-
Data: 2018-03-17 09:18:03
Temat: Re: smarowanie srub
Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2018-03-17 o 00:14, Marek S pisze:
>
> Po siódme - jako dowód swojej teorii piszesz że sprawdzałeś w różnych
> autach, że felgi muszą się grzać tak, ze dotknąć ich nie można. A czy
> sprawdzałeś te felgi w moim aucie również? Bo ja pisałem o swoim
> wyłącznie.
Pisałem o ogólnym problemie dotyczącym wszystkich samochodów, zarówno z
felgami aluminiowymi jak i stalowymi.
Problem zapiekania się śrub oczywiście dotyka bardziej kół z felgami
stalowymi, które słabiej oddają ciepło.
To, że felga jest tylko letnia nie oznacza, że śruby też są letnie.
Ciepło z tarcz hamulcowych rozchodzi się na skutek przewodnictwa
cieplnego zarówno na piastę jak i na felgę. Każdy z nagrzewanych
elementów zarówno tarcza hamulcowa, piasta jak i felga oddają to ciepło
do otoczenia. Tutaj zdecydowanie felga aluminiowa jest najlepszym
radiatorem. Jednak nie można mówić, że śruby są zimne i się nie
zapiekają, bo felga jest tylko letnia. Rozkład temperatur jest taki, że
tarcza jest rozgrzana do temperatury kilkuset stopni Celsjusza, śruby
nagrzewają się nawet do 300'C zaś felga może być w dotyku letnia w
przypadku felgi aluminiowej lub gorąca w przypadku felgi stalowej.
Oczywiście w przypadku felg aluminiowych, śruby nagrzewają się mniej, bo
felga aluminiowa lepiej odprowadza ciepło.
Poza tym problem z zapiekaniem/blokowaniem się śrub w przypadku felg
aluminiowych nie dotyczy tylko i wyłącznie temperatury. Bardzo często
ludzie smarują śruby smarem miedzianym, a ten po prostu w kontakcie z
aluminium tworzy ogniwo galwaniczne, które skutkuje tzw. elektrokorozją.
Pisałeś, że jak nie smarowałeś śrub to były problemy z ich odkręcaniem i
ci się zrywały. Ja nigdy nie smarowałem śrub i nigdy nie miałem
problemów z zerwaniem się śruby. Z odkręcaniem także nie miałem
problemów, a systematycznie eksploatuję po kilka samochodów. Większość z
aut ma na lato felgi aluminiowe, zaś na zimę stalowe. Ale koła każę
dokręcać kluczem dynamometrycznym. Niestety nie wszyscy oponiarze je
mają, wtedy wyciąga się swój klucz z bagażnika i mówi np. "proszę z
momentem 100Nm", albo samemu się ustawia klucz i wręcza go mechanikowi.
> Jeśli masz ochotę to i latem powtórzę testy z pirometrem i spotkamy
> się tu ponownie. Od razu powiem, że ich temperatura wzrośnie niewiele
> więcej ponad temperaturę otoczenia (szacuję, że przy 30st, będzie to
> 35-40). Jakie wtedy będziesz miał argumenty na poparcie mojego
> domniemanego kłamstwa?
>
Ale zanim cokolwiek zmierzysz to musisz się nauczyć jak się używa
pirometru i jak się interpretuje wyniki. Musisz wyznaczyć współczynniki
emisyjności dla poszczególnych materiałów i poszczególne pomiary wykonać
z użyciem prawidłowych współczynników, bo mierząc je z użyciem jednego
współczynnika, pomiary te można sobie wsadzić ...
Poza tym musisz też sięgnąć w dokumentację producenta, bo może się
okazać, że pomiary przy użyciu tego pirometru w gole nie są możliwe, bo
np. minimalna odległość z jakiej można wykonać prawidłowy pomiar to
kilkadziesiąt centymetrów, a wtedy pole wizowania wychodzi na felgę poza
szczelinę w której widać tarczę, a mierząc temperaturę śrub mierzy się
tak naprawdę temperaturę felgi.
Najdokładniejszy pomiar można wykonać przy użyciu specjalnego miernika
termoparowego z termoparą w postaci dwóch szpilek, które delikatnie się
wbija w mierzoną powierzchnię.
Następne wpisy z tego wątku
- 17.03.18 10:38 J.F.
- 17.03.18 20:16 Marek S
- 17.03.18 20:37 Marek S
- 17.03.18 20:52 Marek S
- 17.03.18 21:37 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
- Elektryki
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
Najnowsze wątki
- 2025-02-12 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-02-12 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-12 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-12 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-12 Kraków => PHP Full Stack Developer <=
- 2025-02-12 Karta dźwiękowa stereo
- 2025-02-12 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-12 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-02-12 Łódź => NodeJS Developer <=
- 2025-02-12 Błonie => Sales Specialist <=
- 2025-02-12 Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- 2025-02-11 Mini pecet
- 2025-02-10 Spalił się spaliniak
- 2025-02-10 zarowka wifi - z sensowna apka lub lepiej albo lokalnie lub przez web. I zeby harmonogram miala
- 2025-02-10 Chrzanów => Programista NodeJS <=