-
Data: 2019-09-19 10:56:28
Temat: Re: rozszerzalnosc cieplna
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu czwartek, 19 września 2019 03:21:12 UTC+9 użytkownik WM napisał:
> W dniu 2019-09-18 o 18:12, Konrad Anikiel pisze:
> > W dniu środa, 18 września 2019 17:48:59 UTC+2 użytkownik WM napisał:
> >> W dniu 2019-09-18 o 11:53, J.F. pisze:
> >>>
> >>> A jak juz tak mowimy o rozszerzalnosci cieplnej,
> >>> to jak to jak ją znoszą:
> >> ......
> >>> -tory kolejowe i tramwajowe, gdzie obecnie juz nie ma przerw co
> >>> kilkanascie metrow ...
> >>>
> >>
> >> Spróbuję oszacować naprężenia powstałe w szynie od rozszerzania cieplnego.
> >>
> >> Moduł Younga dla stali wynosi: E=200000 MPa
> >> Wytrzymałość powiedzmy: sigma=800MPa
> >>
> >> Względne odkształcenie dopuszczalne dla tej wytrzymałości to:
> >> e=sigma/E=0,004
> >>
> >> Aby uzyskać taką rozszerzalność trzeba by szynę ogrzać o 400 stopni.
> >> t1-t2=e/alfa=0,004/(10/1000000)= 400 stopni
> >>
> >
> > To jest typowy studencki błąd: niezrozumienie pojęcia 'mechanizm zniszczenia'.
Porachowałeś o ile trzeba podgrzać Ziemię (a szyny jakoś zaizolować) żeby...
właściwie nie wiadomo co miało się wydarzyć. Naprężenia wtórne z definicji nie mogą
doprowadzić do zerwania. podpowiedź: najpierw nastąpi wyboczenie, więc trzeba coś tam
o smukłości powiedzieć.
> >
>
> W ogóle nie zrozumiałeś czego dotyczy moje oszacowanie i się wymądrzasz.
> Przyjmij więc, że biorę kawałek szyny tak krótki, aby nie uległ
> wyboczeniu (ma być samo ściskanie).
> Na początek chcę sprawdzić o ile stopni trzeba podgrzać unieruchomioną
> wzdłużnie szynę, by uzyskać naprężenia maksymalne.
> Zwykła metoda superpozycji: tyle szyna ma się rozszerzyć cieplnie, ile
> potem zostanie ściśnięta.
>
> Zakładam więc wstępnie, że szyna jest dobrze zabezpieczona przed
> wyboczeniem.
> W następnym etapie można sprawdzić czy i kiedy takie założenie jest realne.
>
> Konstrukcję inżynierską sprawdza się na rozmaite zagrożenia.
> Jeżeli ktoś liczy smukłość rusztowania ignorując mocowania do budynku to
> popełnia duży błąd, chyba że sprawdza co będzie jak one puszczą.
>
Co się według Ciebie wydarzy z szyną w której naprężenie ściskające przekroczy 800
MPa?
Następne wpisy z tego wątku
- 19.09.19 12:07 WM
- 19.09.19 12:39 Konrad Anikiel
- 19.09.19 13:19 WM
- 19.09.19 16:37 Konrad Anikiel
- 19.09.19 21:48 cef
- 20.09.19 01:00 Grzegorz Tomczyk
- 20.09.19 01:51 Marcin Debowski
- 20.09.19 04:51 Konrad Anikiel
- 20.09.19 10:51 J.F.
- 20.09.19 11:23 Konrad Anikiel
- 20.09.19 12:04 J.F.
- 20.09.19 12:33 Konrad Anikiel
- 20.09.19 12:39 WM
- 20.09.19 12:58 J.F.
- 20.09.19 13:45 Konrad Anikiel
Najnowsze wątki z tej grupy
- Ster w trolejbusie.
- DeepSeek nie lubi gadać o polityce
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
Najnowsze wątki
- 2025-03-05 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2025-03-05 Warszawa => Frontend Developer (Angular13+) <=
- 2025-03-05 Warszawa => Frontend Developer (obszar Angular13+) <=
- 2025-03-05 Chiny-Kraków => Backend Developer (Node + Java) <=
- 2025-03-05 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-03-05 China-Kraków => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-05 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-05 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-03-05 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-03-05 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-05 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-03-04 Prunt drogi!
- 2025-03-04 Warszawa => Frontend Developer (Angular13+) <=
- 2025-03-04 Warszawa => Frontend Developer (obszar Angular13+) <=
- 2025-03-04 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=