  • 1. Data: 2009-10-29 14:14:47
    Temat: pentax-m
    Od: "iontichy" <i...@p...fm>

    Witam
    Tylko nie bijcie...moze glupie pytanie
    mam pentax k 100 d i jesli podepne do niego obiektyw pentax-m, i ustawie
    tryb przyslony albo manual to aparat bedzie widzial jaka mam ustawiona
    przyslone i dobierze do tego czas ??
    ..bo ostatnio w ramach eksperymentu podpialem obiektyw od zenita, za pomoca
    pierscienia i aparat nie widzi jaka mam przyslone i nie dobiera czasu (chyba
    ze robie cos nie tak i da sie w aparacie podac wartosc przyslony, a aparat
    dobierze czas ??)
    z gory dzieki

    pozdr
    ls
    http://ion-tichy.republika.pl/

  • 2. Data: 2009-10-29 14:18:15
    Temat: Re: pentax-m
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    iontichy napisał(a):

    > Tylko nie bijcie...moze glupie pytanie
    > mam pentax k 100 d i jesli podepne do niego obiektyw pentax-m, i ustawie
    > tryb przyslony albo manual to aparat bedzie widzial jaka mam ustawiona
    > przyslone i dobierze do tego czas ??

    Tak.

    j.

  • 3. Data: 2009-10-29 14:32:14
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    januszek pisze:

    > Tak.

    Nie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 4. Data: 2009-10-29 14:38:02
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Aparat potrafi dobierać prawidłowo ekspozycję, ale do przysłony
    aktualnej. Tryb A działa sprawnie z obiektywami m42 i na bagnet PKA oraz
    nowszymi. Obiektyw z bagnetem K najsensowniej używać w trybie M i
    mierzyć ekspozycję przyciskiem AE-L. Upewnij się też, że masz w menu
    poustawiane odpowiednie opcje, aby aparat chciał współpracować z
    manualnymi obiektywami.
    Custom Settings > AE-L bttn on M expsr > tv shift
    Custom Settings > Fl with S lens used > Available
    Custom Settings > Using aperture ring > Permitted

    Do poprawnego działania z obiektywem M42 w trybie A wymagane jest
    jeszcze zwarcie styków na bagnecie przez tylną powierzchnię obiektywu
    (jeśli jest emaliowana, to są problemy i trzeba emalię zedrzeć, albo
    pomalować jakąś przewodzącą farbą, czy wymyślić jakąś inną metodę na
    zwarcie).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2009-10-29 14:44:15
    Od: "PK" <p...@e...pl>

> [...]
    > emaliowana, to są problemy i trzeba emalię zedrzeć, albo pomalować jakąś
    > przewodzącą farbą, czy wymyślić jakąś inną metodę na zwarcie).
    Mozna tez kupic pierscien do mocowania M42 z kołnierzem, ten kolnierz bardzo
    ladnie zwiera styki - nie bedzie wtedy ostrzyl na nieskonczonosc ale to
    raczej zaden problem bo rzadko sie uzywa obiektywow M42 do fotografowania
    nieskonczonosci.

  • 6. Data: 2009-10-29 15:58:50
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Paweł W. napisał(a):

    > Aparat potrafi dobierać prawidłowo ekspozycję, ale do przysłony
    > aktualnej. Tryb A działa sprawnie z obiektywami m42 i na bagnet PKA oraz
    > nowszymi.

    Pytanie było o obiektyw Pentax-M. Kiedy podepniesz taki obiektyw do
    korpusu Pentaxa i na obiektywie ustawisz przeslone to puszka sama
    dobierze czas - oczywiscie w trybie M i po wcisnieciu zielonego
    guziczka. ;)

    j.

    ps. a są i tacy, którzy twierdzą, że można taki obiektyw sterować z
    korpusu, vide: http://pentax.org.pl/viewtopic.php?t=15908. ;)

  • 7. Data: 2009-10-29 17:38:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, januszek wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^

    > Tak.

    Wiesz, doceniam że jak pytanie jest na głowie postawione to mamy
    kłopot, ale starasz się go pogłębić ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-10-29 17:44:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, "Paweł W." wrote:

    > Nie.

    To o manualu czy "A", oraz czy o tym że "aparat będzie wiedział"
    czy że "aparat ustawi"?
    (dawno nie widziałem tak krótkiego wątku z równie krótkimi postami
    i bardziej zaplątanymi sprzecznościami niż tu :))
    Trzeba przyznać że pytanie jest...trudne; autor domagający się
    aby "aparat ustawiał" w trybie "M" oraz *prawdopodobnie* zakładający
    że aparat musi znać przysłonę aby wyznaczyć ekspozycję niewątpliwie
    nie ułatwia opisu, i jedyne co może zrobić to powtórzyć po polsku
    o którą wersję pytania chodzi). Ewentualnie może rozbić na cztery
    pytania z odpowiedziami "nieodrzeczność, nie, tak, nie" albo coś
    w tym stylu ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-10-29 19:18:19
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > To o manualu czy "A", oraz czy o tym że "aparat będzie wiedział"
    > czy że "aparat ustawi"?
    > (dawno nie widziałem tak krótkiego wątku z równie krótkimi postami
    > i bardziej zaplątanymi sprzecznościami niż tu :))

    Z obiektywami m42 i K nie ma możliwości, aby aparat wiedział, jakie jest
    światło i jaka jest aktualnie ustawiona przysłona. Niestety Pentax
    jeszcze w czasach analogowych zrezygnował z jednej z dźwigienek - tej
    która czytała wartość przysłony przy obiektywach PK. Obiektywy PKA
    działają normalnie, z tym, że AF jest wyłącznie ręczny ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 10. Data: 2009-10-30 07:02:52
    Od: "iontichy" <i...@p...fm>

    > ^^^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^^

    > Wiesz, doceniam że jak pytanie jest na głowie postawione to mamy
    > kłopot, ale starasz się go pogłębić ;)

    moze zamotalem w pytaniu
    nie mam obiektywu Pentax-M,
    pytanie hipotetyczne 1, podpinam rzeczony obiektyw Pentax-M do Pentax 100D
    wlaczam tryb A, ustawiam przyslone na obiektywie, i czy puszka ustawi czas
    naswietlania ??
    a. niedorzecznosc
    b. tak
    c. tak pod warunkiem....??
    d. po co ci chlopie taki obiektyw ??

    pytanie 2
    czy puszka pokaze na wyswietlaczu jaka jest przyslona ?

    pozdrawiam wszytskich
    ls
    http://ion-tichy.republika.pl/