  • Data: 2012-04-06 09:18:47
    Temat: Re: zasilacz do pc
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Dykus,

    Friday, April 6, 2012, 8:08:47 AM, you wrote:

    > No właśnie, napisz, jak to się dzieje, że udaje się wyciskać takie moce?

    A dlaczego nie? Transformator to przeciążalne bydle. W końcu pojęcia
    "moc transformatora" jest pojęciem czysto wirtualnym.

    > A może to tylko napis na naklejce się zmienia? A te 600W to praca
    > dorywcza, A nominalnie nadal 150W? :)

    Powiedzmy, że 400W.

    > Oglądając zasilacz 150W z przed 10 lat i ówczesny 600W w zasadzie trudno
    > dostrzec różnice. Zmieniają się tylko numerki na elementach.

    Elementy czynne sa trochę lepsze.

    > Transformator - straty w rdzeniu (z zasady pracy niewielkie) mogą być
    > nieco lepsze, bo materiał lepszy (droższy?), ale 4 razy większa moc
    > wyjściowa to 16 razy większe straty w miedzi - w końcu (I^2)R? A klasa
    > temperaturowa karkasu to pewnie nadal 130*C.

    Ale kiedyś ten zasilacz mógł pracować bez wiatraka. Obecny nie da
    rady.

    > Można zwiększyć częstotliwość

    Po co? I tak liczba zwojów na transformatorze od lat taka sama - 40
    pierwotnego 2*(3+4) wtórnego.

    > i dać grubszy drut,

    Naskórkowość nie pozwala. Robi się trochę wyższy rdzeń, żeby zwiększyć
    powierzchnię okna i dać więcej drutów.

    > ale gdzieś czytałem, że częstotliwość zasilaczy sieciowych pozostała
    > podobna...

    Dokładnie - bo nie ma sensu jej zwiększać.

    > Tranzystory te same, chyba nadal bipolarne.

    Nie - tranzystory sa mocniejsze trochę. Krótsze czasy przełączania,
    mniejsze Vcesat, mniejsza Rthjc i większy SOAR.

    > O ile przy MOSFETach można walczyć o małe Rds, a tyle napięcie
    > nasycenia bipolarnych chyba jest podobne?

    Straty na przełączniu zmalały.

    > A prądy przewodzone o wiele większe niż kiedyś. Nawet obudowa
    > to nadal TO-220, a nic większego.
    > Radiator taki sam. Wentylator taki sam.

    Wentylacja poprawiona. Kiedys normą był wentylator 80mm, wydmuchujący
    powietrze na zewnątrz i łatwo ulegający zapchaniu kurzem czy zatarciu
    łożysk. Teraz są wielkie wiatraki wolnoobrotowe, które mają znacznie
    większą wydajność. Również kratka wylotowa ma większa powierzchnię.

    > Może kondensatory większej pojemności, bo technologia się zmieniła
    > (zapewne kosztem żywotności - takie miniaturki).

    Jaka jest żywotność - sam widzisz.

    > Czyli faktycznie wtedy robili z dużym zapasem?

    Oj, tak :) Paręnaście lat temu w komputerze, na którym stał jeden z
    moich BBSów zatarł się wiatrak w zasilaczu. Ponad dwa lata zasilacz
    pracował bez wymuszonego chłodzenia 24h/dobę, 7 dni w tygodniu.

    > Czy może komputery jakieś oszczędniejsze są? :)
    > Sprawność 85%, to dla 600W jest 100W strat mocy!

    105W...

    > Ja się pytam - gdzie? :)

    W powietrze! Na samych diodach po stronie wtórnej licz 1W na każdy 1A
    pobieranego prądu. Już nazbierasz z 60W - to największe źródło strat.
    Aktywne PFC zabiera 2-3%. Reszta pozostaje na tranzystorach i w
    transformatorze.

    > PS I faktycznie jest tak, że często zasilacz za 30zł i 80zł różni się
    > tylko nalepką, więc niby ponad 2 razy droższy, a to samo gówno. ;)
    > Podobno, który zasilacz solidniej wykonany ocenić można ważąc każdy.

    Musiałbyś go z blachy wyciągnąć. Ta też przez lata mocno schudła...

    > Tak jak z bateriami (tego samego typu). :)

    Tu ma to troszkę sensu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl