  • Data: 2012-04-06 08:08:47
    Temat: Re: zasilacz do pc
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    > Sęk w tym, że były takiej samej wielkości, jak obecne. Tylko, że
    > dzisiaj zamiast 150W z tego samego transformatora wyciska się 600W. Bo
    > dzięki odrobinę mniejszym stratom w rdzeniu można sobie pozwolić na
    > większe w miedzi.

    No właśnie, napisz, jak to się dzieje, że udaje się wyciskać takie moce?
    A może to tylko napis na naklejce się zmienia? A te 600W to praca
    dorywcza, A nominalnie nadal 150W? :)

    Oglądając zasilacz 150W z przed 10 lat i ówczesny 600W w zasadzie trudno
    dostrzec różnice. Zmieniają się tylko numerki na elementach.

    Transformator - straty w rdzeniu (z zasady pracy niewielkie) mogą być
    nieco lepsze, bo materiał lepszy (droższy?), ale 4 razy większa moc
    wyjściowa to 16 razy większe straty w miedzi - w końcu (I^2)R? A klasa
    temperaturowa karkasu to pewnie nadal 130*C.
    Można zwiększyć częstotliwość i dać grubszy drut, ale gdzieś czytałem,
    że częstotliwość zasilaczy sieciowych pozostała podobna...
    Tranzystory te same, chyba nadal bipolarne. O ile przy MOSFETach można
    walczyć o małe Rds, a tyle napięcie nasycenia bipolarnych chyba jest
    podobne? A prądy przewodzone o wiele większe niż kiedyś. Nawet obudowa
    to nadal TO-220, a nic większego.
    Radiator taki sam. Wentylator taki sam. Może kondensatory większej
    pojemności, bo technologia się zmieniła (zapewne kosztem żywotności -
    takie miniaturki).

    Czyli faktycznie wtedy robili z dużym zapasem? Czy może komputery jakieś
    oszczędniejsze są? :)

    Sprawność 85%, to dla 600W jest 100W strat mocy! Ja się pytam - gdzie? :)

    PS I faktycznie jest tak, że często zasilacz za 30zł i 80zł różni się
    tylko nalepką, więc niby ponad 2 razy droższy, a to samo gówno. ;)
    Podobno, który zasilacz solidniej wykonany ocenić można ważąc każdy. Tak
    jak z bateriami (tego samego typu). :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.