  • 31. Data: 2011-06-29 20:38:31
    Temat: Re: Rekojmia na samochod uzywany
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Lukasz pisze:

    > czyli kupując auto na potrzeby działalności, np. 20 letniego żuka i
    > sprzedając go po roku muszę dać gwarancję na niego (choć sam go
    > posiadając nie mam gwarancji czy jutro odpali) gdy sprzedaję go osobie
    > prywatnej, a gdy firmie - muszę zaznaczyć - na fakturze sprzedaży? - że
    > wyłączam prawo do rękojmi? Nie uważacie że to głupota?

    farmazony!
    gwarancja - dobrowolne zobowiązanie.
    rekojmia - obecnie "ustawia o szczególnych (...) KONSUMENCKIEJ(...)
    czyli firma - kowalskiemu.
    firma - firmie - nie daje rękojmi, bo ta druga firma nie jest konsumentem.
    kowalski - kowalski - tak jak sie umówili, chyba ze w umowie jest coś
    niezgodnego z prawem, w tedy to nie obowiązuje.

    Czy można z premedytacją sprzedać bubla? nie, bo to CELOWE wprowadzenie
    w błąd z chęci uzyskania korzyści majątkowych, karane z innych przepisów.

    ToMasz

  • 32. Data: 2011-06-29 20:44:08
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin ToMasz

    > dlaczego?

    Bo zapis, że stan jest znany (jeśli nie jest nijak określony) po prostu
    nic nie znaczy.

    > To może fakt ze ktoś komuś przekazuje auto a inna osoba
    > pieniądze też niema znaczenia?

    Brak związku.

  • 33. Data: 2011-06-29 21:36:20
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 2011-06-29 09:43, !sp pisze:

    > Byli w ASO wybranym przez kupującego? ASO nie zauważyło? Na drzewo,w
    > podskokach, ze śpiewem na ustach.

    A co ma jakaś trzecia strona do umowy kupna - sprzedaży? Co najwyżej
    strona, która poniesie konsekwencje usterki może próbować dochodzić od
    tego ASO jakiegoś odszkodowania, za źle wykonaną usługę...

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 34. Data: 2011-06-30 02:21:26
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin Lukasz

    > IMO to też przegięcie, co ma komis wiedzieć o używanym aucie skoro nawet
    > właściciel może nie wiedzieć o jego wadach... Moim zdaniem
    > rękojmia/gwarancja nie dotyczy rzeczy używanych, jeżeli kupujący wie o
    > tym że rzecz nabyta nie jest fabrycznie nowa i taka nie podlega
    > gwarancji/rękojmi - ale mogę się mylić - obalcie moje stwierdzenie
    > paragrafami :)

    Dotyczy wszystkich, ale oczywiście nie dotyczy dowolnej usterki rzeczy
    używanej, a już szczególnie tych dotyczących elementów eksploatacyjnych.
    Jednak profesjonalny powinien wiedzieć, że np. auto zostało zespawane z
    dwóch.

  • 35. Data: 2011-06-30 02:22:16
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin DoQ

    > Mało takich?
    > Warsztaty też mają problemy z wyłudzaczami. Potrafi taki cwaniak np.
    > rozpieprzyć mocowanie żarówki w reflektorze, jakoś ją tam upchnąć - po
    > czym udając greka przyjechać na jej wymianę. Jak mu powiesz że w
    > zasadzie to ma do wymiany reflektor, to się oburzy i zażąda wymiany na
    > koszt warsztatu - bo przecież z dobrym przyjechał!

    Częściej warsztaty coś psują i udają, że nic się nie stało. Choćby
    właśnie takie mocowanie żarówki.

  • 36. Data: 2011-06-30 10:00:03
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 30-06-2011 02:22, to pisze:

    > Częściej warsztaty coś psują i udają, że nic się nie stało. Choćby
    > właśnie takie mocowanie żarówki.

    Prowadzisz statystyki?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 37. Data: 2011-06-30 13:38:16
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Wed, 29 Jun 2011 20:38:31 +0200, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:

    >farmazony!

    Farmazony! :-)

    >gwarancja - dobrowolne zobowiązanie.
    >rekojmia - obecnie "ustawia o szczególnych (...) KONSUMENCKIEJ(...)
    >czyli firma - kowalskiemu.

    nieprawda. Rękojmia jest nadal w KC.

    >firma - firmie - nie daje rękojmi, bo ta druga firma nie jest konsumentem.

    nieprawda. Rękojmia jest udzielana w umowie sprzedaży, chyba, że
    strony umowy postanowią inaczej.

    >kowalski - kowalski - tak jak sie umówili, chyba ze w umowie jest coś
    >niezgodnego z prawem, w tedy to nie obowiązuje.

    nieprawda.

    >Czy można z premedytacją sprzedać bubla? nie, bo to CELOWE wprowadzenie
    >w błąd z chęci uzyskania korzyści majątkowych, karane z innych przepisów.

    kara swoją drogą, ale przecież KC przewiduje taką sytuację (art. 558
    ust. 2)

    Rękojmia za wady
    Art. 556.

    § 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz
    sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu
    na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z
    przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których
    istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu
    wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).

    § 2. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz
    sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona
    prawem osoby trzeciej; w razie sprzedaży praw sprzedawca jest
    odpowiedzialny także za istnienie praw (rękojmia za wady prawne).
    Art. 557.

    § 1. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi,
    jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

    § 2. Gdy przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku
    albo rzeczy mające powstać w przyszłości, sprzedawca jest zwolniony od
    odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie
    w chwili wydania rzeczy.
    Art. 558.

    § 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć,
    ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów
    ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest
    dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.

    § 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi
    jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed
    kupującym.

  • 38. Data: 2011-06-30 15:22:08
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-06-30 10:00, DoQ pisze:

    > Prowadzisz statystyki?

    Prywatną.
    Mnie warsztaty popsuły i zataiły (ew. zwyczajnie ukradły) kilka razy.
    Ja do warsztatu z uszkodzonym, w celu wyłudzenia nie jechałem jak dotąd.

  • 39. Data: 2011-06-30 18:31:57
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    Jarek Andrzejewski pisze:

    > nieprawda. Rękojmia jest nadal w KC.
    i dotyczy umów pomiędzy dwojgiem ludzi nie posiadających firm?

    > nieprawda. Rękojmia jest udzielana w umowie sprzedaży, chyba, że
    > strony umowy postanowią inaczej.
    kiedy ostatnio reprezentując firmę kupowałeś coś dla firmy?

    > nieprawda.
    co nieprawda? JAk ja sie umówie ze dam rower szwagrowi za to ze on mi
    zaorze pole to co? kto nam zabroni? Tak się umawiamy i koniec!

    jasne. 1964 rok. brawo!

    ToMasz

  • 40. Data: 2011-07-01 09:27:54
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 30 Jun 2011 18:31:57 +0200, ToMasz <twitek4@.gazeta.pl> wrote:

    >i dotyczy umów pomiędzy dwojgiem ludzi nie posiadających firm?

    dotyczy sprzedawcy.
    Czy nie może nim być człowiek?

    >kiedy ostatnio reprezentując firmę kupowałeś coś dla firmy?

    we wtorek. A jakie ma to znaczenie?

    >co nieprawda? JAk ja sie umówie ze dam rower szwagrowi za to ze on mi
    >zaorze pole to co? kto nam zabroni? Tak się umawiamy i koniec!

    nieprawdą jest jakoby rękojmia przestawała obowiązywać jeś "w umowie
    jest coś niezgodnego z prawem".
    Być może co innego miało to znaczyć, ale ja opieram się na tym, co
    napisane.

    >jasne. 1964 rok. brawo!

    Cóż jeszcze mogę Ci poradzić, jeśli obowiązujące przepisy Cię nie
    przekonują? Słyszałeś o "nowelizacji ustawy" czy to również pojęcie Ci
    obce?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski