-
Data: 2018-03-17 10:38:24
Temat: Re: smarowanie srub
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Sat, 17 Mar 2018 00:53:15 +0100, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-03-16 o 08:13, J.F. pisze:
>> Ciekawe. Tzn to ze cieplo z tarczy sie tak sobie przenosi, to az tak
>> dziwne nie jest, bo grzeje sie zewnetrzna czesc tarczy, a do piast
>> daleko. A przez wszystko dmucha powietrze.
>
> Oczywiście domorosłe teorie mogę jedynie wysnuwać. Sądzę, że czynników
> jest kilka.
>
> 1. Te felgi to naprawdę duży kawał złomu. Robią za świetny radiator.
Mnie troche dziwi, ze sruba 25C, a felga obok 5C.
Ale moze felga na powierchni 5C, a od tarczy 50C
Te pirometry sa niestety wrazliwe na rodzaj powierzchni.
> 2. Tarcze są dobrze wentylowane.
owszem, ale jak zatrzymujesz mocnym hamowaniem od 140, to trwa to
kilka sekund, a potem powietrze juz nie wieje.
Przy pierwszym hamowaniu to pewnie wewnetrzna czesc tarczy nawet sie
nie zdazy nagrzac, i wentylowanie dziala tylko na zewnatrz.
> 3. Auto posiada kanały nadmuchowe powietrza na koła.
Ktore nie dzialaja jak auto stoi po pierwszym hamowaniu.
>> No i teraz zachodzi ciekawe pytanie - tak dobrze felgi sie chlodza, ze
>> maja 5C, a sruby 25C, czy twoj piometr nie radzi sobie z
>> aluminium/alufelgami.
>
> Radzi sobie. Owszem, jak każdy taki ma tam jakiś współczynnik do
> ustawienia dla różnych materiałów, co w pewnym stopniu zmienia jego
> wskazania. Załóż sobie dowolną rozsądną dokładność bo i tak sama
> metodyka pomiaru nie jest sama z siebie dokładna. Chciałem pokazać
> jedynie jak w moim aucie przenosi się temperatura na śruby i w związku z
> tym, że zapiekanie smaru na nich jest praktycznie niemożliwe podczas
> cywilnej jazdy.
Tu sie zgadzam, w cywilnej jezdzie to sa ledwo cieple, a nawet jedno
hamowanie ze 140 jak widac zanim sie rozejdzie, to przy srubach moze z
50C bedzie.
>> Rzecz godna sprawdzenia ... tylko jak - pomacac felge reka, czy
>> wyjechac z jakiegos cieplego garazu, gdzie wiadomo ze wszystkie
>> elementy maja 20C i zmierzyc ...
>
> Powyższy test był robiony dla "użytkownika", który powiedział iż kłamię
> twierdząc iż nie mam problemu z dotykaniem felg po dynamicznej jeździe.
Dotknij a nie tam pirometrem.
> Felg dotykam średnio raz na tydzień myjąc auto. Ani latem ani zimą jakoś
> się o nie nie poparzyłem. Tylko to chciałem pokazać.
I czynisz to zaraz po zjechaniu z toru ...
> A jeśli o konkrety pytasz, to felga przy dotyku była lodowata więc
> pirometr raczej dobrze wskazuje.
Zalozylem, ze masz podobne temperatury jak u mnie - troche powyzej
zera, wiec trudno to nazwac lodowatą.
>> I po paru kilometrach takiej jazdy cos zaczelo smierdziec. Klocki
>> zapewne. Ale 165 C to chyba jeszcze nie powinny.
>
> Noooo... nie wiem czy nie powinny. Gdy zatrzymałem auto, to wentylator
> kabinowy zaciągnął zapach czegoś w rodzaju palonej gumy. Gdy mierzyłem
> temperaturę, to też woniało przy kołach.
Ale ty robiles od 140 do zera, a kolega tak moze z 90 na 50
> Pamiętaj tylko, że te 165
> stopni to było po zatrzymaniu auta. Temperatura tarcz nadspodziewanie
> szybko spadała. Przypuszczam, że w chwili hamowania to może nawet 2x
> tyle mogło być.
Szczegolnie na zewnetrznych czesciach tarczy.
Ale do piasty daleko.
>> Hm ... zalozmy ze bylo troche mniej, bo licznik zawyza, 37m/s=133km/h.
>> Mamy 1MJ przy masie auta 1500kg.
>> Pozwala na podgrzanie o 35 stopni 54kg zeliwa o cieple wlasciwym
>> 540J/kgK
>> Takie wydajne chlodzenie ma mercedes, takie ciezkie tarcze, czy z
>> polerowanym zeliwem pirometr sobie tez kiepsko radzi ?
>
> Radzi sobie. Dodam, że sytuacja jeszcze bardziej skomplikowanie wygląda
> po nieuwzględnieniu, że:
>
> 1. Masa auta to nie 1500 lecz ponad 1800 (nie mam przy sobie dokumentów
> teraz by sprawdzić dokładnie) - czyli jeszcze cieplej być powinno
Masa z dokumentow to mnie wielokrotnie dziwila ... wolalbym z wagi.
Ale 1800 w lepszym mercu wcale nie dziwi.
> 3. Zewnętrzna część felg jest na równi z obrysem karoserii więc wiatr je
> łatwo omiata więc pewnie i to chłodzenie jakoś tam wpływać może.
Po pierwszym hamowaniu bez znaczenia.
>> a) zaciagnij slabo reczny ... i pojedz bez spuszczania,
> U mnie to nie takie proste :-) Elektronika nie pozwoli.
No tak :-)
Po takim przypadku felg nie mozna dotknac, a i plyn hamulcowy potrafi
sie zagotowac.
>> c) kup lepsze auto
>> https://www.youtube.com/watch?v=fI6jCh3IEt0
> Hehe. Wtedy "użytkownik" będzie miał słuszny argument do tego by mnie
> kłamcą zwać :-D
Ale zobacz - zwykla cywilna jazda, zadnych ekscesow, ot plynne
hamowanie przed zakretem :-)
nawiasem mowiac - te sportowe ceramiczne tarcze maja niska przewodnosc
cieplna, co powoduje ze mniej nagrzewaja piasty i felgi, za to
powietrze moze sie wykazac.
J.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- 64 proc. kierowców zrobi dodatkowo maks. 500 m, aby przy okazji zatankować pojazd
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
Najnowsze wątki
- 2025-03-14 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-14 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-13 Raspberry Pi 3 Model B+
- 2025-03-13 Kuchenka elektryczna
- 2025-03-12 test
- 2025-03-13 własny ekran startowy
- 2025-03-13 Błonie => IT System Administrator <=
- 2025-03-13 Częstochowa => Manager ds. produktu <=
- 2025-03-13 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-03-13 Chiny-Kraków => Koordynator Produkcji / Przedstawiciel ds. rozwoju pr
- 2025-03-13 Warszawa => Analityk biznesowo-systemowy <=
- 2025-03-13 Warszawa => Business Systems Analyst <=
- 2025-03-13 Żerniki => NodeJS Developer <=
- 2025-03-13 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-13 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst