę, mogą zwrócić systemowi wynik.
    Mogą jednocześnie, mogą niejednocześnie. Jedno może nadal
    zwracać (bo wszystko trwa) gdy tymczasem innemu zechce
    się zwrócić.

    Wówczas trzeba albo przydzielać kwant czasu każdemu urządzeniu,
    albo spriorytetować zgłoszenia, ustawiając je w kolejkę (takie
    urządzenia mają pierwszeństwo przed takimi -- czyli
    priorytetowanie przerwań) albo jeszcze inaczej (sposobów
    można znaleźć całą masę) rozwiązać ów problem.

    Obok priorytetowania przerwań jest także priorytetowanie
    zadań wykonywanych przez system. I tu także każdemu procesowi
    można wydzielić kwant czas, można spriorytetyzować zadania,
    można wymyślić masę różnych rozwiązań.

    > jakie rozdzielczości mówimy. Czy pikosekundach, sekundach, godzinach? To co w
    jednej sekundzie jest jednoczesne, to w 1ms już nie
    > musi. Zresztą nie wiem do czego zmierzasz.

    Jak widzisz -- można coś obsługiwać zupełnie współbieżnie:

    Konduktror w pociągu sprawdza bilety.
    Maszynista prowadzi pociąg.
    Telegrafista utrzymuje łączność.

    Jedna pani drugiej pani opowiada o tym, jak to jeden pan z drugim panem itd.
    Inna pani obserwuje mijaną właśnie okolicę.
    Jeszcze ktoś inny zajmuje się dzieckiem lub wiąże sznurowadła.
    Albo czyta książkę lub dłubie w nosie.

    Równoczesność zdarzeń towarzyszy nam stale.

    Ludzie (ich praca) pierwszej grupy są potrzebni do pracy
    pociągu, ludzie wymienieni później są potrzebni_inaczej.
    Obok opisanych zdarzeń -- współbieżnie funkcjonuje masa
    innych zdarzeń na zewnątrz pociągu. Jedne z nich są
    ignorowane przez pracowników, ale nie są ignorowane
    przez pasażerów, inne są ignorowane przez wszystkich,
    jeszcze inne są obsługiwane przez pracowników i pasażerów...

    > Nie doczytałeś czegoś w necie :-D

    Czego nie doczytałem?

> [...]
    > tak się kręci ta karuzela. W efekcie równocześnie realizowanych jest do 16 różnych
    zadań w sekwencyjnie przełączanych procesach.

    Nic nadzwyczajnego.

    > Zdarza się, że zadanie, które zostało wyznaczone później kończy się wcześniej niż
    obecnie trwające.

    Nadal nic nadzwyczajnego.

    > Tak to działa. Każdy z procesów ma przypisane tylko 1 zadanie, które jest po
    kawałku realizowane i nie zabiera czasu innym
    > procesom.

    A tego już nie pojmuję. Co to proces, co to zadanie itd.

> [...]
    było powodów do zawracania sobie głowy
    > priorytetowaniem. To jest kolejny mechanizm. W uzupełnieniu do w/w proces o wyższym

    Nie musi. Jeśli zadane ma lepszy priorytet, ale nie
    może wykonywać się (na przykład czeka na jakiś sygnał
    z zewnątrz -- choćby na wprowadzenie litery) wówczas
    proces taki ustąpić powinien miejsca innym procesom,
    choć ma od nich lepszy priorytet.

    Nie piszę wyższy priorytet i niższy priorytet, bo
    u jednego proces z priorytetem nazwany liczbą
    0 (zero) ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi,
    a u innego najwyższa liczba ma pierwszeństwo przed
    innymi, mniejszymi.

> [...]
    priorytet jest wręcz zaprzeczeniem kolejkowania,
    > wchodzi bez kolejki. Kolejkowanie o jakim piszesz działa wśród procesów o

    Gdy każdy proces ma ten sam priorytet -- procesy po prostu dostają
    po kwancie czasu. Gdy priorytety są różne -- jest ustanowiona kolejka.

    ===========
    ===========

    > Czy coś jeszcze chcesz wiedzieć? Dalej to już odpłatnie :-D

    Wybacz, ale gdybyś nawet mi płacił, nie chciałbym Twojej nauki. :)
    Chyba, że płaciłbyś sporo i nie nakazywał słuchania. ;)

    Centralkę telefoniczną mogłeś **razem z kimś** napisać, ale
    sam raczej byś jej nie napisał? Zapewne pokaleczyłbyś się,
    co nakłoniłoby Cię do pokory i po jakimś czasie napisałbyś
    centralkę samodzielnie. Ja bym z Tobą nie chciał pisać. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 50. Data: 2014-05-16 19:37:48
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Gdy urządzenia wykonAją pracę, mogą zwrócić systemowi wynik.
    > Mogą jednocześnie, mogą niejednocześnie. Jedno może nadal
    > zwracać (bo wszystko trwa) gdy tymczasem innemu zechce
    > się zwrócić.

    Dlatego pytałem o rozdzielczość czasu jaka mamy przyjąć i czy pod uwagę
    bierzemy proces czy zadanie, które może wymagać wielokrotnego
    zadziałania danego procesu. W technice cyfrowej wszystko jest
    skwantyzowane.

> [...]
    > priorytetowanie przerwań) albo jeszcze inaczej (sposobów
    > można znaleźć całą masę) rozwiązać ów problem.

    Już o tym rozmawialiśmy nawet w detalach jak fizycznie coś tam było
    implementowane w oparciu o powyższe. Po co do tego wracasz?

    > Równoczesność zdarzeń towarzyszy nam stale.

    Hmmm... A całkiem niedawno nabijałeś się gdy użyłem identycznego
    sformułowania...

    > Nic nadzwyczajnego.

    Rany... Całkiem do niedawna nazywałeś to nabijaniem w butelkę albo jakoś
    tak. A teraz jest to nic nadzwyczajnego.

    > Nadal nic nadzwyczajnego.

    Normalnie odwracasz kota ogonem w każdym zdaniu. Gdy twierdziłem, że coś
    jest czarne, to Ty, że białe i ze jaja sobie robię. A teraz stwierdzasz,
    że to co parę razy próbowałem przekazać i co wyśmiewałeś staje się
    niczym nadzwyczajnym.

    > A tego już nie pojmuję. Co to proces, co to zadanie itd.

    Zadanie to np. monitorowanie abonenta w centrali telefonicznej. Proces
    to techniczna implementacja polegająca, że coś w pętli się odbywa z
    podziałem czasowym. Zadanie (może inne słowo...cel?) jest ciągłe i
    równoczesne (bo wiele z nich jest wykonywanych w jednym wyposażeniu
    abonenckim) a od strony technicznej odbywa się to w naprzemiennych
    procesach. Innymi słowy: procesy realizują zadania. W tym sensie używam
    w naszym wątku pojęcia zadania.

    > Wybacz, ale gdybyś nawet mi płacił, nie chciałbym Twojej nauki. :)
    > Chyba, że płaciłbyś sporo i nie nakazywał słuchania. ;)
    >
    > Centralkę telefoniczną mogłeś **razem z kimś** napisać, ale
    > sam raczej byś jej nie napisał?

    Napisałbym ale zajęłoby mi to zbyt wiele czasu. Jedna osoba tworzyła
    "system operacyjny", inna oprogramowywała sterowniki końcówek
    abonenckich, inna projektowała elektronikę. Ja zajmowałem się jednostką
    centralną (assembler i C++) - czyli zbieranie informacji z końcówek,
    komutacja abonentów, wszelkie usługi abonenckie, taryfikacja oraz
    zrządzanie projektem. Jeszcze inne osoby rozliczenia (pod Windows) itp.

    > Zapewne pokaleczyłbyś się,
    > co nakłoniłoby Cię do pokory i po jakimś czasie napisałbyś
    > centralkę samodzielnie.

    Spokojnie, dałbym radę.

    > Ja bym z Tobą nie chciał pisać. :)

    Bez obaw, z pewnością nie zaprosiłbym Cię do grupy :-)

    Proponuję EOT bo teraz jakaś paranoja z tego wątku się robi. Miało być o
    szybkiej karcie SD. Ja wymiękam.

    Marek