    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemiać czy nie
    Date: Tue, 06 Mar 2012 00:18:14 +0100

    W dniu 2012-03-05 23:19, Mirek pisze:
    > Urządzenie na słupie lub ogrodzeniu w metalowej, uziemionej obudowie. Do
    > niego dochodzi zasilanie (niskonapięciowe) i przewody sygnałowe jednym
    > kablem napowietrznym lub ziemnym z szafy. Szafa również metalowa,
    > uziemiona, ochronniki na zasilaniu itp. Teraz pytanie: mają sens
    > ochronniki przy urządzeniu? Czyli iskrowniki plus warystory na liniach
    > zasilania, sygnałowych i do uziemienia.

    Iskrowniki to chyba tylko na ogranicznikach klasy A - na słupie. Ogólnie
    to powinno być stopniowanie ograniczników. Bodajże I (B) na złączu
    kablowym, II (C) w rozdzielni i ewentualnie D przy urządzeniu. Nie
    stosuje się D gdy odległość od rozdzielni jest mniejsza niż ileś metrów
    - bodajże 5. Tylko, że klasyczne połączenie ograniczników zakłada, że
    impuls z wyładowania przyjdzie od sieci zasilającej i wchodzi do budynku
    więc możesz stopniować zabezpieczenia aby impuls tracił na energii po
    drodze do urządzenia. Ty masz sytuację, że może oberwać ostatni odcinek
    linii zasilającej urządzenie albo same urządzenie. Radziłbym zasilanie i
    sygnał dać kablem ziemnym. Przed bezpośrednim strzałem w szafkę na
    słupie pewnie i tak nie jesteś w stanie się ochronić ale jeśli aparatura
    jest cenna to dałbym jakiś kompaktowy ogranicznik mieszanej klasy C+D.
    Plus jakieś zabezpieczenia linii sygnałowych czy transmisyjnych.

    > Moje zdanie: nie mają. Jak podłączymy, to zamykamy obwód i będzie
    > strzelać po iskrownikach po obydwu stronach aż w końcu coś upali.

    Przy urządzeniach (klasa D) to są raczej warystorowe. Mają wyłapać tę
    energię impulsu, która przeszła przez poprzednie stopnie ochrony. Tu nie
    ma zamykania obwodów. Jeśli dostanie linia wcześniejsza to ten
    wcześniejszy zablokuje większość energii. Jeśli dostałaby linia na
    odcinku między ogranicznikami to przynajmniej obydwa wchłoną część
    energii ale tak jak mówię bezpośredniego strzału to ci C+D nie pochłonie.
    Oczywiście jeśli robić ochronę to tak żeby prąd powrotny nie szedł z
    ograniczników przez obudowę tylko od razu do PE. PE odpowiednio gruby
    żeby nie dopuścić do podbicia napięcia w trakcie przewodzenia udaru.
    Poczytaj w poradnikach na stronach firm DEHN, ETI, Legrand, ABB czy
    Moeller. Wprawdzie Twój przypadek nie jest typowy ale znajdziesz dość
    sensowne opisy jak się propaguje udar i jak się przed nim chronić.

    MD