    From: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: nowe, obowiazakowe wyposazenie aut
    Date: Thu, 6 Jan 2011 10:42:15 +0100

    Użytkownik "Przemysław Czaja" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:ig2auh$6ju$1@mx1.internetia.pl...

    > przecież po to właśnie wymyślili ABS, żeby uniknąć takiego sposobu
    > hamowania,

    to poczytaj o ABSsie i o tym po co on powstał.

    Prawda jest taka, ze ABS umożliwia nic innego jak sterowanie samochodem
    podczas gwałtownego hamowania.
    Do niczego innego nie służy. Inną sprawą jest to, czy przeciętny kierowca
    jest w stanie z tego skorzystać w sytuacji awaryjnej.
    ABS nie skraca drogi hamowania, ABS nie ma powodować samego nie blokowania
    kół - on w założeniu ma umożliwić sterowność. Houk.

    > no żeś teraz teorię wymyślił...pisałem już wczesniej dlaczego powstał
    > asystent i powstał niestety w wyniku działania ABS - zauważ, że asystent
    > nie powstanie w autach gdzie będzie wyeliminowane działanie ABS na pedał
    > hamulca, bo i po co on miałby tam być nie wystarczy mocniejsze
    > wspomaganie?

    Już wyżej napisałem - mocniejsze wspomaganie nie wystarczy, bo zniweluje
    dozowalność siły hamowania.
    Asystent róznic sie od silniejszego wspomagania tym, ze działa tylko w
    określonej sytuacji i umozliwia łagodne hamowanie z dozowalną siłą i
    awaryjne hamowanie z maksymalną siłą.

    Prosze Cie, zebyś w tej dyskusji dostrzegł jedna istotną rzecz, którą
    skrzętnie omijasz ciągle.
    Cisnienie w ukłądzie hamulcowym potrzebne do zablokowania kół da sie
    wytworzyć stosunkowo niewielką siłą na pedale hamulca. Wtedy koła już mogą
    sie blokować i ABS działa.
    Sęk w tym, zeby ABS działał skutczniej to cisnienie musi być zdecydowanie
    większe i tu wkracza asystent, bo przeciętny kierwca wcisnie hamulec mocno
    na tyle, zeby koła zablokować, ale nie na tyle ile wymagałby tego ABS do
    możliwie najsprawniejszego działania.
    Poza tym, jak już tez pisałem, dostrzeż prosze różnice między siłą w nodze
    Pudzianowskiego oraz Maji Popielarskiej - a takie róznice również
    wyeliminuje asystent.

    Ile razy mozna powtarzać zanim doczytasz, ze siła potrzebna do zablokowania
    kół jest niewystarczająca do możliwie najsprawniejszego działania ABSu (bez
    względu na rodzaj nawierzchni)

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl