    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: trwalosc swietlowek
    Date: Tue, 26 Jul 2011 13:26:03 +0200

    "Padre" j0l99v$26e$...@n...onet.pl

    > Aleś nakombinował, ten wiatrak jest do łazienki, po gorącej kąpieli czy prysznicu
    włącza się sam na około 10-15 minut i wywala
    > wilgotne powietrze na zewnątrz i tyle. Jak go nie było pojawiała się pleśń na
    suficie (stropodach) a jak był pleśni nie było.
    > Wentylator z łańcuszkiem do włączania miał dwa nieprawidłowe stany - niewłączony po
    kąpieli albo niewyłączony przez kilka godzin
    > po. W reszcie domu jest wilgotność jak trzeba.

    Jak sam zauważyłeś -- wentylator nie pracuje zgodnie z oczekiwaniami.
    (i tak zazwyczaj jest z tego rodzaju automagią za ,,pięć złotych'')

    Mając swój dom, za 114 złotych (może trochę więcej) łatwiej kupić
    nasadę kominową -- ciągnie stale, gdy wieje wiatr. (wbrew pozorom
    obniżając koszty ogrzewania, nie zaś powiększając je)

    Co do kombinowania -- nie ja kombinuję. Są i nawiewniki z higrometrami,
    i wentylatory z higrometrami. Ja w łazience nawet ze stale pracującym
    wentylatorem (tym za zł 15,90 -- ale droższy nie pociągnie lepiej) mam
    teraz (latem) 65% ww. -- gdy dobrze wysuszę łazienkę, mam poniżej 40%,
    zaś zimą i bez wentylatora ww. nie przekracza 40% z powodu:

    -- niskiej ww. w mieszkaniu spowodowanej dużą różnicą temperatur
    pomiędzy mieszkaniem i ,,zewnętrzem'' tegoż mieszkania;

    -- zwykle niską ww. powietrza na zewnątrz

    -- lepszym ciągiem (zależy ów ciąg od różnicy t. pomiędzy wnętrzem
    i zewnętrzem) kominów wentylacyjnych...

    Co do pleśni -- żywi się czym popadnie i poza wodą niewiele potrzebuje
    od człowieka, ;) dlatego usuwanie wody jest dla niej zabójcze. ;) Niska
    ww. powietrza sprawia, że ściany i sufity nie mają w sobie dostatecznej
    ilości wody do życia pleśni. Zrozumiałem dla każdego...

    -=-

    Z dwóch stanów ,,niedobrych'' -- lepszy jest ten, w którym wiatrak stale
    pracuje. Zaś automagia wilgotnościowa albo jest droga, albo zawodna. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'