  • Data: 2010-12-16 21:26:44
    Temat: Re: odłączany ABS
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    > Witam
    > Po kilku wypowiedziach na grupie chciałbym się dowiedzieć jak to jest z
    > tym ABS na śniegu/lodzie.

    A czego byś się chciał dowiedzieć?
    Bo pewnie już to jakieś sto razy sprawdzałem, to mogę powiedzieć :)

    > Czy może ktoś z szanownych grupowiczów
    > dysponuje pojazdem z wyłączanym ABS?

    W każdym samochodzie można wyłączyć ABS, w większości bardzo łatwo.
    W niektórych trzeba robić bardziej skomplikowane rzeczy - np. wyjąć
    bezpiecznik albo odłączyć czujnik.
    We moich autach z ABS jest to bardzo proste bez żadnej nadprogramowej
    ingerencji w auto.

    > Prosty test na kawałku wolnego
    > placu rozwiewa wszelkie wątpliwości - to samo auto, te same opony,
    > wystarczy wyłączyć ABS i mamy jasność.

    Ale jasność czego?

    W warunkach o których piszesz szybciej zatrzyma się auto bez ABS.
    Ale to są warunki gdzie prędkość jest niewielka, kierowca wie w którym
    miejscu należy rozpocząć hamowanie, warunki się nie zmieniają, nie ma
    zagrożenia, a cała sytuacja nie jest nagła, a możliwa do ćwiczenia
    dowolnie wiele razy.

    W rzeczywistej sytuacji drogowej, hamowanie awaryjne jest spowodowane
    nagłą zmianą sytuacji i służy uniknięciu zagrożenia - a to jest już
    zupełnie inna sprawa.

    Z pomylenia tych dwóch sytuacji wychodzą potem legendy jak to bez ABS
    jest lepiej, bo ktoś zrobił test o jakim mówisz i "ma jasność".

    Bo oczywiście hamowanie od kreski przy 20km/h każdy potrafi zrobić na
    krótszej drodze bez ABS.

    Natomiast awaryjne hamowanie w ruchu drogowym, od zauważenia
    niespodziewanego zagrożenia, przy 100km/h, kiedy nawierzchnia
    niespodziewania okazuje się bardzo śliska - bez ABS pewnie bardzo
    niewielu sobie poradzi lepiej.