  • 1. Data: 2010-12-26 22:24:07
    Temat: obiektywy APS-C - jakie są limity jakości
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

    Założyłem parę dni temu wątek o aparacie Nikon d7000. Na grupie jeszcze nie ma
    użytkowników. Toteż za radą poczytałem forum nikona. Tam też właściwie są
    uwagi jednego użytkownika.
    Z jego uwag i "ze świata" słychać narzekania o "miękkości" zdjęć a właściwie o
    braku szczegółów.
    Jednym z powodów jest limit rozdzielczości współczesnych obiektywów pod APS-C.
    Wiem, że temat jest bardzo trudny technicznie. Pamiętam jakieś 4 lata temu
    byłu tu wykłady niejakiego P. Marka W. o ile dobrze pamiętam.
    Ale teraz na zdrowy rozum - skoro obiektyw jest projektowany pod matrycę APS-C
    to czemu ma limitować ostrośc zdjęcia. A innaczej. Czy takie obiektywy jak
    Nikon AF-S 35mm 1,8 albo Sigma HSF 10-20 3,5-4,6 czy też Tamron 17-50 2,8n VC
    II są za słabe do matrycy 16 MPX jak ma Nikon?
    To jakie obiektywy tam się nadają?
    Czy robienie zdjęć w mniejszej rozdzielczości np 10 Mpx wpłynie lepiej na
    szumy i ostrość.
    Dzieki za uwagi.

  • 2. Data: 2010-12-27 07:58:17
    Temat: Re: obiektywy APS-C - jakie są limity jakości
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2010-12-26 23:24, Gil pisze:

    > Jednym z powodów jest limit rozdzielczości współczesnych obiektywów pod APS-C.
    > Wiem, że temat jest bardzo trudny technicznie. Pamiętam jakieś 4 lata temu
    > byłu tu wykłady niejakiego P. Marka W. o ile dobrze pamiętam.

    Sądzę, że masz na myśli Marka Lewandowskiego.

> [...]
    > Nikon AF-S 35mm 1,8 albo Sigma HSF 10-20 3,5-4,6 czy też Tamron 17-50 2,8n VC
    > II są za słabe do matrycy 16 MPX jak ma Nikon?
    Wyniki testów zdolności rozdzielczej tych obiektywów znajdziesz na
    www.photozone.de - podają tam ilość linii na wysokość ekranu którą
    zdołali z obiektywu wycisnąć przy danej ogniskowej i liczbie przysłony.
    Niestety w przypadku obiektywów do Nikona testują na D200, ale pewne
    wnioski daje się jednak wyciągnąć. Jeśli z danego obiektywu
    > To jakie obiektywy tam się nadają?
    Najlepsze rozdzielczości uzyskasz stosując dobre obiektywy
    staołogniskowe - np. coś klasy Nikkora 105f2.8 macro. Niestety z zoomami
    przy tak dużej rozdzielczości matrycy jest gorzej i i jest
    prawdopodobne, że pełni możliwości swojej matrycy z nimi nie
    wykorzystasz. ale - z drugiej strony - jakie rozdzielczości są Ci
    faktycznie potrzebne? Może się okazać, ze i tak najsłabszym ogniwem jest
    rozdzielczość oka oglądającego odbitkę (odbitek 40x60cm i większych
    raczej nie oglądamy z odległości 20cm).
    > Czy robienie zdjęć w mniejszej rozdzielczości np 10 Mpx wpłynie lepiej na
    > szumy i ostrość.[...]

    Nie spodziewam się - matryca i tak Ci zarejestruje z natywną
    rozdzielczością i późniejsze 10Mpix to wynik programowego zmniejszania.
    To samo możesz później zrobić w domowym komputerze gdzie dysponujesz
    znacznie większą moca obliczeniową niż wewnętrzny komputer aparatu -
    możesz więc wykorzystać bardziej skomplikowane algorytmy przekształceń i
    o ile dysponujesz odpowiednim oprogramowaniem i potrafisz je wykorzystać
    - można się spodziewać lepszych rezultatów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 3. Data: 2010-12-27 11:50:06
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Gil:

> [...]
    > braku szczegółów.
    > Jednym z powodów jest limit rozdzielczości współczesnych obiektywów pod APS-C.

    To bzdury, możesz je całkowicie pominąć.

  • 4. Data: 2010-12-27 11:57:40
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2010-12-27 12:50, Mateusz Ludwin pisze:

    > To bzdury, możesz je całkowicie pominąć.

    Może nie do końca bzdury. Do takich wniosków prowadzi oglądanie na
    monitorze wycinków obrazu w skali 1:1. Tylko zanim się człowiek załamie
    po takich oględzinach powinien się zastanowić, jakiej wielkości
    musiałaby być odbitka, aby wycinek w skali 1:1 miał rozmiary ekranu
    monitora. A potem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy często będzie
    oglądał takie odbitki z odległości w jakiej siedzi przed monitorem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2010-12-27 14:16:34
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek Wyszomirski:

> [...]
    > monitora. A potem odpowiedzieć sobie na pytanie, czy często będzie
    > oglądał takie odbitki z odległości w jakiej siedzi przed monitorem.

    Obiektywy APS-C podpięte do matrycy APS-C są najczęściej ostrzejsze od
    odpowiedników 35mm podpiętych do matrycy APS-C. Dlaczego? Bo dzięki
    mniejszej klatce można dać wyższą ostrość przy tej samej cenie.

  • 6. Data: 2010-12-27 14:41:31
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-12-27 15:16:34 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > Obiektywy APS-C podpięte do matrycy APS-C są najczęściej ostrzejsze od
    > odpowiedników 35mm podpiętych do matrycy APS-C.
    Co wcale nie oznacza, że większość nie wyrabia na 16 MPx-ach w górę.
    Tak jak na velvię trzeba było odpowiedniego szkła, bo większość też nie
    wyrabiała.

    > Dlaczego? Bo dzięki
    > mniejszej klatce można dać wyższą ostrość przy tej samej cenie.
    Przecież to jest masło maślane.
    Są ostrzejsze, bo można dać większą ostrość.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2010-12-27 15:42:47
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze JA:

    > Przecież to jest masło maślane.
    > Są ostrzejsze, bo można dać większą ostrość.

    Nie jest, czytaj do skutku.

  • 8. Data: 2010-12-27 16:46:46
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2010-12-27 15:16, Mateusz Ludwin pisze:

    > Obiektywy APS-C podpięte do matrycy APS-C są najczęściej ostrzejsze od
    > odpowiedników 35mm podpiętych do matrycy APS-C. Dlaczego? Bo dzięki
    > mniejszej klatce można dać wyższą ostrość przy tej samej cenie.

    To prawda, ale co z tego? To jeszcze nie oznacza, ze ich rozdzielczość
    wystarczy do pełnego wykorzystania możliwości matrycy 16Mpix -
    zwłaszcza, ze wątkotwórca pytał o zoomy.
    Zresztą - popatrzmy na dane. Nikon D7000 tworzy obraz o rozmiarach
    4928x3264, zatem teoretyczny limit ilości linii na wysokość ekranu to
    3264. W praktyce jest nieco gorzej (w końcu jest tam przed matrycą filtr
    antyaliasingowy) i w testach dpreview
    (http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/page13.a
    sp) uzyskano ok.
    2800lph. Taka zatem powinna być rozdzielczość obiektywu, aby w pełni
    wykorzystać możliwości matrycy.
    Nikon D200 używany do testowania obiektywów na www.photozone.de tworzy
    obraz o rozmiarach 3872x2592, zatem limit teoretyczny wynosi dla niego
    2592lph. W praktyce dpreview na testach matrycy D200 uzyskało
    rozdzielczość ok. 2400lph
    (http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page20.as
    p) - nie podali
    dokładnego wyniku liczbowego, ale można ją oszacować na podstawie wykresów.
    Tymczasem dla wymienionych przez pytającego obiektywów uzyskano w
    testach Photozone Nikonem D200 maksima rozdzielczości (i to w centrum
    kadru - po bokach jest gorzej):
    Nikkor AF-S DX 35mm f1.8G - 2173lph
    Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 DC EX HSM - 2196.5lph
    Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF] VC - 2229lph
    jak więc widać żaden z nich nie wykorzystał w pełni możliwości nawet
    matrycy D200
    Zauważ też, ze dla każdego z tych obiektywów charakterystyki
    rozdzielczości w funkcji przysłony wykazują wyraźne maksimum - gdyby
    rozdzielczość była ograniczana przez matrycę należałoby oczekiwać
    płaskiego przebiegu charakterystyki w rejonach, gdzie rozdzielczość
    limituje matryca.
    Można zatem spokojnie przyjąć, ze po założeniu dowolnego z tych
    obiektywów na korpus D7000 to obiektyw będzie odpowiedzialny za
    rozdzielczość.
    Czy należy z tego powodu płakać - chyba nie - bo w końcu są to całkiem
    dobre obiektywy i da się nimi robić bardzo dobre zdjęcia. Po prostu
    tzreba pzryjać do wiadomoiści, ze wpółczesne matryce APSC osiągnęły już
    taki poziom upakowania, że zazwyczaj to optyka limituje ilość
    uzyskiwanych szczegółów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 9. Data: 2010-12-27 16:47:52
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2010-12-26 23:24, Gil pisze:
    > Ale teraz na zdrowy rozum - skoro obiektyw jest projektowany pod matrycę APS-C
    > to czemu ma limitować ostrośc zdjęcia.

    Nie ma. Wręcz odwrotnie - przy tym samym budżecie powinno być lepiej.

    > Czy robienie zdjęć w mniejszej rozdzielczości np 10 Mpx wpłynie lepiej na
    > szumy i ostrość.

    Zawsze (oczywiście pominąwszy uzysk praktyczny takiej zabawy). I przy
    ręcznym resajzie, automat z aparatu zmarnuje część potencjału.

    Przy wszystkich teoriach i wykresach proponuję rzucić okiem na ujęcia z
    któregoś z topowych kompaktów z małą matrycą. Przy podobnej gęstości na
    APSC wychodzi, że praktyczna jej granica wyniesie gdzieś przy setce Mpx
    (uwzględniając, że jednak w tych kompaktach siedzą budżetowe zoomy, a do
    lustra można podpiąć co się chce).

    --
    pozdrawia Adam
    /nie chce ci się dziś nic robić? - zwal to na ogólnoświatowy kryzys/

  • 10. Data: 2010-12-27 17:27:38
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-12-27 17:46:46 +0100, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:

> [...]
    > rozdzielczość była ograniczana przez matrycę należałoby oczekiwać
    > płaskiego przebiegu charakterystyki w rejonach, gdzie rozdzielczość
    Tak chyba nie jest nawet przy małych (6MPx) matrycach. Ale nie będę się
    spierał.

> [...]
    > tzreba pzryjać do wiadomoiści, ze wpółczesne matryce APSC osiągnęły już
    > taki poziom upakowania, że zazwyczaj to optyka limituje ilość
    Zdaje się że zawsze jest tak, że wynikowa rozdzielczość obrazu jest
    niższa niż możliwości materiału rejestrującego, lub niższa niż
    obiektywu.
    Niższa od najsłabszego elementu.
    Jeżeli rejestrator ma X rozdzielczość, a obiektyw X-Y, to obraz będzie
    miał rozdzielczość mniejszą niż X-Y.