  • Data: 2012-03-07 09:36:29
    Temat: Re: uziemiać czy nie
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jj61n6$og3$1@inews.gazeta.pl...
    > W urzadzeniach, ktore kiedys serwisowalem komunikacja odbywala sie po
    > 2-przewodowym 485. Co ciekawe wejscie tej kosci wygladalo tak:
    > linia<>R68<>Max485, druga linia tak samo. I jeszcze A i B Maxa bylo jedno
    > podciagniete do +5v, a drugie do masy przez jakies kilka kOhm. No i po
    > burzy zawsze uszkodzone byly... te 68 Ohmowe oporniki, czasem wrecz
    > odparowywaly, a Max (taki zwykly, nie izolowany) po wstawieniu nowych R
    > banglal sobie radosnie dalej.

    W latach 90-tych w naszym systemie długie połączenia były na izolowanych
    pętlach prądowych a krótkie (do 200m) na nie izolowanym RS485. Myślałem, że
    jak MAX jest 15kV ESD-protected to załatwia temat. W kilkuset instalacjach
    działało bez problemu, ale w jednej (na rozległym wzgórzu) tak ze dwa razy w
    roku (wiosna/jesień) coś się działo. Wystarczyło wyłączyć/włączyć zasilanie
    i problem znikał. Nie rozumiałem, dlaczego reset pomaga, bo przecież mamy
    watch-doga.
    Umówiłem się, żeby przy następnej okazji nie resetowali, tylko mnie wezwali.
    78L05 gorący, na jego wyjściu jakieś 2V, na ścieżce masy między 78L05 a
    okolicą procesor + MAX spadek napięcia rzędu 50mV.
    P.G.