  • 11. Data: 2009-10-30 08:04:38
    Temat: Re: pentax-m
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    iontichy napisał(a):

    [...]

    Na str 188 instrukcji do K100d masz wszystko napisane ;) Wiec odpowiedzi
    na Twoje pytania sa takie: 1) tak ale może wystąpić błąd ekspozycji; 2)
    nie bo w każdym przypadku wyświetlacz aparatu będzie pokazywał tylko
    "F--".

    Aby zrobić zdjęcie najlepiej robić to tak: ustawiasz tryb M, ustawiasz
    przesłonę na obiektywie i wciskasz guzik AE/L (w k100d to jest
    odpowiednik zielonego guziczka) a wtedy puszka sama ustawi czas.
    Wcześniej w menu aparatu musisz ustawić [Using aperture ring] na
    [Permitted].

    j.

  • 12. Data: 2009-10-30 08:10:58
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Trzeba przyznać że pytanie jest...trudne; autor domagający się
    > aby "aparat ustawiał" w trybie "M"

    Pentaxy tak mają ;) to jest właśnie potęga "zielonego guziczka", którego
    posiadacze innych systemów nam tak zazdroszczą ;P

    j.

  • 13. Data: 2009-10-30 08:13:57
    Od: "iontichy" <i...@p...fm>

    dzieki wielkie

    pozdr

    ls
    http://ion-tichy.republika.pl/

  • 14. Data: 2009-10-30 09:25:26
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "iontichy" <i...@p...fm> napisał:

    > [...]
    > moze zamotalem w pytaniu
    > nie mam obiektywu Pentax-M,
    > pytanie hipotetyczne 1, podpinam rzeczony obiektyw Pentax-M do Pentax 100D
    > wlaczam tryb A, ustawiam przyslone na obiektywie, i czy puszka ustawi czas
    > naswietlania ??
    > a. niedorzecznosc
    > b. tak
    > c. tak pod warunkiem....??
    > d. po co ci chlopie taki obiektyw ??

    Ustawi, ale... nie przymknie przysłony. Przynajmniej tak jest w przypadku
    *istD, K10D i K20D - zatem obstawiam, że w K100D będzie podobnie.
    I jest to całkiem logiczne - po założeniu obiektywu bez styków elektrycznych
    aparat nie ma informacji jaka by była przysłona po przymknięciu, więc w
    trybie automatyki z preselekcją przysłony w ogóle przysłony nie przymyka -
    niezależnie od położenia pierścienia przysłon wykonuje poprawnie naświetlone
    zdjęcie przy pełnym otworze obiektywu. Sterowanie przysłoną będzie w trybie
    manual, w trybie tym pomiar światła odbywa się przy przysłonie roboczej po
    wciśnięciu zielonego pzrycisku (tu znów odwołuję się do *istD, K10D i K20D -
    musisz sprawdzić w instrukcji który przycisk należy wcisnąć w K100D).
    Jesli chcesz pracować z obiektywami Pentax-M w trybie automatyki z
    preselekcją przysłony rozważ możliwość zdemontowania z obiektywu dźwigni
    sterowania przysłoną - wtedy przysłona będzie się przymykała do wartości
    roboczej wraz z ruchami pierścienia przysłon i automatyka z preselekcją
    przysłony będzie działała poprawnie. Kosztem będzie ciemny obraz w wizjerze
    po przymknieciu przysłony - niestety - coś za coś. W niektórych obiektywach
    (np. rosyjski Zenitar 16K) dźwignię sterowania przysłoną da się wymontować
    bez demolowania obiektywu - w razie potrzeby można w ciągu kilku minut
    przywrócić pierwotny stan obiektywu.

    > pytanie 2
    > czy puszka pokaze na wyswietlaczu jaka jest przyslona ?
    >[...]

    Nie - bo nie ma o tym informacji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 15. Data: 2009-10-30 09:42:10
    Od: "gebi" <g...@p...fm>

    Użytkownik "iontichy" napisał w wiadomości
> [...]
    > wlaczam tryb A, ustawiam przyslone na obiektywie, i czy puszka ustawi czas
    To chyba test wielokrotnego wyboru :-)
    b - puszka ustawi czas, bo tak działa tryb A, tyle że czas ten będzie poprawny
    jedynie gdy obiektyw będzie w pełni otwarty, bo na takiej przysłonie mierzone
    jest światło. Jeśli więc obiektywem SMC-M 1.7/50mm będziesz robić zdjęcia na
    przysłonie 1.7 to możesz ustawić tryb A i generalnie więcej się nie przejmować.
    c - jak już pisałem wyżej wszystko będzie ok. dopóki robisz na otwartym
    obiektywie
    d - jeśli kupisz obiektyw SMC-A, to będzie Ci działać wszystko poza AF-em

  • 16. Data: 2009-10-30 15:29:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Oct 2009, januszek wrote:

    > Pentaxy tak mają ;) to jest właśnie potęga "zielonego guziczka", którego
    > posiadacze innych systemów nam tak zazdroszczą ;P

    Jeszcze raz i wielkimi literami: czy ten guziczek *wyłącza* "M" na
    czas ustawiania ekspozycji, czy czego innego nie rozumiem?
    :)
    (jak automatyka ma coś ustawiać kiedy ... nie ma ustawiać, do czego
    właśnie jest "M"?)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2009-10-30 17:03:25
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

> [...]
    > :)
    > (jak automatyka ma coś ustawiać kiedy ... nie ma ustawiać, do czego

    "Green button" podpowiada, to znaczy koryguje czas lub przesłonę, lub jedno
    i drugie, w zależności od warunków ekspozycji. Można sobie ustawić co ma
    się zmieniać po jego naciśnięciu - "Program - i wtedy dostosowuje ustawienia
    zgodnie z tym, co mamy ustawione w "program line", Tv shift lub Av shift.
    Jest to w penym sensie zaprzeczenie idei "M", z drugiej strony - nic nie
    stoi na przeszkodzie, by po wciśnięciu guziczka nie pomajstrować przy
    pokrętłach, będąc bogatszym o wiedzę dotyczącą
    prześwietlenia/niedoświetlenia jakie właśnie ustawiamy.

    --
    Yogi(n)

  • 18. Data: 2009-10-30 19:27:17
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał:

> [...]
    > :)
    > (jak automatyka ma coś ustawiać kiedy ... nie ma ustawiać, do czego

    Jeśli dobrze zrozumiałem chodzi ci o sposób wykonania pomiaru swiatła
    zielonym guziczkiem z obiektywem bez styków elektrycznych w trybie
    ekspozycji 'M'?
    Z obiektywami bez styków pomiar światła w lustrzankach cyfrowych Pentaxa
    działa tylko przy przysłonie roboczej. W trybie ekspozycji 'Manual'
    wciśnięcie zielonego pzrycisku powoduje, że aparat przymyka an ułamek
    sekundy przysłonę, mierzy światło, otwiera przysłonę i ustawia parametry
    ekspozycji zgodnie z wynikami pomiaru. To, czy w ce3lu ustawienia ruszy
    czasem, pzrysłoną czy też jedna i drugą wartością w/g linii programowej -
    można ustawić w menu aparatu w funkcjach użytkownika.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)