  • Data: 2010-12-27 20:51:42
    Temat: Re: obiektywy APS-C - jakie są limity jakości
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-12-27 20:13, JA pisze:

    > Bo szkła łatwiej zrobić.

    Dokładnie to miałem na myśli.

    > To po prostu wynika z technologii.
    > Jeżeli mamy wyszlifować perfekcyjnie szkło o średnicy 150 mm i złożyć
    > ich kilkanaście do kupy, to raczej pewne jest że będzie to trudniejsze i
    > kosztowniejsze niż analogiczne szkiełko o średnicy 5 mm.

    To nawet nie tylko kwestia szlifowania. Dochodzi kwestia jednorodności
    szkła oraz zmian rozmiarów soczewek pod wpływem naprężeń termicznych (z
    tego co wiem, ten ostatni problem bardzo gwałtownie narasta ze wzrostem
    rozmiarów soczewek)

    > Po prostu wykonanie najwyższej klasy obiektywu z dużą jasnością
    > kryjącego większą klatkę, jest po prostu technicznie trudniejsze.

    I z tego właśnie względu dużo łatwiej jest zrobić obiektyw o
    ekstremalnej ostrości rysowania do cyfrowego kompakta (gdzie ta
    ekstremalna ostrość jest konieczna z uwagi na małe rozmiary fizyczne
    matrycy) niż dla aparatu APSC. I takie właśnie obiektywy do kompaktów
    się robi.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)