  • 1. Data: 2009-11-27 08:09:02
    Temat: Jak to policzyć ?
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jest sobie fotka pewnego obiektu architektonicznego.
    Autor twierdzi, że została ona wykonana z odległości
    ok. 10km - mnie tymczasem wygląda to na fake.

    Powiedzmy, że ogniskowa wynosiła 500mm na matrycy 12MPix
    jak mając takie dane obliczyć wielkość w pikselach obiektu o
    znanych wymiarach ?

    PS. Tak na 99% fotka to fake bo nie ma perspektywy powietrza,
    kąt pod jakim zostało zrobione nie pasuje do miejsca
    skąd miało zostać zrobione i w dodatku mam prawie
    identyczną fotkę tylko zrobioną z 500m a nie 10km.
    A pytanie jest po to by uspokoić moje sumienie.

  • 2. Data: 2009-11-27 08:20:58
    Temat: Re: Jak to policzyć ?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Nov., 09:09, Radek D <r...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >         identyczną fotkę tylko zrobioną z 500m a nie 10km.
    >         A pytanie jest po to by uspokoić moje sumienie.

    odpowiedz jast natychmiastwa ale nie chce mi sie liczyc

    musisz oszacowac wielkosc jakiegos odwzorowanego przedmiotu - np
    okno , samochod , drzewo , co tam jest .
    a dalej to juz z gorki znajac kat widzenia obiektywu.

  • 3. Data: 2009-11-27 08:32:51
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Radek D pisze:

    > Powiedzmy, że ogniskowa wynosiła 500mm na matrycy 12MPix
    > jak mając takie dane obliczyć wielkość w pikselach obiektu o
    > znanych wymiarach ?

    Matryca APS-C, czy FF? Bo musisz uwzględnić wielkość piksela. Kąt
    widzenia obiektywu 500mm to 5 stopni po przekątnej kadru FF, a 3,3
    stopnia dla APS-C.
    Znasz wysokość obiektu, więc liczysz jego rozmiary kątowe z danej
    odległości (albo liczysz, ile pikseli zajmuje, a potem sprawdzasz, jaki
    procent kadru zajmuje). znając użytą ogniskową, wiesz ile stopni
    kątowych ma wysokość i szerokość kadru.
    Wychodzi równanie z jedną niewiadomą.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 4. Data: 2009-11-27 08:34:34
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    A poza tym, żeby zobaczyć, jak coś wygląda z 10km, przejrzyj sobie
    strony spotterów lotniczych. Tam znajdziesz zdjęcia samolotów w locie na
    10-11km robione z ziemi :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2009-11-27 08:43:55
    Od: Jakub Wróblewski <j...@m...edu.pl>

    Witam,

    Radek D wrote:
    > Jest sobie fotka pewnego obiektu architektonicznego.
    > Autor twierdzi, że została ona wykonana z odległości
    > ok. 10km - mnie tymczasem wygląda to na fake.

    Porownaj wielkosc tego obiektu i czegos, co jest w tle za obiektem lub
    przed nim. Jesli autor ma racje, to dom podobnej wielkosci stojacy
    kilometr za fotografowanym obiektem powinien byc wzglednie tylko 10%
    mniejszy.

    Pozdrawiam,
    Jakub Wroblewski

  • 6. Data: 2009-11-27 08:44:06
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Fri, 27 Nov 2009 00:20:58 -0800 (PST), XX YY napisał(a):

    > odpowiedz jast natychmiastwa ale nie chce mi sie liczyc

    Jak przystało na pierdołę, pierdołowata odpowiedź.

  • 7. Data: 2009-11-27 08:44:30
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Radek D napisał(a):

> [...]
    >
    > Powiedzmy, że ogniskowa wynosiła 500mm na matrycy 12MPix
    > jak mając takie dane obliczyć wielkość w pikselach obiektu o

    http://www.howardedin.com/articles/fov.html

    Musisz mieć całą klatkę i wiedzieć, jaki był fizyczny rozmiar matrycy.
    Rozmiar w megapikselach nic nie daje.

> [...]
    > identyczną fotkę tylko zrobioną z 500m a nie 10km.
    > A pytanie jest po to by uspokoić moje sumienie.

    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 8. Data: 2009-11-27 08:44:55
    Od: "gebi" <gebi_KASUJ_TO_@_I_TO_poczta.fm>

    Użytkownik "Radek D" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Powiedzmy, że ogniskowa wynosiła 500mm na matrycy 12MPix
    > jak mając takie dane obliczyć wielkość w pikselach obiektu o
    Np. na stronie
    http://www.fotografuj.pl/Article/Kalkulator_katow_i_
    pola_widzenia_obiektywu/id/68
    sprawdzisz sobie jaki jest kąt widzenia obiektywu o danej ogniskowej na
    filmie/matrycy o zadanych wymiarach. Mógłbyś policzyć sobie z tangensa dalej,
    ale możesz też skorzystać z tej strony. Np. dla obiektywu 500mm i matrycy 4/3
    podaje obszar widzenia 360x270m czyli jeśli budynek ma 27m wysokości i zajmuje
    1/10 wysokości zdjęcia to wszystko jest w porządku.

  • 9. Data: 2009-11-27 08:51:48
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Nov., 09:34, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    > zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

    np to

    dokladnie 10752 metry

    http://picasaweb.google.at/fotografie25/Fotki#532647
    8583375940690

  • 10. Data: 2009-11-27 08:58:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    wiadomościnews:heo1et$2bm$1@news.onet.pl...> Jest sobie fotka pewnego obiektu
> [...]
    > podaje obszar widzenia 360x270m czyli jeśli budynek ma 27m wysokości i zajmuje
    > 1/10 wysokości zdjęcia to wszystko jest w porządku.

    stop
    katy sa podawnana dle przekatnej
    na te strone nie zagladalem , ale zwroc uwage na ten szczegol.