  • 31. Data: 2016-01-25 10:54:09
    Temat: Re: Stabilizator low drop
    Od: niebieski <n...@i...eu>

    On 24.01.2016 20:54, janusz_k wrote:

    > I pomyśl co się stanie dalej.

    Przestaje się ładować, napięcie zasilajace rośnie i gdy przekroczy
    poziom, dodatkowy układ zabezpieczający obciąża prądnicę.
    W sumie nie wiem, czy prądnica nie ma juz takiego układu wbudowanego.

    OK. To już historia - wiem, że trzeba samemu zadbać o kontrolę
    ładowania. Układ w budowany w ogniwo tylko ma je zabezpieczać.

    > Czy jest w takim przypadku sens
    > A napięcie?

    Na ogniwie? No właśnie o to mi chodzi.Myślałem, że jak ustawię na
    sztywno 4,2V, to będzie wystarczajace zabezpieczenie przed
    przeładowaniem, ale mówią, że się mylę i mam się douczyć.

    > Taaak? sądzisz że to takie proste? zyczę powodzenia.

    A trudne? Dwie diody zenera albo jedna i trazystor.

    --
    niebieski

  • 32. Data: 2016-01-25 10:57:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "niebieski" napisał w wiadomości grup

    >No dobrze, ale co się dzieje wtedy z prądnicą? Przy zwarciu bedzie z
    >pewnością bardziej hamowała koło niż bez obciązenia. Może to nie jest
    >duża siła, ale po co mi to?

    No wlasnie nie bardzo - ograniczenie pradu wynika z duzej impedancji,
    a konkretnie duzej indukcyjnosci.
    A indukcyjnosc (idealna) jak wiadomo nie traci energii.

    Gdzies nawet widzialem testy roznych dynam i zdaje sie kilka lepiej
    bylo zewrzec.

    Zobacz chocby tu
    http://www.myra-simon.com/bike/dynotest.html

    przy duzej predkosci takie Shimano Inter-L stawia wiekszy opor z
    wylaczonym swiatlem niz z wlaczonym !
    A przeciez swiatlo traci energie, zwarcie natomiast nie (za to
    rezystancja drutu cewki jak najbardziej tak).

    www.bikequarterly.com/VBQgenerator.pdf

    Calkiem inazej wspominam induktor telefoniczny - tam po zwarciu mozna
    bylo reke zlamac :-)

    >Dlatego myślałem o zabezpieczeniu np. w postaci układu z diodą
    >zenera, który obciąży prądnicę po przekroczeniu określonego napięcia.

    Na chwile ok, na dluzej - sam bedziesz ta diode grzal.

    J.

  • 33. Data: 2016-01-25 11:42:06
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Dominik Morawiec pisze:
> [...]
    [..]
    > Zakładając, że dynamo to źródło prądowe o maksymalnej mocy 6W, przetwornica pozwoli
    mu na wykorzystanie całej energii (zwiększy wydajność prądową przy niższym napięciu,
    czego stabilizator liniowy nie potrafi) - 12V, 500mA na wejściu, i 4V i 1.5A na
    wyjściu.

    Nie rób założeń bo to ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, straty
    mocy mocy jak już w wątku jest zaznaczane są nikłe, dynamo pracuje stale
    i ładuje nawet wtedy kiedy oświetlenie nie jest używane, zwyczajnie nie
    warto babrać się w dopasowanie cewki bo może się okazać że przetwornica
    zamiast 80% sprawności będzie miała 10% a stabilizator liniowy bez
    żadnej kombinatoryki 50% jeśli nie lepiej w tym przypadku.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 34. Data: 2016-01-25 11:59:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    niebieski wrote:

    > Vout - 4,2V
    > Vin - jak najwyższe
    > Vdrop - jak najniższe
    > I - min. 1A

    Seria MIC29150 najprawdopodobniej spełnia Twoje precyzyjne wymagania. ;-)
    W zależności od wersji układu możesz dojechać do 7,5A (ma wtedy ~420mV),
    a 26V chyba wystarczy? Sam używam do ładowania akumulatora ołowiowego.
    Dostępne w Farnellu.

    Pozdrawiam Piotr

  • 35. Data: 2016-01-25 12:05:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    niebieski wrote:

    > Dlatego myślałem o zabezpieczeniu np. w postaci układu z diodą zenera,
    > który obciąży prądnicę po przekroczeniu określonego napięcia.

    Raczej transil.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2016-01-25 12:15:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    John Smith wrote:

    > LDO ma do 10V Vin,max, powyżej którego się uszkadza. Nie pamiętam,
    > aby któryś miał więcej

    Są na wyższe, choćby podane przeze mnie Micrele. Zawsze też
    można wystrugać samemu, jak się komuś nudzi i tam spadki oraz
    V_in_max będą wyznaczane przez absolute maximum ratings użytego
    MOSFETa. Tylko wtedy stopień komplikacji zbliży się do
    rozwiązania impulsowego, a przecież zaletą LDO jest prostota.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 37. Data: 2016-01-25 12:20:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Wyderski wrote:

    > Dostępne w Farnellu.

    Albo tutaj, w bardzo atrakcyjnej cenie:

    http://allegro.pl/mic29752-adj-do-7-5a-i5942708205.h
    tml

    (Nie moja aukcja, choć sam u tego człowieka kupiłem 4 sztuki.)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 38. Data: 2016-01-25 13:05:36
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

    > Raczej transil.

    Transil zrobiłby zwarcie, raczej nie o to chodziło a o stabilizator
    napięcia równoległy.

  • 39. Data: 2016-01-25 13:11:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    AlexY wrote:

    > Transil zrobiłby zwarcie, raczej nie o to chodziło a o stabilizator
    > napięcia równoległy.

    Ale transil *jest* równoległym stabilizatorem napięcia, do tego
    o gigantycznej przeciążalności chwilowej. Taka sama dioda lawinowa
    jak "zenerka", więc skąd miałoby być to zwarcie?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 40. Data: 2016-01-25 13:18:13
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

    > Ale transil *jest* równoległym stabilizatorem napięcia, do tego
    > o gigantycznej przeciążalności chwilowej. Taka sama dioda lawinowa
    > jak "zenerka", więc skąd miałoby być to zwarcie?

    Kilka miesięcy temu transil na dysku twardym zrobił mi zwarcie na linii
    12V, zdecydowanie nie był to efekt stabilizacji napięcia.