  • 121. Data: 2015-05-20 16:22:52
    Temat: Re: pieszy vs osobówka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości grup
    .
    On Tue, 19 May 2015, J.F. wrote:

    > Tyle, ze ten 'zwyczaj' przynosi skutek taki, że kierowca zamiast
    >się zatrzymywać - wymusza pierwszeństwo.

    A to dalsza konsekwencja - skoro pieszy i tak ma sie zatrzymac, to
    dajmy/utrzymajmy pierwszenstwo samochodow :-)
    50m samochod przejezdza w 3.6s, pieszy w tym czasie przejdzie ~5m,
    wiec duzo nie straci, jak samochod przepusci.

    > Tylko wtedy, jak kierowcy będą usiłowali tak samo wymuszać
    >pierwszeństwo. Postawisz piwo na to, że w 2 do 5 lat od
    >wprowadzenia egzekucji[1] przepisu wypadkowość (a przynajmniej
    >liczba ofiar) nie spadnie?

    Cudow nie ma - samochod sie w miejscu nie zatrzyma, wiec jak piesi
    zaczna bez rozgladania sie wchodzic na przejscia, to ofiary beda.
    Wsrod pieszych.
    Czy mniej czy wiecej niz obecnie - to juz nie dam piwa... 2 lata to na
    pewno za malo dla wyrobienia zwyczajow wsrod kierowcow, 5 lat imo tez.

    Natomiast ... komfort jazdy samochodem spadnie znacznie. Komfort
    pieszych poprawi sie nieznacznie...

    > Będzie miał. Znaczy "zapewni sobie". Tylko nie widoczność...
    > Bo Twój argument jest "odwróceniem sprawy" - prędkość ma być
    >pochodną widoczności, na odwrót się nie da. Nie da się bezpiecznie
    >wjechać z "50" tam, gdzie jest 5 m widoczności, od dobrych
    >paru(dziesięciu) lat KW nakłada wtedy obowiązek dostosowania
    >prędkości
    >do widoczności.

    To ile przyjdzie jechac przez nieoswietlona wies ?
    Albo ile kioskow wyburzyc w miastach -tak, zeby 5m od przejscia pieszy
    nie mial sie gdzie ukryc :-)

    No chyba, ze skonczy sie tak jak na tych filmach z Niemiec - piesi
    maja pierwszenstwo na przejsciach ... wiec przejsc bez swiatel nie ma
    :-)

    >BTW: "karanie za prędkość", za "gołą" prędkość, jest czymś co
    > przynosi szkodę. Skutkuje takim myśleniem jak przedstawiasz
    >(wszak jadę "50" to nie dam rady się zatrzymać).

    Hm, to co proponujesz - zlikwidowac ograniczenia predkosci i podniesc
    kary za wypadki ?
    I myslisz ze to da dobre skutki ? Bo imo - przybedzie i wypadkow, i
    inwalidow i wiezniow :-)

    J.

  • 122. Data: 2015-05-20 16:33:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 May 2015, bartosz wrote:

    > Powodem, dla ktorych wczoraj wprowadzono zmiany w prawie drogowym, sa ponoc
    > wlasnie pogarszajace sie statystyki wypadkowosci i skutkow wypadkow.

    Nie bardzo.
    Wypadkość maleje, tak w liczbie wypadków jak i ofiarach.
    Możesz podać źródło Twojego "ponoć"?

    http://statystyka.policja.pl/download/20/162695/kwie
    cien2015.pdf
    (w środku jest gotowe porównanie do zeszłego roku)

    Problem jest taki, że jest NADAL ZA WYSOKA.
    W porównaniu z krajami "starego zachodu" oczywiście.

    > To jak to jest: piesi maja wiecej praw i wiecej ich ginie?

    Nie, jeszcze nadal giną, bo nadal kierowcy liczą na "niewtargiwanie"
    i jadą bez zwolnienia :P
    A tak swoją drogą, +50 to już raczej nie jest problem
    (tylko) pieszych. Przy zderzeniu samochodów "+50"
    obniża zabezpieczenie blachą, więc prędzej dlatego.
    Bo ci z innych dróg nie będą "niewtargiwać" :P

    BTW: tak, jest problem w postaci braku "znaku jedź" do
    wydania przez pojedynczego pieszego. Oraz braku pozycji
    w "cenniku mandatów" za "stanie przy przejściu bez
    sensu", wszak policjmajstrzy do lat mają "książeczkę
    z cenami" i problem że to jest wyznacznik.

    pzdr, Gotfryd

  • 123. Data: 2015-05-20 16:35:01
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    > Umiem, tylko po co? Skoro fakt, że tak jest na całym świecie jest
    > wystarczającym uzasadnienie.

    Nie jest - Twoje wyjasnienie nalezy do katalogu wyjasnien zdesperowanych
    rodzicow, nie wiedzacych jak odpowiedziec dziecku (typu: "a lekcje
    odrobiles?") ;)

    >W innych gałęziach ci wytłumaczyli dlaczego w normalnych sytuacjach nie
    >wykorzystuje się hamulców magnetycznych.

    To tez niczego nie wnosi - takze samochody nie hamuja awaryjnie w normalnych
    sytuacjach. Nie zmienia to jednak faktu, ze w razie potrzeby tramwaj jest w
    stanie efektywnie hamowac.

    > Jak nie, jak tak. Przyjęło się, że dobrze jak zasady ruchu drogowego są
    > jednolite na całym świecie - i to jest powód, żeby skoro tramwaje miały
    > pierwszenśtwo na całym świecie to również u nas.

    W filmie "faceci w czerni" jest taki narodek zyjacy w szafce agenta. Oni tez
    nie wnikali w powody, wystarczalo im bezrozumne kultywowanie :).

    > Patrz pierwszy akapit.

    Patrz moja odpowiedz na niego :)

    bart

  • 124. Data: 2015-05-20 16:47:05
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    > [...]
    >
    > Primo, jak podkreślono, nie zawsze.

    Ale co do zasady - tak.

    > Bo nie mogą swobodnie skręcać plus są "duże", więc jak taki się wtranżoli
    > na skrzyżowanie, to lepiej żeby sobie pojechał, niż blokował pozostałych
    > czekając na własne pierwszeństwo.

    O - to juz sa konkretne "fizyczne" powody. I teraz zobacz, ze podobne
    relacje zachodza miedzy samochodami i pieszymi: samochod jest "duzy" w
    porownaniu z pieszym oraz skrecaja (czy ogolnie mowiac - manewruja) ze
    znacznie wiekszym trudem od pieszego. W takim razie naturalne byloby, zeby
    to pieszy ustepowal samochodom, a administracyjne wymuszanie rozwiazania
    odwrotnego sprzeciwia sie naturalnym wlasciwosciom tych dwoch uczestnikow
    ruchu.

    > Secundo dorzuciłbym hamowanie - nieawaryjne jest takie sobie, zaś
    > awaryjne w umiarkowanie zatłoczonym tramwaju przeżyłem raz.
    > Wcale szybko nie jechał (przykleił się do torów przed pasami
    > za skrzyżowaniem, przed którym miał przystanek).
    > Czyli albo ma problem z "normalnym" hamowaniem, albo pasażerowie
    > leżą na podłodze, w środku zakresów hamowania jest dziura.
    > Technologiczna.
    > A pasażerowie stoją (dość często).

    Wszystko to co piszesz jest oczywiscie sluszne, w szczegolnosci z ta
    "dziura" w zakresie sil hamowania. Mnie chodzilo tylko o pokazanie, ze w
    razie zaistnienia koniecznosci tramwaj potrafi efektywnie zahamowac - ale
    slusznie pokazujesz, ze moga wystapic negarywne tego skutki. Samochod - lub
    moze lepiej napisze: autobus, aby zachowac skale - tez moze efektywnie
    zahamowac i rowniez w tym przypadku moga wystapic nagatywne tego
    konsekwencje. Po coz wiec prowokowac do takich sytuacji, nadajac
    pierwszenstwo "malemu" pieszemu przed "duzym" autobusem?

    > Jest argumentem, jeśli wziąć pod uwagę, że argument siły może
    > zastąpić siłę argumentu :>

    Wiesz, to dziala w dwie strony - skrzykne kumpli i wspolnie anulujemy
    pierwszenstwo pieszych :):):)

    bart

  • 125. Data: 2015-05-20 16:47:47
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    Uzytkownik "Shrek" <...@w...pl> napisal w wiadomosci
> [...]

    Moj jeszcze za maly :) - ale moze jego?

    bart

  • 126. Data: 2015-05-20 17:28:59
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    > Tyle, ze ten 'zwyczaj' przynosi skutek taki, że kierowca zamiast
    > się zatrzymywać - wymusza pierwszeństwo.

    To bardzo jednostronne podejscie zwiazane z obecna "nienaturalna"
    organizacja ruchu: teraz kierowca "wymusza", bo pieszemu sztucznie nadano
    takie prawo. Przy podejsciu "naturalistycznym" niczego by nie wymuszal.

    > Jakby wprowadzić podobny przepis na drogach (że jadący z pierwszeństwem
    > ma obowiązek "niewtargiwania") to prawie na pewno też by tak było
    > i (co gorsza) prawie na pewno *wzrosłaby* liczba wypadków.

    Nie sadze - obecnie piesi majac pierwszenstwo jednoczesnie maja zakaz
    "wtargiwania".

    bart

  • 127. Data: 2015-05-20 17:34:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 May 2015, J.F. wrote:

    > W Anglii ... piesi maja pierwszenstwo i to widac, ale wedle przepisow
    > to chyba tylko na niektorych przejsciach. A jak sie kiedys usilowalem
    > doczytac w przepisach, to cos nie moglem - zlikwidowali ?

    Nie tak.
    O "praktyce stosowania" decyduje karalność lub niekaralność
    danego zachowania.
    Nie to, czy czegoś nie wolno (np. wchodzić pod niezatrzymany
    pojazd), lecz JAKA JEST ZA TO KARA.
    (gdzieś ostatnio widziałem flejm o "prawdziwych Niemcach"
    i przestrzeganiu przepisów mimo braku kary - tu to było,
    czy gdzie indziej?)
    Ewentualnie - kto dostanie więcej (pieszy co wlazł, czy kierowca
    który nie dość zwolnił, że powstało zagrożenie).
    A bywa tak, że kary NIE MA. I już.

    <OT>
    Jak w Polsce takie zjawisko wystąpiło przy okazji zniesienia
    obowiązku oznaczania "miejsc prowadzenia działalności",
    to bywało przedstawiane jako "wada prawna", a z czasem widzę
    że "luki" między zakazem a karą to jest całkiem sensowne rozwiązanie!
    </OT>

    Klasyka - brak kary za wchodzenie na "czerwonym przy pustej
    drodze". Mimo zakazu, mandatu nie ma (ale nie ma wątpliwości
    kto jest winien "w razie gdyby", i to jest główna zaleta "zakazu
    bez kary"! - takich zakazów powinno być więcej, np. przy
    przejeżdżanie linii ciągłej przy wyprzedzaniu pojazdów
    "ażurowych")
    Klasyka druga - mandaty dla pieszych "za wtargiwanie" oraz
    brak mandatów dla kierowców za niezmniejszanie prędkości przed
    przejściem w .pl, tudzież odwrotna praktyka "tam".
    To właśnie owa "praktyka" poparta pokazaniem w TV, internecie
    i gazetach skutkuje uświadomieniem jak to z tym pierwszeństwem
    jest.
    Filmik z mandatem dla pieszej która wlazła tak wot na przejście
    nie patrząc "za wtargiwanie" kiedyś AFAIR tu był, policja
    łapała jednak TYLKO pieszą. Na pytanie gdzie "ostrożność"
    kierowcy nikt nie próbował odpowiadać, wszak "wszyscy tak
    jeżdzą".
    Skutek taki, że "tam" kierowca z góry wie "dlaczego" (sąd będzie
    wyrażał pretensje w razie wypadku), a u nas nie (bo kto konwencję
    czytał, oprócz grupowiczów?), zawsze jechał i zawsze piesi
    "niewtargiwali" (z obawy o życie, ale również obawy o mandat).
    A mandatu za tą nie była.
    Oczywiscie, ta praktyka nie wynika z dobrej woli policjantów[1],
    lecz "pozycji z cenniku" (mandatów) :>, jak nie ma kary za
    przechodzenie na czerwonym to nie ma.
    Jest za to za utrudnienie :>
    (i nie wiem czy ta, ale przypuszczam że jest dawana również
    za "wałęsanie się po przejściu", jakoś tak to idzie).

    [1] acz z opisów innych krajów wynika że i tak bywa, bo formalnie
    kara jest, lecz "nikt nie stosuje".

    pzdr, Gotfryd

  • 128. Data: 2015-05-20 17:34:32
    Od: "bartosz" <b...@w...pl>

    > No dobra - swoje zdanie wyraziłeś, a teraz czekamy na argumenty.

    Argumenty sa wlasnie takie, jakie przedstawilem w innej czesci tego watku. W
    skrocie i dla przypomnienia: zasada, ze "mniejszy" ustepuje pierwszenstwa
    "wiekszemu" jest naturalna i wynika z regul fizyki; administracyjna zmiana
    ukladu praw i obowiazkow nie spowoduje, ze uda sie oszukac fizyke, za to
    przyczynia sie do zgubnego pogladu pieszego, ze "skoro oto mam
    pierwszenstwo, to jestem bosko nietykalny".

    bart

  • 129. Data: 2015-05-20 17:38:27
    Temat: Re: Re: pieszy vs osobówka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 May 2015, p...@g...com wrote:

    > niemieckie sady sa bardzo precyzyjne a orzekanie wspolwiny winy to ich hobby:

    ...można odnieść wrażenie, że przeciwnie niż polskie, szukające "jednego
    winnego". Orzeczenie winy jednej strony zasadniczo skutkuje uznaniem
    że drugi jest niewinny.
    W przypadkach wątpliwych raczej "mógł/nie mógł", a nie "przyczynił się
    w 1/3".
    Może to też jest pewien element wpływający na wypadkowość? :>

    pzdr, Gotfryd

  • 130. Data: 2015-05-20 18:12:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 May 2015, J.F. wrote:

    >Nie tak.
    >O "praktyce stosowania" decyduje karalność lub niekaralność danego
    >zachowania.

    Nie tylko, zwyczaj jest zwyczaj.

    Ale ja o tym, ze Angole maja duzo rodzajow przejsc (zebra, tukan,
    pelikan), a do ustawy trudno dotrzec.

> [...]
    >(gdzieś ostatnio widziałem flejm o "prawdziwych Niemcach"
    >i przestrzeganiu przepisów mimo braku kary - tu to było,

    Moglo byc i tu. Np dawniej, mandaty byly u nich umiarkowane, i
    jadacych szybko nie brakowalo. Takie tam np 200/100 na autostradzie.
    Ale o dziwo jak gdzies byl remont i 80, to wszyscy jechali 80.

    Mandaty nadal maja umiarkowane, ale punkty i zabieranie PJ ich
    wychowalo - teraz przekraczaja mniej :-)

> [...]

    >drodze". Mimo zakazu, mandatu nie ma (ale nie ma wątpliwości
    >kto jest winien "w razie gdyby", i to jest główna zaleta "zakazu

    Ale to mozna tez sformulowac "dopusza sie pod warunkiem ..."

    >- takich zakazów powinno być więcej, np. przy
    >przejeżdżanie linii ciągłej przy wyprzedzaniu pojazdów
    >"ażurowych")

    Rowerow, ciagnikow i pjazdow wolnobieznych ...

    Z drugiej strony ... jak tam kierowca z rzadka zaplaci 200zl za
    przekroczenie ciaglej, to wielkiego nieszczescia nie bedzie, a
    zapamieta przepis lepiej :-P

    > Klasyka druga - mandaty dla pieszych "za wtargiwanie" oraz
    >brak mandatów dla kierowców za niezmniejszanie prędkości przed
    >przejściem w .pl, tudzież odwrotna praktyka "tam".

    Bo to durny przepis z tym zwalnianiem, bez okreslenia do ilu.
    Na podobnej zasadzie musieli zniesc w Montanie nieograniczanie
    predkosci.

> [...]
    >czytał, oprócz grupowiczów?), zawsze jechał i zawsze piesi
    >"niewtargiwali" (z obawy o życie, ale również obawy o mandat).

    No nie wiem - policjantow ktorzy by pilnowali niewtargiwania, to nie
    widzialem.
    Policjantow wystawiajacych mandaty za wejscie na czerwonym to owszem.

    Piesi przepisow znac nie musza, ale rodzice ich uczyli, potem do szkol
    trafilo, jak sie przechodzi przez ulice..

    J.