  • 71. Data: 2010-01-04 23:16:12
    Temat: Re: pentax k10d/k20d nikon d80/d90
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Piotr" <p...@w...pl> napisał:

    > swoja droga jaki obiektyw w zakresie okolo 10-20 mm mozecie polecic do
    > pentaxa (do 1,5 tys. za uzywany) - stalka lub zoom?
    >
    > co lepsze samyang 8 mm czy moze zenitar 16 mm z mocowaniem m42 i
    > odpowiednia przejsciowka (glownie pod wzgledem optycznym - bo jak
    > patrzylem na foty, to jakos bardziej podobaly mi sie te z zenitara,
    > chyba lepsza plastyka, choc moze tylko lepsza obrobka? ale nie znalazlem
    > jeszcze zadnych w duzym rozmiarze, wiec nie wiem jak z ostroscia)
    >
    > a moze cos innego w podobnej cenie?

    Samyang 8mm i Zenitar 16 to bardzo różne obiektywy - dające na APSC cupełnie
    inne oddanie perspektywy (w/g mnie ciekawsze w Samyangu). Miałem Zenitara 16
    i na FF było to bardzo fajne szkiełko. Niestety na APSC sposób
    zniekształcania geometrii zupełnie mi nie odpowiadał - jak na rybie oko giął
    za słabo, jak na zwykły obiektyw - zdecydowanie za mocno. Wychodziło coś jak
    ze starych, analogowych kompaktów ze źle skorygowana beczką. W pzrypadku
    Zenitara trzeba było też uważać na rozrzut osobniczy - zdarzały sie wyraźnie
    lepsze i gorsze egzemplarze.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 72. Data: 2010-01-04 23:48:51
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-01-04 23:55:07 +0100, Piotr <p...@w...pl> said:

    > swoja droga jaki obiektyw w zakresie okolo 10-20 mm mozecie polecic do
    > pentaxa (do 1,5 tys. za uzywany) - stalka lub zoom?

    Po przebrnięciu przez sporo testów ja bym sugerował zooma - Pentaxa,
    Tamrona, Sigmę - wszystkie w różnych testach zbierają nierówne oceny.
    Co ciekawe 14 i 15 Pentaxowe nie wypadają szczególnie lepiej, może tyle
    że mniejsze i oczywiście "magia stałki". Choć znając życie z używką do
    tego systemu nie będzie łatwo.

    de Fresz

  • 73. Data: 2010-01-05 06:39:56
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Piotr" <p...@w...pl> napisał:

    >Mozliwe, bo chyba ciezko dobrze przetestowac stabilizacje. Z tego co
    >czytalem, to koles bierze do lap aparat i robi zdjecia, a pozniej
    >subiektywnie ocenia, czy poruszone, czy nie. Wystarczy, ze jednego dnia
    >sie wyspal, a drugiego nie i jest po nocnej imprezie i juz rezultaty
    >moga byc inne.

    Zgadza się. A jeśli testował tego samego dnia - znaczenie może mieć
    kolejność testowania lub przyzwyczajenia (jeśli np. na co dzień używa danego
    aparatu - to jest pzryzwyczajony do jego ułożenia w ręce, miejsca i
    miękkości spustu migawki, położenia kółek sterujacych - po wzięciu do ręki
    innego może mieć przez pewien czas niezbędny do pzryzwyczajenia do nowej
    ergonomii gorsze wyniki).

    >I sama ocena, czy ostre czy juz nie tez jest dyskusyjna
    >pewnie.

    To pewnie łątwiej unormować niż wpływ fizjologii testującego na trzymanie
    aparatu.

    Też nie można wykluczyć.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 74. Data: 2010-01-05 06:59:28
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Rafał Zapora napisał(a):

    > Mam doświadczenia z K100D, K10D, K7 i Nikonem D90. Mogę potwierdzić, że
    > AF np. w K7 nie odstaje od tego w D90. Nikon jest szybszy w gorszym
    > świetle, ale kiepski choćby w trybie AF-C (z NIkkorem 70-300 VR) -
    > wypada gorzej niż K7 (oczywiście to tylko moja subiektywna opinia).

    Rozumiem, ze oceniales szybkosc dzialania AF? Co z efektywnoscia? Mam
    na mysli jak wyglada porownanie ilosci ostrych i nieostrych zdjec
    zrobionych z pomoca AF w tych konkretnych aparatach?

    j.

  • 75. Data: 2010-01-05 08:23:12
    Od: Rafał Zapora <z...@o...pl>

    Piotr pisze:

    > czy mowiac o nikonie, porownujecie af z obiektywami na "srubokret" czy z
    > silnikiem ultradzwiekowym, bo to tez moze miec jakies znaczenie?

    Różnie. Generalnie wszystkie obiektywy Pentaksa nawet z K7 są wolniejsze
    od szkieł podpiętych do D90. Ja moge porównać np.:
    - N18-105 z P17-70/4. Oba mają swoje silniki, oba są ciche, oba byłe
    celne. W dobrym swietle prędkość porównywalna, w słabym Nikon nieco szybszy.
    - N35/1.8 z P35/2 - tutaj kultura pracy wyraźnie po stronie Nikkora -
    cichy i chyba odrobinę szybszy. Cena zdecydowanie na korzyść nikona -
    jesli kiedyś będę miał jeszcze nikona DX, to to będzie moje pierwsze
    szkło :)
    - N50/1.8 z P50/1.4 - remis. Oczywiście powinienen go porównywać z
    którymś nikkorem 50/1.4, ale nie miałem, więc nie skomentuję. W
    pentaksie zdecydowanie brakuje taniej 50 ze światłem 1.7-1.8
    - N70-300VR z P55-300 - AF nikkora kilkukrotnie szybszy od pentaksa. Ten
    nikkor jest także świetny w trybie AF-C, ale z puszkami wyższymi od
    D90. Przewaga P55-300 jest widoczna w trybie AF-C z K7, gdzie ilość
    trafień jest znacznie większa od D90 z 70-300VR. Sprawdzane np. na
    pokazach lotniczych. D90 gubił się znacznie częściej z tym szkłem, ale
    podpiecie 70-300 np. do D700 już dawało o klasę lepsze efekty. Dlatego
    uważam, że problem to kiepski tryb AF-C w D90 (w porównaniu do wyższych
    puszek nikona). Podobnie kiepsko D90 radził sobie z N70-200 w AF-C.
    - mogę jeszcze porównać Tamrona 28-75 do nikona (z wbudowanym silnikiem)
    z Tamronem 17-50 do pentaksa (śrubokręt). Wersja pentaksowa mimo że na
    śrubokręcie (a może właśnie dlatego:)) jest znacznie szybsza, choć
    również głośniejsza.
    - obiektywy kitowe pentaksa - 18-55 w wersji I z K10 było bardzo
    szybkie, a 50-200 już zdecydowanie wolniejsze.

    Podsumowując - wszystkie powyższe opinie opierają sie wyłacznie na moim
    bardzo skromnym doświadczeniu z niewielką ilością szkieł podpinanych do
    K100D, K10D, K7, N D50, N D90. Mimo, że używam Pentaksa, to uważam, że
    tańsze będzie skompletowanie ciekawego zestawu szkieł w Nikonie (pod
    warunkiem trzymania sie formatu DX). Za to puszki Pentaksa wyglądają
    moim zdaniem znacznie lepiej od konkurencji - czy to stare K10D, czy
    nowe K7 i K-x.

    Pozdrawiam
    Rafał Zapora

  • 76. Data: 2010-01-05 08:25:33
    Od: Rafał Zapora <z...@o...pl>

    jo44 pisze:
    > Rafał Zapora pisze:
    > ale kiepski choćby w trybie AF-C (z NIkkorem 70-300 VR) -
    >
    > A który to obiektyw u Pentaxa jest porównywalny
    > z Nikkorem 70-300 VR? :)

    Optycznie? P55-300. Oczywiście pod względem szybkości rządzi niikor, ale
    podpięty do D90 w trybie ciągłym wcale nie zachwyca. Oczywiście jestem
    przekonany, że to nie problem szkła, tylko puszki, ale wątek jest o
    szkłach do D90.

    pozdrawiam
    Rafał Zapora

  • 77. Data: 2010-01-05 08:30:01
    Od: Rafał Zapora <z...@o...pl>

    januszek pisze:

    > Rozumiem, ze oceniales szybkosc dzialania AF? Co z efektywnoscia? Mam
    > na mysli jak wyglada porownanie ilosci ostrych i nieostrych zdjec
    > zrobionych z pomoca AF w tych konkretnych aparatach?

    W AF-S raczej żaden aparat nie odstaje, może poza K10 bez lampki AF -
    jak jest ciemniej to trwa to długo. Nie wpływa to jednak na celność.

    Pozdrawiam
    Rafał Zapora

  • 78. Data: 2010-01-06 08:43:07
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    Wczoraj wzialem w lapy nikona d5000. Plastikowe cudo, slabo lezy w
    dloni, male, slaby wizjer, brak gornego wyswietlacza przeszkadza, choc
    moze kwestia przyzwyczajenia. Slowem nie zachwycil choc live view dziala
    calkiem sprawnie i pewnie mogloby byc przydatne przy robieniu fot z
    dziwnej pozycji. Obiektyw podobnie zrobil slabe wrazenie w dotyku.

    Ale kiedy zerknalem na foty w sieci z tego 18-105 vr na optyczne.pl, to
    rzucily mnie na kolana. Zajebista jakosc. I badz tu madry....

    Tak sie jeszcze zastanawialem, co by podpiac docelowo do pentaxa -
    myslalem wstepnie o sigmie 24-70 2,8 (tej tanszej) ale testy w sieci nie
    zachwycaja, w miare dobra jakosc ma dopiero przy f 5.6, choc obiektyw
    pewnie solidny w wykonaniu, nie to co plastik nikona.

    Stad pytanie - jakie obiektywy polecilbyscie do pentaxa k10d? Jako
    podstawowy jasny, w miare mozliwosci uniwersalny (wystarczy od 24 mm ale
    wolalbym by w gore bylo przynajmniej do 70 mm albo wiecej)? Jakis zoom w
    stylu 70-200 przynajmniej f4? I jakis szeroki kat, moze byc stalka?

    I podobnie jakie obiektywy polecilibyscie do nikona w tym przedziale i
    juz z silnikami ultradzwiekowymi, bo nikon wyraznie idzie w body bez
    srubokretow?

    Zaczalem sie zastanawiac jeszcze nad sony a500/550..... stad powole
    sobie zadac w osobnym watku pytanie o wsteczna kompatybilnosc w tym
    systemie. Ale jakos do sony przekonany nie jestem....

    -------------------------------
    www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 79. Data: 2010-01-06 09:15:07
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Piotr napisał(a):

> [...]
    > wolalbym by w gore bylo przynajmniej do 70 mm albo wiecej)? Jakis zoom w
    > stylu 70-200 przynajmniej f4? I jakis szeroki kat, moze byc stalka?

    Moze Tamron 28-75/2.8 (kup osobiscie, wczesniej przypinajac do puszki
    i sprawdzajac BF/FF) i Pentax DA 55-200 DAL lub 55-300 ;)

    j.

  • 80. Data: 2010-01-06 11:31:09
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Piotr" <p...@w...pl> napisał:

> [...]
    > wolalbym by w gore bylo przynajmniej do 70 mm albo wiecej)? Jakis zoom w
    > stylu 70-200 przynajmniej f4? I jakis szeroki kat, moze byc stalka?

    Mój podstawowy zestaw zoomów do Pentaxa K20d to Sigma 10-20f4-5.6 (gdy
    kupowałem tej nowej, jasniejszej jeszcze nie było - nie planuję wymiany gdyż
    ta starsza mi wystarcza), Tamron 17-50f2.8 (jesli trafi siuę na dobry
    egzemplarz - naprawdę świetne szkło) i Pentax DA55-300f4-5.8ED (czasem mi
    chodzi po głowie wymiana na cos jaśniejszego - np. Tamrona lub Sigmę
    70-200f2.8 - wtedy staram się dorwac gdzieś na chwilę taki obiektyw i
    potrzymanie w ręku przez chwilę skutecznie ogranicza chęć zmiany - sa
    strasznie ciężkie a o kręgosłup też trzeba dbać). Od razu uprzedzam, że
    DA55-300 jest już od pełnej dziury bardzo przyjemny optycznie, ale
    zdecydowanie wolno ostrzy - miałem przedtem kitowego DA50-200 - gorzej
    rysował, ale ostrzył szybciej. Czasem uzupełniam ten zestaw zoomem fish-eye
    (DA10-17), długim zoomem Sigma 170-500 i stałkami - DA35f2.8macro, FA50f1.4,
    DA70f2.4, DA100f2.8 macro. Leży m9i jeszcze w szafie FA28f2.8 ale
    praktycz\nie go nie używam - poza ciężarem i rozmiarami nie widzę żadnych
    zalet w porównaniu z Tamronem 17-70f2.8 ktorego i tak zwykle mam w torbie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)