eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodysmarowanie srub › Re: smarowanie srub
  • Data: 2018-03-17 10:38:24
    Temat: Re: smarowanie srub
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Sat, 17 Mar 2018 00:53:15 +0100, Marek S napisał(a):
    > W dniu 2018-03-16 o 08:13, J.F. pisze:
    >> Ciekawe. Tzn to ze cieplo z tarczy sie tak sobie przenosi, to az tak
    >> dziwne nie jest, bo grzeje sie zewnetrzna czesc tarczy, a do piast
    >> daleko. A przez wszystko dmucha powietrze.
    >
    > Oczywiście domorosłe teorie mogę jedynie wysnuwać. Sądzę, że czynników
    > jest kilka.
    >
    > 1. Te felgi to naprawdę duży kawał złomu. Robią za świetny radiator.

    Mnie troche dziwi, ze sruba 25C, a felga obok 5C.
    Ale moze felga na powierchni 5C, a od tarczy 50C

    Te pirometry sa niestety wrazliwe na rodzaj powierzchni.

    > 2. Tarcze są dobrze wentylowane.

    owszem, ale jak zatrzymujesz mocnym hamowaniem od 140, to trwa to
    kilka sekund, a potem powietrze juz nie wieje.
    Przy pierwszym hamowaniu to pewnie wewnetrzna czesc tarczy nawet sie
    nie zdazy nagrzac, i wentylowanie dziala tylko na zewnatrz.

    > 3. Auto posiada kanały nadmuchowe powietrza na koła.

    Ktore nie dzialaja jak auto stoi po pierwszym hamowaniu.

    >> No i teraz zachodzi ciekawe pytanie - tak dobrze felgi sie chlodza, ze
    >> maja 5C, a sruby 25C, czy twoj piometr nie radzi sobie z
    >> aluminium/alufelgami.
    >
    > Radzi sobie. Owszem, jak każdy taki ma tam jakiś współczynnik do
    > ustawienia dla różnych materiałów, co w pewnym stopniu zmienia jego
    > wskazania. Załóż sobie dowolną rozsądną dokładność bo i tak sama
    > metodyka pomiaru nie jest sama z siebie dokładna. Chciałem pokazać
    > jedynie jak w moim aucie przenosi się temperatura na śruby i w związku z
    > tym, że zapiekanie smaru na nich jest praktycznie niemożliwe podczas
    > cywilnej jazdy.

    Tu sie zgadzam, w cywilnej jezdzie to sa ledwo cieple, a nawet jedno
    hamowanie ze 140 jak widac zanim sie rozejdzie, to przy srubach moze z
    50C bedzie.

    >> Rzecz godna sprawdzenia ... tylko jak - pomacac felge reka, czy
    >> wyjechac z jakiegos cieplego garazu, gdzie wiadomo ze wszystkie
    >> elementy maja 20C i zmierzyc ...
    >
    > Powyższy test był robiony dla "użytkownika", który powiedział iż kłamię
    > twierdząc iż nie mam problemu z dotykaniem felg po dynamicznej jeździe.

    Dotknij a nie tam pirometrem.

    > Felg dotykam średnio raz na tydzień myjąc auto. Ani latem ani zimą jakoś
    > się o nie nie poparzyłem. Tylko to chciałem pokazać.

    I czynisz to zaraz po zjechaniu z toru ...

    > A jeśli o konkrety pytasz, to felga przy dotyku była lodowata więc
    > pirometr raczej dobrze wskazuje.

    Zalozylem, ze masz podobne temperatury jak u mnie - troche powyzej
    zera, wiec trudno to nazwac lodowatą.

    >> I po paru kilometrach takiej jazdy cos zaczelo smierdziec. Klocki
    >> zapewne. Ale 165 C to chyba jeszcze nie powinny.
    >
    > Noooo... nie wiem czy nie powinny. Gdy zatrzymałem auto, to wentylator
    > kabinowy zaciągnął zapach czegoś w rodzaju palonej gumy. Gdy mierzyłem
    > temperaturę, to też woniało przy kołach.

    Ale ty robiles od 140 do zera, a kolega tak moze z 90 na 50

    > Pamiętaj tylko, że te 165
    > stopni to było po zatrzymaniu auta. Temperatura tarcz nadspodziewanie
    > szybko spadała. Przypuszczam, że w chwili hamowania to może nawet 2x
    > tyle mogło być.

    Szczegolnie na zewnetrznych czesciach tarczy.
    Ale do piasty daleko.

    >> Hm ... zalozmy ze bylo troche mniej, bo licznik zawyza, 37m/s=133km/h.
    >> Mamy 1MJ przy masie auta 1500kg.
    >> Pozwala na podgrzanie o 35 stopni 54kg zeliwa o cieple wlasciwym
    >> 540J/kgK
    >> Takie wydajne chlodzenie ma mercedes, takie ciezkie tarcze, czy z
    >> polerowanym zeliwem pirometr sobie tez kiepsko radzi ?
    >
    > Radzi sobie. Dodam, że sytuacja jeszcze bardziej skomplikowanie wygląda
    > po nieuwzględnieniu, że:
    >
    > 1. Masa auta to nie 1500 lecz ponad 1800 (nie mam przy sobie dokumentów
    > teraz by sprawdzić dokładnie) - czyli jeszcze cieplej być powinno

    Masa z dokumentow to mnie wielokrotnie dziwila ... wolalbym z wagi.
    Ale 1800 w lepszym mercu wcale nie dziwi.

    > 3. Zewnętrzna część felg jest na równi z obrysem karoserii więc wiatr je
    > łatwo omiata więc pewnie i to chłodzenie jakoś tam wpływać może.

    Po pierwszym hamowaniu bez znaczenia.

    >> a) zaciagnij slabo reczny ... i pojedz bez spuszczania,
    > U mnie to nie takie proste :-) Elektronika nie pozwoli.

    No tak :-)
    Po takim przypadku felg nie mozna dotknac, a i plyn hamulcowy potrafi
    sie zagotowac.

    >> c) kup lepsze auto
    >> https://www.youtube.com/watch?v=fI6jCh3IEt0
    > Hehe. Wtedy "użytkownik" będzie miał słuszny argument do tego by mnie
    > kłamcą zwać :-D

    Ale zobacz - zwykla cywilna jazda, zadnych ekscesow, ot plynne
    hamowanie przed zakretem :-)

    nawiasem mowiac - te sportowe ceramiczne tarcze maja niska przewodnosc
    cieplna, co powoduje ze mniej nagrzewaja piasty i felgi, za to
    powietrze moze sie wykazac.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: