  • Data: 2015-12-30 13:52:37
    Temat: Re: pohamuj sie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 30 Dec 2015 04:25:45 -0800 (PST), s...@g...com
    > Tu se liczylem.
    > http://www.prawko-kwartnik.info/kalku/zatrzymanie.ht
    ml
    > Wyszlo mi ze z 180km/h droga zatrzymania to prawie 300m.
    > przy 140km/h jest to 185m.

    Zacznij od wpisania deceleracji 8 i predkosci 100, czas kierowcy 1 i
    hamulcow 0.
    Wtedy droga hamowania wynosi 48m, co jest w miare zgodne ze
    wspolczesnymi danymi na suchym asfalcie.

    przy 140 mamy wtedy 94/133m,
    przy 180 156/206m

    > I tam jest załozone że czas reakcji kierowcy to poniżej 1 sekundy.
    > Co IMHO nie zawsze jest mozliwe...

    No coz - ci, co szybko jezdza reaguja szybko :-)

    Ale my tu o 200m - sytuacja musi byc wyrazna. Inaczej to trzeba
    patrzec 500m dalej, bo zabraknie.

    > No jadąc 140km/h te 300m zrobisz w ponad 7 sekund. To jest czas na zareagowanie i
    uczynienie wszelkiego potrzebnego.
    > Coś chyba pomieszałeś. (140/3600)*1000=38.888
    > 38.888*7=272m
    > Razem z tym co podał kalkulator mamy sytuację że zatrzymasz sie w
    > polowie tego dystansu. Czyli ewentualnie podjęcie decyzji co robić,
    > czy ominąć czy hamować itp. zostaje pi*oko polowa - 3sek.

    Tak to mniej wiecej wyglada. 3s na ocene sytuacji - 150m.
    Hamowanie - 150m. Zostaje 50m zapasu. Czasu reakcji nie wliczam, bo
    gdzies w tych 3s sie miesci.
    Ale 3s to sporo czasu. I ile sie czlowiek np na telefon nie rozprasza.

    > A trzeba
    > obejrzeć co sie dzieje z tyłu (lub mieć w pamięci co było przed
    > momentem kiedy się sprawdzało lusterko),

    Nie trzeba - przy 180 z tylu pusto :-)
    A jesli nawet nie pusto, to problem tego z tylu :-)

    > zdecydować czy jest gdzie uciec itp.

    Ale to mozesz robic jeszcze w czasie hamowania.

    > Zakładanie że na autostradzie gdzie dozwolone jest 140, ktoś nonszalancko jedzie
    180 nie jest standardem.
    > I co więcej: nie powinno być.

    W Polsce zyjemy - jest standardem i trzeba uwzglednic :-)

    Z drugiej strony - czlowiek nie robot i dalmierza laserowego w oczach
    nie ma. Jak ktos zajezdza tym co jada 140, to sie kiedys zdziwi ze go
    rozbija jadac przepisowe 140. Bo zle ocenil odleglosc, bo ten z tylu
    mial gorsze opony, bo sie sekunde zagapil ...

    > I w drugą strone: Jadąc 140 nie można zakładać że nikt nie wyskoczy i wymusi.
    > Niestety względy bezpieczeństwa działają tylko w jedną stronę i jest to kierunek
    niesprzyjający wysokim prędkościom.

    I dlatego ograniczyc do 90 wszystkim ? Nie, lepiej do 6 :-)

    J.