  • 21. Data: 2009-11-28 00:22:33
    Temat: Re: różnica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
    Od: "ArekWP" <t...@w...pl>

    HMM - chyba jednak nie wiesz o czym piszesz.
    Kup sobie EIZO klasy Color Edge i zobacz ile obcina Ci monitor z tego co
    potrafi wyświetlić - a w nich masz po 12 bitów na kolor czyli ........ 4096
    z każdej barwy - okrojenie tego do tych niezbędnych 256 to pryszcz. Poza tym
    kalibrowanie takiego monitora nie powoduje wymuszenia przekłamywania kolorów
    na karcie grafiki.

    Poczytaj archiwum a znajdziesz na ten temat sporo tekstów. Albo inaczej -
    dopóki nie kupiłem to myślałem tak jak Ty i uwierz nie tylko ja Ci powiem iż
    było to błędne myślenie.

    ArekWP

  • 22. Data: 2009-11-28 08:03:47
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Użytkownik "de Fresz" <d...@N...pl> napisał w wiadomości

    > W skrócie - nie ma czegoś takiego.

    A czym innym jak nie profilem są korekty linearyzacji i korekcji DOT Gain
    maszyny drukującej ?

    > Znam parę drukarni, w których dostanę bez problemu. Chociaż nie chcę. Bo
    > dzięki cioci ECI i wujkowi ISO przestrzenie druku są ustandaryzowane i w
    > 99% przypadków owe standardy są znacznie lepsze niż własnoręcznie przez
    > drukarnię kręcone profile. W tej chwili nie jest żadnym wyczynem zgodność
    > toru monitor-proof-wydruk z prasy i kosztuje to tyle, co nic (relatywnie).
    > Niestety z labami jest znacznie większy burdel.

    Więc poproś by ciocia ECI i wujek ISO zagościli na dobre w labach.
    Dlaczego tego nie wymagamy. Drukarnia musi i nie martwimy się o profile, a
    do labu trzeba mieć doktorat z CM

    > Owszem.

    Gratuluje wiary we własne oczy, a właściwie ich zdolności identycznego
    czytania barwy niezależnie od oświetlenia.
    BTW - co będzie jak się ustawisz pod fotkę z labu, a jutro zmienią papier i
    chemię ?

    > Nie kumasz i wysnuwasz zupełnie błedne pomysły. Najpierw obróbka w
    > przestrzeni "idealnej", później konwersja do przestrzenie docelowej i
    > poprawki tego, czego nie dały rady zrobić automaty. Oczywiście nikt nikogo
    > do tego nie zmusza.

    Zgoda, ale należy zawsze zaznaczać by taka konwersja odbywała się pod
    konkretne wyjście (lab, drukarka) inaczej w przyszłości możemy mieć mocne
    problemy.

    A dla twórcy tematu:
    Color Management to bardzo śliska sprawa - kiedyś oddawałeś zdjęcia do labu
    i cieszyłeś się z pięknych fotek z wakacji, dziś patrzymy na reprodukcję
    kolorów.
    Zacznij od kalibracji i oprofilownia monitora - profile z sieci możesz od
    razu wrzucić do kosza.
    Musisz odpowiednio dostroić (ustawić) CM w twoim kompie by te kalibracje i
    profilowanie monitora były skuteczne
    Wtedy będziesz mniej a raczej więcej pewny że to co widzisz to to co masz w
    pliku/zdjęciu.
    Konwersja, podpinanie profili labu np to już inny temat.

    JDJ

  • 23. Data: 2009-11-28 10:02:46
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-11-28 01:22:33 +0100, "ArekWP" <t...@w...pl> said:

    > HMM - chyba jednak nie wiesz o czym piszesz.

    Lepiej się o to nie zakładaj.

    > Kup sobie EIZO klasy Color Edge

    CG241W może być? Bo siedzę przed takim prawie codziennie...

    > i zobacz ile obcina Ci monitor z tego co potrafi wyświetlić - a w nich
    > masz po 12 bitów na kolor czyli ........ 4096 z każdej barwy -
    > okrojenie tego do tych niezbędnych 256 to pryszcz.

    No i co z tego? Zacząłeś dyskutować z elementarną zasadą, że każda
    kalibracja/profilowanie to okrojenie, teraz piszesz że jednak tak, ale
    to pryszcz czy inny wrzód. Może następnym razem poświęć więcej czasu na
    przeczytanie i skup się bardziej na zrozumieniu tekstu, na który
    odposiujesz?

    de Fresz

  • 24. Data: 2009-11-28 10:40:30
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-11-28 09:03:47 +0100, "JackDeJack" <J...@w...pl> said:

    > A czym innym jak nie profilem są korekty linearyzacji i korekcji DOT Gain
    > maszyny drukującej ?

    Z punktu widzenia CM - niczym. Naświetlarka ctf/ctp powinna być
    transparentna i temu przedewszystkim służy jej linearyzacja i korekacja
    przyrostu punktu _samej_naświetlarki_. Korekcje przyrostu pod maszynę
    są czynnikiem dodatkowym, takim bonusem, pomagajcym obejść słabości
    technologiczne/zużycie prasy, ale nie stricte elementem toru CM.
    Dlatego kogoś przygotowującego materiały do świecenie wogóle nie
    interesuje coś takiego, jak profil naświetlarki, nie ma on postaci
    .icc, nie udostępnia się go.

    > Więc poproś by ciocia ECI i wujek ISO zagościli na dobre w labach.

    Ja? ;-)

    > Dlaczego tego nie wymagamy. Drukarnia musi i nie martwimy się o profile, a
    > do labu trzeba mieć doktorat z CM

    No nie, przy druku i odbitkach doktorat z CM ma podobny zakres, różni
    się ciut detalami. I w obu przypadkach poziom wiedzy przygotowujących i
    dostawców jest podobnie słaby ;-)
    Dla druku standardy stworzono, bo jest to jednak ciut zamożniejsza
    branża, choć gdyby spojrzeć na kasę z całych rynków, to nie zakładałbym
    się, czy wartości nie będą zbliżone. Jednak wartości pojedyńczych
    zleceń przy offsecie oraz ceny sprzętu są na tyle wyższe, że takie
    standardy opłacało się zrobić.

    > Gratuluje wiary we własne oczy, a właściwie ich zdolności identycznego
    > czytania barwy niezależnie od oświetlenia.

    Ueeee, nie histeryzuj... ;-) Zresztą - gdzieś jest zakaz oglądania
    zdjęć w kontrolowanym oświetleniu?

    > BTW - co będzie jak się ustawisz pod fotkę z labu, a jutro zmienią papier i
    > chemię ?

    No to jutro też spodziewałbym się nowego profilu zestawu
    maszyna-papier. Tylko ile labów coś takiego oferuje?

    > Zgoda, ale należy zawsze zaznaczać by taka konwersja odbywała się pod
    > konkretne wyjście (lab, drukarka) inaczej w przyszłości możemy mieć mocne
    > problemy.

    No przecież to oczywista oczywistość! ;-)

    de Fresz

  • 25. Data: 2009-11-30 11:02:36
    Od: Marx <M...@n...com>

    de Fresz pisze:

    > Co zapewni tylko połowiczny sukces, bo żeby było po bożemu, ktoś jeszcze
    > powinien oprofilować lab. Niestety, im dalej w las, tym więcej drzew.
    wystarczy wybrac oprofilowany lab albo samemu wydrukowac

    > Doprawdy? NIezwykle śmiałe twierdzenie.
    a coz w tym smialego? skalibruj mi monitor cz-b do pracy w kolorze,
    skoro uwazasz ze wszystko da sie skalibrowac...

    > Raczej mniej niż więcej.
    amatorowi wystarczy, aczkolwiek jak monitor slaby to moze nie miec sRGB
    jako opcji lub tez ta opcja bedzie do bani (np bedzie wypalac oczy)
    Marx

  • 26. Data: 2009-11-30 11:22:39
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-11-30 12:02:36 +0100, Marx <M...@n...com> said:

    > wystarczy wybrac oprofilowany lab

    A ile znasz takich, które mają naprawdę dobrze zrobione profile
    _swojej_maszyny_ i regularnie je linearyzują?

    > albo samemu wydrukowac

    Jasssne ;-)

    > a coz w tym smialego? skalibruj mi monitor cz-b do pracy w kolorze,
    > skoro uwazasz ze wszystko da sie skalibrowac...

    Ja go mogę oprofilować, ale czy Ty będziesz potrafił na nim coś zrobić,
    to już osobna kwestia :-P
    BTW - pokaż mi gdzie można kupić _konsumenckie_ lub _graficzne_
    monitory cz-b, bo najwyraźniej coś mi umknęło...

    > amatorowi wystarczy,

    Amatorowi cały ten CM może być zupełnie zbędny. Bo po co się tak
    męczyć, skoro i tak prawie nie ma miejsc, gdzie można sensownie rzucić
    na papier efekty kontrolowanej obróbki?

    > aczkolwiek jak monitor slaby to moze nie miec sRGB jako opcji lub tez
    > ta opcja bedzie do bani (np bedzie wypalac oczy)

    Rzecz w tym, że w znakomitej większości przypadków, wliczając w to
    nawet całkiem drogie monitory, opcja sRGB jest howno warta i z
    przestrzenią od której przyjęła nazwę nie ma wiele wspólnego. W
    założeniu miał być to "uniwersalny standard", a wyszło jak to zwykle
    wychodzi Małemu-Mientkiemu ;-) To że w końcu wzięły się za to poważne
    instytucje, miało niewielki wpływ na dowolne traktowanie tego tzw.
    standardu przez np. producentów monitorów.

    de Fresz

  • 27. Data: 2009-12-01 12:38:58
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    de Fresz pisze:

    > Nie są kosmetyczne.

    A ja sądzę, że amatorowi, który właśnie usłyszał o CM najzupełniej
    wystarczy, gdy jego pliki w sRGB będą wyświetlane przez poprawnie
    skalibrowany monitor, i gdy ogląda je w otoczeniu (oświetleniu)
    które nie urąga zasadom.

    Cel niby podstawowy, a i tak wystarczająco trudny do osiągnięcia.

    Uzyskanie (jakimś cudem) dobrego profilu labu, świadoma konwersja
    do jego przestrzeni (lepsza niż automat w labie) - bez żartów,
    to nie ten etap, to wisienka na torcie... :)

  • 28. Data: 2009-12-01 12:58:15
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-12-01 13:38:58 +0100, Jakub Witkowski
    <j...@d...z.sygnatury> said:

> [...]
    > które nie urąga zasadom.
    >
    > Cel niby podstawowy, a i tak wystarczająco trudny do osiągnięcia.

    Zawsze twierdziłem. że zabawa w CM na poziomie amatorskim jest:
    - czasochłonna (głównie ze względu na czas wymagany na naukę)
    - droga
    - nie zawsze efektywna (bo wymaga jeszcze kogoś po drugiej stronie
    mającego o tym pojęcie)

    Każdy powinien sam sobie ocenić jak głęboko chce w to wchodzić i czy
    aby napewno efekty będą warte włożonych środków.

    de Fresz

  • 29. Data: 2009-12-01 13:16:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009, de Fresz wrote:

    > Ja go mogę oprofilować, ale czy Ty będziesz potrafił na nim coś zrobić, to
    > już osobna kwestia :-P

    Dobrze wychodzi, że mniej więcej taki sam wniosek jest prawidłowy
    w odniesieniu do monitorów które mają "zawężony gamut"?
    Choćbyś się wściekł, części kolorów nie będzie i basta, cz-b
    jest tylko skrajnym przypadkiem.

    > BTW - pokaż mi gdzie można kupić _konsumenckie_ lub _graficzne_ monitory
    > cz-b, bo najwyraźniej coś mi umknęło...

    Ludzie stwierdzili że oprofilować trudno, to i z rynku zniknęły ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2009-12-01 14:38:51
    Od: Marx <M...@n...com>

    de Fresz pisze:
    > A ile znasz takich, które mają naprawdę dobrze zrobione profile
    > _swojej_maszyny_ i regularnie je linearyzują?
    nie wiem, temat mnie nie interesuje, to problem labu, a nie moj. Ja
    dostarczalem odpowiednio obrobiony obraz (jak korzystalem) i bylem z
    efektow zadowolony. Jak nie jestes zadowolony - zmieniasz lab. Proste.

    > Jasssne ;-)
    Wiem ze dla ciebie za trudnie. Dla mnie nie.

    > BTW - pokaż mi gdzie można kupić _konsumenckie_ lub _graficzne_ monitory
    > cz-b, bo najwyraźniej coś mi umknęło...
    na Allegro chyba znajdziesz jeszcze... Alternatywnie z toru RGB usun
    dwie skladowe i tez otrzymasz fajne wyzwanie.... ;)

    W sumie to nie wiem o co ci chodzi, ja pisze by pomoc, ty - by bic piane.
    Marx