  • Data: 2012-06-15 08:04:13
    Temat: Re: tepe chuje na
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 15.06.2012 01:20, Tom01 pisze:

    > Ponownie to samo pytanie: Skąd się bierze moc 130W do zasilenia żarówek?
    > Jeśli zużycie jest niemierzalne w przypadku Pańskiego eksperymentu, to
    > znaczy że metoda jest zła lub niewystarczająca jest dokładność pomiaru.

    Zmiana zużycia wskutek włączenia świateł ginie w chaosie zmian
    powodowanych innymi czynnikami.

    Wspominałem już o tym, że dzięki światłom możesz mieć możliwość do
    płynniejszej jazdy (mniej "lekkich" wymuszeń) co z nawiązką odda
    ewentualne "straty" spowodowane obciążeniem silnika zwiększonym o...
    policzmy... niech będzie 260W na światła i słaby silniczek w okolicach
    50kW... pół procent.

    Dodatkowo weź pod uwagę, że sprawność silnika jest mocno zmienna i
    paradoksalnie większe obciążenie może spowodować bardziej optymalną
    pracę i mniejsze zużycie paliwa. Przykład: znajomy ma starego diesla z
    turbiną. Najniższe zużycie paliwa osiąga kiedy jedzie na tyle szybko, że
    turbina dopiero co się włączyła. Jakby jechał parę km/h wolniej (czyli
    de facto mniej mocy ciągnąłby z silnika) to miałby sporo wyższe zużycie
    paliwa.

    Swoją drogą nie wiem czy wiesz (podejrzewam, że nie) że w przypadku
    większości motocykli obciążenie silnika przez alternator jest
    mniej-więcej stałe niezależnie od pobieranej mocy elektrycznej, bo
    regulator napięcia nie działa na zasadzie regulacji wzbudzenia tylko
    regulacji obciążenia (puszcza nadmiar mocy lekkim zwarciem przez tyrystory).

    > Moc skądś się MUSI wziąć. Wytwarza ją alternator napędzany silnikiem
    > spalinowym. Trzeba przy tym pamiętać że alternator ma sprawność ok 65% a
    > silnik 30-45%. Czyli aby wytworzyć 130W mocy elektrycznej, układ
    > silnik-alternator musi wytworzyć ponad dwa razy tyle. Straty idą w

    Te, teoretyk! A jak jedziesz 2x szybciej to masz 4x wyższe zużycie
    paliwa? Czy może niekoniecznie?