    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: systemowy zegar w nowych canonach
    Date: Sat, 16 Mar 2013 14:05:00 +0100

    "h.w.d.p." <h...@i...yfd> wrote:

    > zauwazylem ze w moim c650d zegar spoznia sie o pol minuty na tydzien w
    > stosunku do zegara w kompie(synchronizacja z time.windows.com). po
    > wylaczeniu synchronizacji roznica jest troche mniejsza ale jednak
    > jest. niby nic, ale moze narobic balaganu z geotagingiem zdjec z
    > trzymiesiecznej podrozy. pozostaje uaktualniac codziennie czas
    > wzgledem czasu w laptopie, ale pewnie zapomne albo nie bedzie mi sie
    > chcialo. Ewentualnie tagowac w paczkach co jeden dzien powiedzmy z
    > korekta czasu w geosetterze.

    Wow! Widzę, że dzisiejszy Canon rulez! (ja ułamek sekundy/dzień
    uznałem za problem do naprawiania :)

    > jak wyglada sprawa zegara w waszych aparatach. licze sie z tym ze malo
    > kto w ogole robil taki test :)

    Mylisz się. :)

    Rozwiązanie jest proste:

    1. Nigdy nie regulować odbiornika... (znaczy się zegara) - ustawić
    raz, a dobrze (na początek wystartuj z dużą korektą w przeciwną stronę).

    2. Zrobić test synchronizacji - seria zdjęć zegara ustawianego
    sygnałem radiowym. Dla zwiększenia precyzji można ręcznie odpalić stoper
    zsynchronizowany z sekundami zegara i obydwu zrobić ww. serię zdjęć.
    Na podstawie obrazu i EXIF-ów wyciągnąć średnią różnicę czasu.

    3. Po paru miesiącach używania w najrozmaitszych warunkach zrobić
    ponowny test (chodzi o typowe używanie aparatu mogące wpływać na pracę
    zegara: zimno, upały, czas z aku w ładowarce, itd.)

    4. Liczymy precyzyjną uśrednioną korektę dzienną (ew. godzinną,
    jeśli jest aż tak źle, ale to by się już nadawało do reklamacji).

    5. Zwykłymi DOS-owymi narzędziami piszemy skrypt liczący korektę
    sekundową dla każdego zdjęcia, a JHEAD (a bodajże także ExifTool)
    wpisują tę korektę do EXIF. Można ją wówczas także automatycznie wpisać
    do daty modyfikacji pliku.

    Efekt? Zegar w aparacie nędzny, a zdjęcia skorygowane z dokładnością
    praktycznie co do sekundy!

    Policja mogłaby pokochać! :))

    Uwaga: nie ma dobrej metody na korygowanie zmian czasu na
    letni/zimowy (np. zdjęć zrobionych w trakcie zmiany czasu), dlatego
    zdecydowałem się na jeden czas - letni.

    > ps. brak modulu gps w tym modelu uwazam za spora wade:(

    Ale pewnie długie trzymanie aku z kolei za zaletę? :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]