    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: postarzanie nie poplaca
    Date: Mon, 23 Nov 2015 18:46:50 +0100

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    news:n2v5mm$gq8$1@node2.news.atman.pl...

    > Nawet Helios miał przetwornicę, a padał głównie powielacz. Po 15 latach.
    > :-)

    Pewnie jeszcze nie była tak wysilona...

    > Na jaki kanał weźmiesz Voyagera? A wysłali to-to w 1977
    > i do dziś im działa, a szacują, że podziała i do 2025.

    Przed startem? - na każdy, który przypasuje, tzn. że będzie można zrobić, co
    należne. Stad pewnie koszt technologii kosmicznej, żeby wszystko odpowiednio
    wcześnie wykryć (co nie zawsze się udaje, przykładowo, akumulatory, które
    już w kosmosie doznają padaki i dany obiekt coś odbiera i wysyła tylko
    wtedy, gdy mu na baterie słonko raczy poświecić. Bo po starcie, to już
    raczej wiele zrobić się nie da. Dobrze, jeśli niedaleko, taki T.Hubble'a, to
    załoga podskoczy i naprawi. Ale jak cuś leci już kole choćby Jowisza, czy
    nawet Marsa, to z tym podskoczeniem będzie problem.
    Poza tym, inna sprawa, jeśli mi padnie coś w tej sondzie kosmicznej, a inna,
    jak przetwornica w Jowiszu. Przy pierwszym pozostaje tylko płakać, a przy
    drugim w jajgorszym razie kupuję nową, wstawiam i jadę dalej.
    Wracając na chwilę do powielacza - parafrazując wojskowe "nic tak nie
    śmierdzi, jak moje onuce", zapodam "nic tak nie śmierdzi, jak smażony
    powielacz z Rubina" :) Oglądam, obraz gaśnie, no, czasem tam coś w
    telewizorni im się psuło i po kilku sekundach wracało. Ale tu po kilku
    sekundach zamiast powrotu przekazu (dźwięk nie zniknął) usłyszałem ciche
    puff, trochę, jakby coś się w garnku gotowało na wolnym ogniu... a dalej
    chyba tłumaczyć nie muszę, jeszcze 4 dni to czułem, mimo wietrzenia...

    > To są mistrzowie, a nie chiński księgowy. Zrobili to

    Otóż to. I szacun właśnie dla takich produkcji. Która, przy dzisiejszych
    możliwościach jest śmiesznie prymitywna, wręcz przaśna, ale niezawodna. I
    takie coś, mimo prymitywizmu, czasem bym chciał mieć. Drogi samochód, jaki
    by był, to tu na ziemi da się go serwisować. A tam wystarczy głupi zimny
    lut, który usunie nawet dziecko z przedszkola, jak mu tatuś powie, że
    lutownicę trzeba odpowiednio trzymać, kapnąć kropelkę (topnik) z tej
    buteleczki, o, tutaj, a potem przytknąć lutownicę i poczekać, aż się roztopi
    (oczywiście upraszczam, chodzi o złożoność problemu).. i całość szlag
    bierze, bo to np. ważny punkt zasilania

    > z takich elementów, jakie wtedy były, a skomputeryzowany,
    > skomplikowany układ działa 38 lat. Co to przy tym jest mój
    > półwieczny prostownik? :-)

    Przecież jednak możesz sobie pozwolić na "chwile słabości" przy takim
    zasilaczu, bo coś się spsuje, bierzesz kolbę i lutujesz, jak Zdzichu na
    zabawie w remizie... :)
    Moja pralka, przechodząc przez kilka rąk, wytrzymała prawie 40 lat... no, 30
    na pewno (Gorenje PS-201), ale gumy pardon maj fręcz już pękają jak zleżałe
    kondony i problem będzie z dostaniem zamienników... Spróbuję naprawić, ale
    nie wiem, czy na Próżnej... wróć, już na Próżnej 8a nie ma, są przy
    Marchlew... wróóóćć, JP2, niedaleko Stawek... czy coś tam dostanę...
    Zresztą, przetwornice są różne, jedne sieją bardziej, jedne mniej...

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048