  • Data: 2014-08-18 11:49:58
    Temat: Re: rzecznik policji w TV
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 18 Aug 2014, Gotfryd Smolik news wrote:

    > A contrario poz.130 w obwieszczeniu z 4 października 2013,
    > ogłoszone 23 grudnia 2013, DU 2013 poz 1624.
    > Po polsku - "cennik mandatów".
    > "Zmuszenie" implikuje czynność konieczną, w tym przypadku usankcjonowaną
    > przez ministra (czy tam radę ministrów),
    >
    > Twój ruch (nie, nie TEN "Ruch" ;))

    Dodam jeszcze nieco offtopicznie.

    Wątpliwości co do konstytucyjności tego zapisu wyraziłem kiedyś
    (dość dawno) bodaj na .prawo, niemniej jest i chwilowo nikt nie
    próbował go podważyć.
    Definiuje on mianowicie odrębny czyn zabroniony, "zmuszanie", zaś
    takie definicje są zarezerwowane dla ustaw. Przyrównanie "praktycznego
    przymusu" do faktycznego zmuszenia to IMVHO nadużycie.
    Niemniej skutkiem ubocznym dla "prawnie zmuszonego" jest zdjęcie z niego
    odpowiedzialności za wykroczenie :)

    Niestety nie istnieje w miarę jednoznaczna interpretacja, określająca
    dopuszczenie (ew. zakresu takiego dopuszczenia) wyższości stosowania
    interpretacji celowościowej lub systemowej art.3 PoRD nad literalną :(
    Na mój rozum, powinien istnieć zapis literalny który by to umożliwiał
    w zakresie słów "ruch ten utrudniał", niestety nie znam.
    Tych słów (tylko), bo pozostałe są doskonale "uszczegółowione"
    w kolejnych artykułąch PoRD.
    Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że użycie np. określenia "nie
    może spowodować zagrożenia" mogłoby być za trudne dla zobowiązanego ;)
    ale cóż, można by obudować zastrzeżeniem "również przy uwzględnieniu
    możliwości niezgodnych z przepisami zachowań innych uczestników ruchu".

    pzdr, Gotfryd