  • Data: 2011-10-16 19:42:18
    Temat: Re: trwalosc swietlowek
    Od: AlexY <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

    > "AlexY" xXkmq.5391$_...@n...ams2

    > Wątpię. Ponadto -- masz gwarancję sklepu a ja w tym sklepie
    > kupowałem i uważam ten sklep za godny zaufania. :) Te 9 watów
    > na tak dużą obudowę (dużą powierzchnię chłodzenia) to tyle,
    > co nic.

    Nie odnoszę się do tego konkretnego produktu ale do 9W grzejącego złącze
    PN diody.

    > Zwykle przyjmuje się, że LEDka daje 10 razy więcej światła
    > niż żarówka, zatem i owa ilość (9 watów ciepła) może okazać
    > się mocą przesadzoną. W istocie może to być mniej niż 9 watów,
    > może nie 2 razy mniej, bo żarówki dużej mocy są wydajniejsze
    > niż małej mocy, ale jednak mniej niż 9 watów, nie więcej. :)

    Nie zgaduj, sięgnij do datasheetów danych produktów.

    [...]
    > Halogen (niemal bez względu na moc) ma prawie tyle, ile
    > ma ,,wolfram topniejący''. :) Ale to temperatura samego
    > żarnika, nie obudowy. :) Obudowa jest znacznie chłodniejsza.

    Tak samo i dioda, istotna jest temperatura złącza i to ona jest podana
    na wykresach (junction temperature), obudowa oczywiście jest zimniejsza.

    > Moc grzewcza ;) 9 watów to mało, a obwodowa ciągnąca to ciepło
    > (i odpromeniowująca je -- na dodatek jest czarna, aby lepiej
    > promieniować) ma bardzo dużą powierzchnię.

    Też myślałem że czarne lepiej oddaje ciepło, niestety tak nie jest.

    [...]
    > W co ma uwierzyć? W to, że zasada zachowania energii nie jest tu
    > złamana? :)

    Nie da się jej złamać ale to nie ma nic do rzeczy, z tego co piszesz
    można wręcz bezkarnie podkręcać moc LEDów

    > Dobrze czujesz się? Nic Ci nie dolega? :)

    Spoko, dzięki że pytasz, troszkę zatoki dokuczają ale to wina klimy w
    pracy, nic nie poradzę na nią, a jak u Ciebie?

    > Im więcej na światło -- tym mniej na ciepło.

    Czyli LED 50W w którego pchamy 50W mocy grzeje się mniej niż ten sam LED
    napędzany 10W ? Opatentowałeś już tę teorię? Niezła kasa do zarobienia
    będzie :)

    [...]

    --
    AlexY