    From: "Deflegmator" <w...@M...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: zwierzęta leśne na drodze
    Date: Wed, 9 Nov 2011 14:54:31 +0000 (UTC)
    <j9auan$hkj$1@inews.gazeta.pl> <j9b02v$lo7$1@mx1.internetia.pl>
    <j9b1fe$s4e$1@inews.gazeta.pl> <j9b5fr$q66$1@mx1.internetia.pl>
    <j9b7hf$hdj$1@inews.gazeta.pl> <j9bov3$dvb$1@inews.gazeta.pl>
    <j9bu8q$t67$1@mx1.internetia.pl> <j9c0e4$9l9$1@inews.gazeta.pl>
    <j9c14n$he5$1@mx1.internetia.pl> <j9c3bb$k78$1@inews.gazeta.pl>
    <j9c4gp$4qd$1@mx1.internetia.pl> <j9c6ns$30g$1@inews.gazeta.pl>
    <j9c88r$s17$1@mx1.internetia.pl> <j9c9b3$baq$1@inews.gazeta.pl>
    <j9dodu$ko0$1@cyberdyne-t3.maslag.pl> <j9dtqa$jfu$1@inews.gazeta.pl>
    <j9e15h$4t2$1@cyberdyne-t3.maslag.pl>

    Artur Maśląg wrote:

    > Zdaje się, że mowa nie jest o kamizelkach dla saren, tylko o
    > prawdopodobieństwie, że sarna wyskoczy 0,5 metra przed samochodem.
    > Dodam, że w zasadzie jej możliwości kamuflażu wprost można pominąć,
    > ponieważ na jezdni/poboczu to już ją widać.

    No to na jezdni ją dopiero zauważysz. Może być za późno, nawet jak nie
    jedziesz szybko. Wystarczy, że zwierzak wbiegnie wprost z lasu.
    Zauważyłbyś na jego tle takiego dziczka?

    http://www.lumisfera.pl/photo/998814/doskona%C5%82y+
    kamufla%C5%BC,+%28bl
    i%C5%BCej+nie+podejd%C4%99!%29.html

    Nie sądzę... :D

    > Nie tylko mniejsze skutki uderzenia, ale tez dłuższy czas na reakcję
    > po zobaczeniu takiego zwierza.

    Tak, ale to nie wyczerpuje wszystkich aspektów takiego wydarzenia. Zbyt
    dużo zmiennych, by się zadowolić samym ograniczeniem prędkości.

    > Zasadniczo to prawda, tylko niewiele wnosi do tematu.

    Wnosi bardzo wiele. W gęstym lesie i przy zakrzaczonym poboczu to
    możesz nawet idąc piechotą nie zauważyć zwierzęcia. Prędzej je
    usłyszysz. :)

    > Daruj - jazda przez las to nie jest miejska dżungla i ludzki mózg
    > ma naturalne możliwości koncentracji uwagi na szczegółach, które są
    > w konkretnej sytuacji ważniejsze.

    Czyli np. na dziurach w nawierzchni albo cichociemnych rowerzystach,
    których spotkanie w Polsce jest bardziej prawdopodobne niż nagły wypad
    jelenia. A potem - zonk, jak na filmiku. Koleś nawet nie dotknął
    hamulca.

    > Skąd wniosek, że lubię temat prędkości?

    Z lektury PMS. Bronisz ograniczeń jak niepodległości.

    > W Twojej prywatnej ocenie, która niekoniecznie jest właściwą
    > i do tego nie znasz uzasadnienie danego ograniczenia

    Wystarczy, że przejadę odcinek z ograniczeniem wiele razy i już mogę
    sobie opinię wyrobić. W jakichś 80% ograniczenia są mocno na wyrost. To
    niestety demoralizuje kierowców - uczy olewania tego typu znaków.

    >. Mało tego,
    > inni maja prawo zakładać, że stosujesz się do ograniczeń/znaków.

    Ja tam tego nigdy nie zakładam - jestem realistą i wiem, że prędkość
    innych pojazdów będzie z dużym prawdopodobieństwem większa, niż
    nakazują przepisy. Jeśli ktoś zakłada inaczej, to szybko się tego w
    Polsce oduczy. :)

    > Zależy od okoliczności.

    Odnoszę wrażenie, że ograniczenia w Polsce podaje się dla najgorszej
    opcji pogodowej. Tak jest np. na obwodnicy Nakła. Piękny, równy asfalt,
    szeroka jezdnia, ale wszędzie ograniczenia do 70, a nawet 50 km/h.
    Powodem jest spora liczba skrzyżowań ze światłami. Tyle, że przy dobrej
    pogodzie zupełnie bezpiecznie można jechać jakieś 100-110 km/h i
    zatrzymać się na czas na czerwonym. Za to kiedy raz przejeżdżałem
    tamtędy we mgle doceniłem sensowność tych siedemdziesiątek. :) Było to
    absolutne maksimum rozsądnej prędkości dla zachowania bezpieczeństwa.
    No i ok, ale dlaczego ograniczenie obowiązuje tam _zawsze_? W krajach o
    nieco większej kulturze motoryzacyjnej polityka jest jednak chyba
    inna...

    --
    Deflegmator