  • 11. Data: 2010-04-30 14:56:28
    Temat: Re: publikacja_bez zgody - powinna być zgodna z prawem
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-04-30 00:20:09 +0200, luxcamera <r...@g...pl> said:

> [...]
    > hipokryzja,
    > - fotografowie wojenni nie biorą zgody od swoich "modeli" (ciężko ich
    > nazwać "tłem" lub usunąć ze zdjęcia), bo niby jak, a zdjęcia są
    > publikowane,
    > - nie ma sensu założenie prawne, że wizerunek trzeba przed czymś
    > chronić i jest on przez każdego fotografa jakoby zagrożony - powinno
    > być tak, że istnieje "domniemanie niewinności" dla fotografa i jego
    > zdjęć, a dopiero w wypadku, gdy wizerunek zostaje "zszargany", osoba
    > znajdująca się na zdjęciu może dochodzić swoich praw i wtedy dopiero
    Masz już jednego zwolennika.
    Mimo iż fotografia uliczna nie jest tym co mnie kręci najbardziej. Ale masz.

    > Przecież wiele zdjęć ważnych dla historii fotografii to zdjęcia uliczne
    > - ludzie widniejący na nich stali się ikonami fotografii rozpoznawanymi
    > przez całe rzesze ludzi - to chyba zaszczyt i nobilitacja, a nie
    > szarganie wizerunku.
    >
    > Cały ten przepis o ochronie wizerunku to jakiś niezrozumiały -
    > amerykański pewnikiem - bubel prawny, który zawładnął światem.

    Zapewne.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2010-04-30 18:54:57
    Temat: Re: publikacja_bez zgody_ile osób
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik JA napisał:
    > Szczerze? To skoro ktoś sobie wybrał taki, a nie inny zawód, to niech
    > nie ma pretensji, że ktoś inny chce go fotografować.

    Jasne - czyli jeżeli widzę kogoś znanego, to mam prawo wleźć za nim do
    lokalu, gdzie po prostu chce być prywatnie i mogę mu wsunąć obiektyw pod
    nos, robiąc do woli zdjęcia? W życiu. Prywatnie, to prywatnie.
    Zachowania paparazzich powinno być karalne i to dotkliwie.
    Maciek

  • 13. Data: 2010-05-01 00:30:46
    Od: luxcamera <r...@g...pl>

    JA wrote:
> [...]
    > said:
    >
    > Masz już jednego zwolennika.
    > Mimo iż fotografia uliczna nie jest tym co mnie kręci najbardziej. Ale

    No to może ktoś jeszcze - to się stowarzyszym, jak nikoniarze
    (nikona.pl), albo ślubni (psfs.pl), nazwiem się tak jakoś bardziej
    niezrozumiale i nie po polskiemu (bo trzeba będzie działać światowo),
    czyli np. freephotography, no i rozpoczniem walkę - może wygramy, a może
    nie, ale coś w życiu trzeba robić...
    Gdyby ktoś był chętny, to proszę o e-mail.

    Rafał ,,Lightsensitive" Charlikowski
    www.luxcamera.com / www.luxcamera.eu / www.luxcamera.pl
    www.mylightsensitivity.blogspot.com
    Nie po to Bóg dał nam inteligencję, żebyśmy mieli ułatwiać sobie życie.

  • 14. Data: 2010-05-02 19:31:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    JA pisze:

    > Człowiek w miejscu publicznym jest elementem krajobrazu. I musi się
    > liczyć z tym, że ktoś go uwieczni, tak samo jak starą ruderę, czy
    > urokliwą uliczkę na starówce.

    Wiesz, co innego jak pstrykasz tego kogoś jak element krajobrazu, a co
    innego, jak mu się pchasz w twarz obiektywem ;)

    Przeginają i paparazzi (w łowach na fotki) jak i sławy (w reakcjach na
    aparat w okolicy).

  • 15. Data: 2010-05-02 21:23:40
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-02 21:31:09 +0200, Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> said:

    > Wiesz, co innego jak pstrykasz tego kogoś jak element krajobrazu, a co
    > innego, jak mu się pchasz w twarz obiektywem ;)
    Prawda jest taka, że jak moją gębę, da się na fotce rozpoznać, to
    musisz mnie zapytać czy możesz zdjęcie opublikować.
    To chore.
    Bo mogę być przypadkowo występującą gębą, pochodzącą z Hiszpanii.

    > Przeginają i paparazzi (w łowach na fotki) jak i sławy (w reakcjach na
    > aparat w okolicy).
    Dopóki obraz nie czyni komuś krzywdy, to wara od obrazu.
    Czy jak napiszę w swoim blogu (nie mam), Andrzej Lawa to fajny kumpel,
    to muszę Cię pytać o zgodę?
    Bo jak napiszę, że Andrzej Lawa to ............. wstaw sobie dowolne
    najgorsze epitety, to chyba jasne, że możesz mnie nawet pozwać do sądu.
    Dlaczego pysk ma być w lepszej sytuacji?

  • 16. Data: 2010-05-02 21:38:59
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

> [...]
    > najgorsze epitety, to chyba jasne, że możesz mnie nawet pozwać do sądu.
    > Dlaczego pysk ma być w lepszej sytuacji?

    Sęk w tym, że pojęcie nie robienia komuś krzywdy jest pojęciem bardzo
    niejednoznacznym. Bo jeśli np. napiszę o Tobie, że jesteś gorącym
    zwolennikiem Jarosława Kaczyńskiego to... może się to okazać w zależności od
    Twoich poglądów politycznych zarówno pochwałą jak i zniewagą. Podobnie ze
    zdjęciem - np. zdjęcie znanej aktorki opalającej sie na plaży w kostiumie
    kąpielowym może się tejże aktorce spodobać - i uzna jego rozpowszechnianie
    za niezłą reklamę, ale może też ona uznać, że przedstawia ją w sposób
    niekorzystny - np. nma na zdjeciu zbyt grube nogi - i jego rozpowszechnienie
    uzna za krzywdzące.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 17. Data: 2010-05-03 07:52:21
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-05-02 23:38:59 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > niekorzystny - np. nma na zdjeciu zbyt grube nogi - i jego rozpowszechnienie

    To niech poda do sądu tego kto zdjęcie rozpowszechnia.
    Niech sąd określi czy dane zdjęcie jest krzywdzące, czy nie. To samo ze
    słowem pisanym. Nie ma obligatoryjnego zakazu pisania o kimś. Ale
    pisząc coś o kimś / pokazując jego podobiznę publicznie, należy się
    liczyć z różnymi reakcjami.
    Niedługo dojdzie do sytuacji, że nie będę mógł sfotografować zwykłej
    ulicy, bo wszystko jest czyjeś i muszę pytać właściciela
    przejeżdżającego właśnie merola, czy mogę opublikować to zdjęcie. I
    prosić o zgodę wspólnoty mieszkaniowej, bo ona jest właścicielem
    jakiejś tam kamieniczki.

  • 18. Data: 2010-05-03 08:32:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 May 2010, Marek Wyszomirski wrote:

    [...]

    > niekorzystny - np. nma na zdjeciu zbyt grube nogi - i jego
    > rozpowszechnienie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^

    A co ono ma do zdjęcia? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2010-05-03 08:57:56
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    > [...]
    >
    > To niech poda do sądu tego kto zdjęcie rozpowszechnia.
    > Niech sąd określi czy dane zdjęcie jest krzywdzące, czy nie.

    I dokładnie to moze się wydarzyć. A skutki - niezależnie od tego, komu sąd w
    końcu przyzbna rację - przyjemne dla fotografujacego/piszącego w takiej
    sytuacji nie są. Teoretycznie jeśli sąd pozew oddali wszelkie koszty
    spadaja na stronę pozywajacą, w praktyce - wydane na prawnikow pieniądze
    zapewne odzyska, ale straconego czasu i nerwów nikt mu nie zwróci.

> [...]
    > przejeżdżającego właśnie merola, czy mogę opublikować to zdjęcie. I
    > prosić o zgodę wspólnoty mieszkaniowej, bo ona jest właścicielem

    Prawo jest tragiczne - i to nawet nie ze względu na poziom restrykcyjności,
    ale ze względu na brak precyzji sformułowań, w wyniku czego bardzo często
    to, czy zgoda jest w danym pzrypadku wymagana czy nie moze być dyskusyjne. W
    pzrypadku kamieniczkisfotografowanej spoza terenu prywatnego sprawa jest
    raczej jasna, ale w pzrypadku zdjęcia przejeżdżąjącego samochodu z
    widocznymi tablicami rejestracyjnymi lub rozpoznawalnym widokiem osób
    siedzących w środku może w wyniku publikacji zdjecia pojawić się całkiem
    niezła robota dla prawników...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 20. Data: 2010-05-03 09:01:15
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

    > [...]
    >
    > A co ono ma do zdjęcia? ;)
    >[...]

    O ile się orientuję, przepisy o ochronie prawnej wizerunku zaczyna działać
    dopiero w momwncie rozpowszechniania zdjęcia. Na samo wykonanie zgody mieć
    nie musisz.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)