  • Data: 2010-12-27 07:58:17
    Temat: Re: obiektywy APS-C - jakie są limity jakości
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-12-26 23:24, Gil pisze:

    > Jednym z powodów jest limit rozdzielczości współczesnych obiektywów pod APS-C.
    > Wiem, że temat jest bardzo trudny technicznie. Pamiętam jakieś 4 lata temu
    > byłu tu wykłady niejakiego P. Marka W. o ile dobrze pamiętam.

    Sądzę, że masz na myśli Marka Lewandowskiego.

    > Ale teraz na zdrowy rozum - skoro obiektyw jest projektowany pod matrycę APS-C
    > to czemu ma limitować ostrośc zdjęcia. A innaczej. Czy takie obiektywy jak
    > Nikon AF-S 35mm 1,8 albo Sigma HSF 10-20 3,5-4,6 czy też Tamron 17-50 2,8n VC
    > II są za słabe do matrycy 16 MPX jak ma Nikon?
    Wyniki testów zdolności rozdzielczej tych obiektywów znajdziesz na
    www.photozone.de - podają tam ilość linii na wysokość ekranu którą
    zdołali z obiektywu wycisnąć przy danej ogniskowej i liczbie przysłony.
    Niestety w przypadku obiektywów do Nikona testują na D200, ale pewne
    wnioski daje się jednak wyciągnąć. Jeśli z danego obiektywu
    > To jakie obiektywy tam się nadają?
    Najlepsze rozdzielczości uzyskasz stosując dobre obiektywy
    staołogniskowe - np. coś klasy Nikkora 105f2.8 macro. Niestety z zoomami
    przy tak dużej rozdzielczości matrycy jest gorzej i i jest
    prawdopodobne, że pełni możliwości swojej matrycy z nimi nie
    wykorzystasz. ale - z drugiej strony - jakie rozdzielczości są Ci
    faktycznie potrzebne? Może się okazać, ze i tak najsłabszym ogniwem jest
    rozdzielczość oka oglądającego odbitkę (odbitek 40x60cm i większych
    raczej nie oglądamy z odległości 20cm).
    > Czy robienie zdjęć w mniejszej rozdzielczości np 10 Mpx wpłynie lepiej na
    > szumy i ostrość.[...]

    Nie spodziewam się - matryca i tak Ci zarejestruje z natywną
    rozdzielczością i późniejsze 10Mpix to wynik programowego zmniejszania.
    To samo możesz później zrobić w domowym komputerze gdzie dysponujesz
    znacznie większą moca obliczeniową niż wewnętrzny komputer aparatu -
    możesz więc wykorzystać bardziej skomplikowane algorytmy przekształceń i
    o ile dysponujesz odpowiednim oprogramowaniem i potrafisz je wykorzystać
    - można się spodziewać lepszych rezultatów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)