  • Data: 2019-11-24 23:24:46
    Temat: Re: trochę niższy profil opony?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "JaceK" nqwCF.33033$U...@f...iad

    > Na słupku mam zapisany wymiar opon 205/70 R15.
    > Czy założenie 205/65 R15 jest możliwe i dopuszczalne?
    > Ewentualnie, czy mogą być jakieś przykre konsekwencje
    > takiej zmiany?

    ,,Manewrowanie'' ;) licznikiem kilometrów też nie jest zabronione wg Ciebie?

    Samochód jest dopuszczony do użytku jako całość -- możesz zmieniać opony
    czy koła na takie same rozmiarowo, nie na dowolne inne... Poza rozmiarem
    ważna jest nośność i ważny jest indeks szybkości oraz budowa wewnętrzna
    opon...

    Jeśli w homologacji masz 205/70/R15 to takie masz zakładać.
    Jeśli masz H -- to H lub lepsze.
    Jeśli 91 -- co najmniej 91...

    **Chyba** prawo przewiduje okratowaną pięciolatkę ;) za ,,oszustwa
    okołolicznikowe'' na kóre składają się także nieodpowiedniego
    rozmiaru koła...

    Można nawet mieć problem z uzyskaniem odszkodowania, gdy ciśnienie
    (powietrza, azotu itp.) w oponach było niewłaściwe na chwilę przed
    wypadkiem...

    To teoria -- na razie...

    -=-

    Praktyka? Mnie uprzedzano w serwisie Volvo, że niewłaściwe (zbyt
    niskie -- 2 bary lub mniej) ciśnienie może być podstawą odmowy
    uznania roszczeń gwarancyjnych...

    -=-

    Jeśli chcesz zmienić profil -- zmień stosownie szerokość.
    70*205 ma dać tyle, ile 65*nowa_szerokość, czyli możesz
    mieć 70*205/65=220,769230769231 a takich raczej nie ma...

    Jeśli weźmiesz zbyt szerokie (225 mm) możesz mieć problem
    z wystawaniem poza samochód, co też jest chyba zabronione...

    Mojej rady w razie czego nie traktuj jako usprawiedliwienie
    popełnienia zabronionego czynu...

    Na razie chyba nikt nie dostał odsiadki za koła złego rozmiaru,
    ale teoretycznie nie jest to niemożliwe i za jakiś czas być
    może praktyka ulegnie ,,profesjonalnemu umerytorycznieniu''
    do tego stopnia, że byle kto nie będzie mógł zmienić żarówki,
    opony czy czegokolwiek w swym własnym samochodzie...

    -=-

    BTW -- co to za samochód, który ma 70/205/R15?...
    IMO raczej 70/195/R15 lub nawet mniej...

    -=-

    Polacy chyba nadal na luzie podchodzą do ET felg, czym
    utrudniają sobie życie za sprawą zmiany parametru typu
    ,,promień zataczania''...

    Zbytnie rozsunięcie felg nie tylko nie polepsza stabilizacji,
    lecz wręcz przeciwnie -- destabilizuje samochód. **Ponoć**
    w Niemczech od dawna zmiana ET felg bywa surowo karana.

    ET mówi o odsunięciu felgi od tarczy hamulcowej, zaś
    70/205/R15 mówi o wymiarach opony oraz o budowie
    (R -- radialna i D -- diagonalna) opony.

    Felga ma: ET, średnicę (taką samą, jak
    opona do niej pasująca) i szerokość.
    ET jest zwykle w mm, zaś średnica
    i szerokość felgi -- zazwyczaj w calach.

    2*70%*205mm+15" daje (205*1.4+15*25.4)mm=668mm
    (jest to średnica rzutu koła)

    70 to profil opony -- stosunek wysokości do szerokości wyrażony procentami.

    Oczywiście opony nie są idealnymi okręgami w rzucie
    i zużywają się, więc nie mają zawsze tej średnicy,
    ale do czegoś trzeba jakoś równać...

    https://wulkanista.pl/rozmiar-opon/
    --