    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
    Date: Fri, 16 Sep 2011 17:04:20 +0200

    > Dlatego stosuje się rozwiązania znane choćby z pecetowych klawiatur
    > -- próbne załączenie w procedurze testowej, uruchamianej przy starcie
    > systemu. Wtedy da się sprawdzić, czy wszystko działa jak należy.

    Pod warunkiem, że stoi się przy tym przy każdym restarcie. A co jak
    restart jest bez obecności operatora. NIE ROBI się urządzenia tak, żeby
    elementy wykonawcze załączały się w sposób nieprzewidywalny przy starcie
    systemu.

    > To było już sprawdzone w milionach przypadków.

    Tak samo jak programowanie atmelka.

> [...]
    > że komputer mu się zawiesił ostatnio w poprzednim tysiącleciu (ale
    > zawsze warto sprawdzić, czy wiatraczek nie jest zakurzony), to akurat
    > nie o to powienien się martwić w pierwszej kolejności.

    > Z naciskiem na "można". Jest wiele przyczyn, które w urządzeniu wykonanym
    > "w ilości sztuk jeden" mogą spowodować pozostanie w niebezpiecznym
    > stanie. Rozsądnie jest zakładać, że może tak być.

    > Bez urazy, ale podejrzewam, że to przekonanie wynika z braku doświadczenia.
    > Ja zawsze zakładam, że popełnię gdzieś błąd i trzeba go będzie usuwać.

    Chyba masz problemy ze zrozumieniem tego co piszę.
    Tak samo programista może źle napisać program na PCta jak na Atmelka.
    Dodatkowo ryzyko jest w tym przypadku zwiększone bo pecet jest
    nieobliczalny zarówno przy starcie (nieprzewidywalne stany na LPT) jak i
    podczas działania komputera - zwisy programów czy systemu, brak
    watchdoga. I dlatego uważam ze niezależnie od kwalifikacji programisty
    pecet jest bez porównania bardziej nieobliczalny jako sterownik od
    płytki z mikrokontrolerem.

    > Kart graficznych i płyt głównych też nie należy zmieniać z tego powodu?

    Czy ty rozumiesz co się do ciebie pisze? Wszystkie te elementy komputera
    nie mogą powodować, że po ich zastąpieniu zamiennikiem, nagle zmienia
    się dość istotna właściwość urządzenia na nim zbudowanego. Niezależnie
    czy zmienię płytę główną czy myszkę czy kartę graficzną nie powinno to
    dawać w efekcie obawy, że przy starcie systemu zamiast w stanie
    wyłączonym to odbiorniki będą w stanie włączonym do czasu uruchomienia
    aplikacji. Ty proponujesz, że po zmianie płyty głównej ma się pojawić
    konstruktor urządzenia i dokonać zmian w połączeniach i w programie aby
    urządzenie startowało bezpiecznie.

    > Da się zrobić własne rozwiązanie, które nie jest specjalnie wrażliwe
    > na tego całego BIOSa. Da się użyć własnych "driverów" w postaci jednej
    > liniejki w skrypcie robiącym za software do całego ustrojstwa.

    To chyba prościej zrobić zrobić płytkę na atmelku i ją oprogramować niż
    robić jakieś hacki aby obejść procedury BIOS i systemowe sterowniki LPTa
    wyposażonego w tranzystorek i przekaźnik.

    MD