eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaRe: rowy wzdłuż drógRe: rowy wzdłuż dróg
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: rowy wzdłuż dróg
    Date: Thu, 1 Jan 2009 15:32:36 +0100
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 41
    Message-ID: <gjika1$bu6$2@inews.gazeta.pl>
    References: <gjamc2$628$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gjdbo9$npl$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: bgg158.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1230820481 12230 83.28.70.158 (1 Jan 2009 14:34:41 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 1 Jan 2009 14:34:41 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3350
    X-Priority: 3
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
    X-User: robert.tomasik
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:22411
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "wt" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:gjdbo9$npl$1@inews.gazeta.pl...

    > Na potrzeby wojenne drzewa były potrzebne. Można było wycinać i na
    > podkładach na drodze układać tory.

    Znasz przykład takie zastosowani w praktyce? Bo moim zdaniem to nierealne z
    następujących powodów:

    - Dopuszczalne nachylenie torów kolejowych jest o wiele mniejsze, niż dróg.
    - dopuszczalne promienie skrętu są o wiele ciaśniejsze dla dróg.
    - Tych drzew jest za mało. Sadziło się je cirkla co jakieś 50 metrów, co
    daje jedno drzewo na 25 metrów. Na takim odcinku potrzebujesz pewnie około
    50 podkładów, i to obrobionych na klocek.
    - Podkłady robi się z twardego drewna, podczas gdy koło dróg, to bywały
    różne gatunki drzew, przykładowo u nas sporo Jarzębiny. Nie za bardzo
    wyobrażam sobie podkłady kolejowe z Jarzębiny.
    - I tak trzeba było przywieść szyny, bo te rosnąć przecież nie rosły, więc
    co za problem przywieźć razem z nimi podkłady.
    - Jak sobie zbudujemy tor na drodze, to nie mam drogi, a ta choć może w
    początkach kolei miała mniejszą zdolność transportową, to jednak potrzebna
    bywała.

    ? Dawniejsze samochody miały za małe
    > możliwości przewozowe. Artyleria z odległości większej niż 5 km również
    > nie była zbyt groźna dla kolei. Teraz drzewa przenosi się poza rów, żeby
    > było miejsce dla pieszych i rowerów. Najgroźniejsze dla samochodów są po
    > jazdy jadące z przeciwka i mające prędkość względną nawet powyżej 300
    > kilometrów na godzinę.

    Z tym, że te samochody z przeciwka nie zawsze jadą z prędkością względną
    300 km/h, a przeważnie są o wiele bardziej elastyczne no i mają zdolność
    uniknięcia kolizji poprzez ewentualną zmianę prędkości czy kierunku jazdy.

    > Taki rów razem z drzewami zabezpiecza również pola uprawne przed
    > rozjeżdżaniem.

    Nie przesadzajmy. W odniesieniu do asfaltowych czy utwardzonych w inny
    sposób dróg to znaczenie chyba jest pomijalne. Kto by jeździł po polu mogąc
    jechać asfaltem.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: