eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodysmarowanie srubRe: smarowanie srub
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!peer01.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer03.fr7!futter-mich.highwinds-
    media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostr
    ada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: smarowanie srub
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <4683on578tve$.1vhkco8k8y1ux.dlg@40tude.net>
    <p89gs2$ftb$1@node2.news.atman.pl>
    <5aa8b26a$0$1000$65785112@news.neostrada.pl>
    <p8ebua$s58$1@node2.news.atman.pl>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Fri, 16 Mar 2018 21:16:23 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.6.0
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <p8ebua$s58$1@node2.news.atman.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Content-Language: pl
    Lines: 173
    Message-ID: <5aac2612$0$997$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 31.42.14.107
    X-Trace: 1521231378 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 997 31.42.14.107:65357
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Body-CRC: 3350416977
    X-Received-Bytes: 10475
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626738
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-03-15 o 18:53, Marek S pisze:
    > W dniu 2018-03-14 o 06:25, Uzytkownik pisze:
    >
    >> Rzecz w tym, że felga styka się z tarczą hamulcową. Jeżeli
    >> twierdzisz, że od tarcz można było papierosa odpalić to i felgi z
    >> całą pewnością ręką byś nie dotknął.
    >>
    >> Piasty także się stykają z tarczami, a w nich są gwinty w które
    >> wkręcone są śruby/szpilki mocujące koła.
    >>
    >> Jak to ktoś powiedział "kłamać to trza umić" :)
    >>
    >> Swoją drogą polecam sprawdzić jak to jest z felgami. Przejedź się
    >> kilka kilometrów w ruchu miejskim, a później sprawdź temperaturę
    >> felg, a zobaczysz, że nie będą one letnie.
    >
    > No to zmusiłeś mnie do testów - w szczególności nazywając mnie kłamcą.
    > Po pierwsze nie mam interesu by kłamać bo ani nie znam się na
    > mechanice bardziej niż proste naprawy, ani nie powiedziałem nic innego
    > niż zaobserwowałem empirycznie np. na myjni, nie prowadząc w tym
    > kierunku pracy doktorskiej.
    >
    > Tak więc z tym kłamstwem, to grubo pojechałeś. Ale do rzeczy. Oto co
    > dziś zdołałem ustalić. Poniżej masz 4 zdjęcia.
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1U6YWcTy2qINsS8L86x9
    H7ACaC8sVuMmv/view?usp=sharing
    >
    >
    > Trzy pierwsze to temat, w którym ponoć kłamałem. Przypomnę, że ponoć
    > moja kłamliwa teza brzmi (o ile teza w ogóle może być kłamliwa - może
    > być nieprawdziwa co najwyżej) iż gorąc z tarcz nie przenosi się aż tak
    > bardzo na śruby i felgi aby smar na śrubach mocujących koła zapiekł
    > się. Dotyczy to amatorskiego korzystania z auta. Żadnych rajdów,
    > żadnych specjalnych maszyn wyścigowych.
    >
    > A więc przez pół godziny męczyłem auto na normalnej ulicy. Nie mam
    > toru wyścigowego pod nosem by lepszych obserwacji dokonać.  Więc
    > musimy bazować na tym co mamy. A więc rozpędzałem auto do 140-180km/h
    > i ostro hamowałem. Pirometrem sprawdzałem temperaturę tarcz oraz jak
    > przenosi się ona na śruby i felgi. Oto co mogę powiedzieć:
    >
    > 1. Pierwsze hamowanie 3-4x krótko i ostro (bo takie warunki na drodze
    > były - nie mogłem raz i do końca z uwagi na ruch) ze 140km/h do 0. No
    > i zaskoczenie. Spodziewałem się dużo wyższej temperatury tarcz a tu
    > było ... 35 stopni. Ledwo letnie. To obserwacja nie na temat ale i tak
    > dzieję się nią.
    >
    > 2. Potem mnóstwo razy udało mi się ostro hamować bez zatrzymywania by
    > rozgrzać cały złom, który otacza tarcze. W sumie 30 minut takiej
    > jazdy. W tym czasie 3x zatrzymałem się i mierzyłem temperaturę
    > poszczególnych elementów. Wynikł pewien problem natury technicznej -
    > pirometr potrzebuje ok 3s na pomiar i odczyt. Tarcza traci ciepło
    > zaskakująco szybko. Zaraz po zatrzymaniu, jeśli szybko wybiegłem z
    > auta, odczyt 250 stopni, a drugi to już 190, trzeci 160. Jeszcze do
    > tego wszystkiego trzeba zdążyć zdjęcie zrobić. W rozważaniach trzeba i
    > to też uwzględnić. Ale ok, faktem natomiast jest, że w takich
    > warunkach temperatura łba śruby mocującej felgę, to zaledwie 25 stopni
    > a felgi 5 stopni (temperatura otoczenia ok. 0).
    >
    > Wniosek z tego jest taki: nie wyobrażam sobie co trzeba by cywilnym
    > autem zrobić by spowodować zapieczenie się smaru na tej śrubie. Ja
    > jeździłem tak jakbym miał niezaleczone ADHD by uzyskać zaledwie 25
    > stopni. Jeśli na torze uzyskałbym załóżmy 500 stopni, to niech śruby
    > zyskają z tego 50 stopni. To bardzo daleko do zapiekania, pominąwszy
    > fakt, że nikt po ulicy tak nie jeździ.
    >
    > Więc co niby było kłamstwem z mojej strony?
    >
    > 3. Zrobiłem też test, o który mnie prosiłeś. Jazda miejska. W sumie po
    > Gdańsku przejechałem ze 40km dziś. Styl jazdy różny. Zacząłem ok 13:30
    > kiedy było dość luźno na ulicach a skończyłem w średnich korkach ok
    > 14:30. Zawsze jazda była od świateł do świateł z łagodnym hamowaniem.
    > Prędkości przed korkami rzędu 70-80km/h a w średnich korkach 40-50.
    >
    > W paru miejscach zatrzymałem się i mierzyłem temperaturę tarcz i felg.
    > Temperatura tarcz nie przekraczała 30 stopni. Zdjęcie numer 4 to
    > pokazuje. To najwyższy odczyt jaki uzyskałem i to tylko dlatego, że
    > zjeżdżałem hamując z dość długiego wzniesienia.
    >

    Pomiar pirometrem jest niewiarygodny, ponieważ nie jest to żaden
    przyrząd pomiarowy, lecz porównawczy.

    Rzecz w tym, że różne materiały mają różne współczynniki emisyjności.
    Współczynnik emisyjności określa zdolność do emitowania promieniowania
    podczerwonego w związku z jego temperaturą, które mierzą pirometry.
    Zawiera się on od 0 (zera) do 1

    Współczynnik emisyjności E=0 oznacza, że ciało w ogóle nie promieniuje,
    zaś współczynnik E=1 posiada ciało idealnie czarne. Oczywiście nie
    spotkamy ciała, które miałoby E=0 ani E=1

    Współczynnik ten zależy nie tylko od składu chemicznego, ale także i od
    struktury powierzchni. Ogólnie rzecz biorąc, im bardziej błyszcząca
    powierzchnia i metal bardziej błyszczący tym mniejszy jest współczynnik
    emisyjności. Współczynnik ten także się zmienia w zależności od
    temperatury powierzchni i stopnia jej utlenienia.

    Jeżeli chodzi o metale to:

    Aluminium ma bardzo mały współczynnik emisyjności i wynosi on od 0,05
    dla czystej, polerowanej powierzchni do 0,25 przy mocno skorodowanej,
    matowej powierzchni.

    Stal węglowa natomiast od ok. 0,25 dla czystej, idealnie wypolerowanej
    powierzchni do 0,96 dla powierzchni zmatowionej i mocno utlenionej.

    Tarcze hamulcowe myślę, że będą miały gdzieś ok. 0,40 - 0,60 ze względu
    na to, że pomimo, iż są one czyste i lśniące dla oka to na ich
    powierzchni znajduje się duża ilość rys.

    Felgi aluminiowe zaś ok. 0,10 - 0,20

    To są współczynniki dla temperatury 0'C.

    Przy wyższych temperaturach te współczynniki będą nieco inne.

    Biorąc więc pod uwagę współczynniki emisyjności okazuje się, że pirometr
    pokaże dużą różnicę temperatur dla powierzchni stalowej oraz powierzchni
    aluminiowej pomimo, że w rzeczywistości będą miały taką samą
    temperaturę. W przypadku aluminium wskazanie pirometru bezie mocno zaniżone.

    Na Twoich zdjęciach widać, że wszystkie pomiary wykonałeś przy
    współczynniku emisyjności E=0,95 Jest to współczynnik dla ciała prawie
    czarnego i bardzo mocno utlenionej, zmatowionej powierzchni stalowej.
    Myślę, że gdybyś ustawił prawidłowy współczynnik emisyjności dla tarcz
    to pirometr wskazałby temperaturę rzędu 250-300'C.

    Tak samo i pomiar temperatury felg to nie był 5,3'C jak na Twoim
    zdjęciu, bo wtedy byłyby one mocno zimne w dotyku, a z całą pewnością
    takie nie były. Myślę, że gdybyś ustawił prawidłowy współczynnik dla
    tych aluminiowych felg to pirometr wskazałby temperaturę rzędu 40-45'C,
    która przy dotyku daje odczucie lekko ciepłych.

    Temperatura śrub to prawdopodobnie uśredniony pomiar śrub oraz
    aluminiowych felg. Przypuszczam, że gdybyś wsadził w otwór palec i
    dotknął śruby palcem to byś się mógł oparzyć. Myślę, że temperatura śrub
    mogła być w tym momencie powyżej 100'C.

    Aby pomiar pirometryczny mógł być wiarygodny to musiałbyś znać
    współczynnik emisyjności dla każdej z mierzonych powierzchni i przed
    dokonaniem pomiaru w pirometrze musielibyśmy ustawić odpowiedni
    współczynnik emisyjności.

    Pomiary, które wykonałeś są kompletnie bezwartościowe.

    Kolejny błąd jaki można popełnić przy pomiarze pirometrycznym to błąd
    spowodowany tzw. kątem wizowania. Pirometr wyposażony w laser nie
    dokonuje pomiaru punktowego laserem, lecz poprzez układ optyczny. Układ
    optyczny "widzi pewne pole powierzchni i uśrednia pomiar z całej tej
    powierzchni. Aby pomiar mógł być wiarygodny to każdy pirometr ma
    określoną odległość dla której optyka zapewnia wiarygodny pomiar, a
    ponadto producent podaje kąt wizowania optyki lub pole powierzchni dla
    określonych odległości. Zarówno zbyt duża jak i zbyt mała odległość
    pirometru od mierzonej powierzchni wprowadza duży błąd pomiarowy.

    Jeżeli chodzi o felgi aluminiowe to rzeczą naturalną jest, że będą się
    nagrzewały dużo mniej od felg stalowych. Tak samo śruby w felgach
    aluminiowych będą się nagrzewały o wiele mniej niż w przypadku felg
    stalowych. Po pierwsze aluminium o wiele lepiej przewodzi ciepło od
    stali. Dlatego ciepło z tarcz szybciej będzie przekazywane do felg,
    które będą je z kolei oddawały do otoczenia. Felgi aluminiowe, zwłaszcza
    Twoje są dość dobrze opływane powietrzem, bo mają ażurową konstrukcję,
    dzięki czemu powierzchnia oddawania ciepła do otoczenia jest duża i
    przepływ powietrza jest duży. W przypadku felg stalowych będą się one
    nagrzewały dużo mocniej, bo są gorzej opływane przez powietrze.

    Tak się składa, że przez wiele lat swojej pracy zawodowej pracowałem w
    laboratoriach w których m.in. zajmowałem się naprawą, kalibrowaniem oraz
    wzorcowaniem pirometrów. Ponadto także badałem różne materiały,
    wyznaczając dla nich właśnie współczynniki emisyjności. Dlatego też ten
    temat "mam w jednym palcu".

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: