    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Date: Sun, 24 Jul 2011 13:54:25 +0200

    W dniu 2011-07-24 11:56, kogutek pisze:

> [...]
    > Tyle jest zawsze przy przepompowywaniu ciepła. Nawet w Twojej pompie ciepła.
    > Twój agregat daje 9kW i pobiera 3kW. Z tych 3kW dostarczonych 2,1kW idzie na
    > przepompowanie ciepła a 900W to są straty elektryczne, mechaniczne i moc
    > potrzebna do sterowania i chłodzenia chłodnicy. masz tam jakiś wentylator?
    > Pewno jest i pobiera jakąś moc. W przepompowywaniu ciepła moc wentylatora się
    > nie liczy ale wlicza się ją do poboru mocy z gniazdka. Gdyby komuś się udało
    > pompą ciepła, co jest niemożliwe, wyjść poza 4,19J z 1 cal

    Mówimy o sprawności jako J/J a nie J/cal. Użycie przez ciebie
    przelicznika J/cal przy liczeniu sprawności burzy mój świat jako fizyka.
    Możesz równie dobrze użyć przelicznika 3,2808 (stopa/m) czy 133,3
    (mmHg/Pa), czy 1055 (J/BTU). Nie ma powodu żeby przy liczeniu sprawności
    zmieniać jednostki miary. Jedyny sensowny powód żeby użyć
    4,19 byłby wpływ na liczoną sprawność, ciepła właściwego wody bo to
    właśnie z tej stałej materiałowej bierze się zależność 4,19 J/cal, gdyż
    na bazie ciepła właściwego wody zbudowaną tę archaiczną jednostkę. Ale
    nie ma powodu żeby ciepło właściwe wody brało udział we wzorze na sprawność.
    Moja pompa cieplna ma niezbyt wysoką wydajność gdyż mam niezbyt głęboko
    zakopany wymiennik gruntowy w związku z czym mam dużą różnicę temperatur
    górnej i dolnej, co zmniejsza sprawność. Ale w lepszych instalacjach
    (jednostopniowych) uzyskuje się COPc rzędu 3.8 (chłodzenia) a COPh rzędu
    4,7 (grzania). Gdybyś także jak w moim przypadku odliczył straty
    elektryczne silnika to wyszłoby COPc rzędu 5 a COPh około 6.

    > to by perpetuum mobile zrobił.

    Tu nie ma perpetuum mobile bo jest rezerwuar energii (np w postaci
    ciepła w gruncie) z którego pobierasz energię - wymrażając go.
    Wykorzystujesz jedynie maszynę cieplną do przeniesienia energii z
    poziomu o niższej temperaturze na poziom o wyższej temperaturze. Stąd
    nazwa pompa cieplna.

    MD