  • 1. Data: 2011-07-23 23:08:21
    Temat: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Jaką sprawność mogą mieć moduły Peltiera?
    Ile watów ,,zimna'' można wyciągnąć ze 100 watów elektryczności?
    Freonowy klimatyzator ze sprężarką może dać około trzech razy
    więcej ,,zimna'' niż weźmie prądu, gazowe (na jakiś gaz palny
    -- butan czy propan) mogą dać około pięciu razu więcej. A ile
    mogą dać takie moduły?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2011-07-24 01:01:36
    Temat: Re: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> napisał(a):

> [...]
    > więcej ,,zimna'' niż weźmie prądu, gazowe (na jakiś gaz palny
    > -- butan czy propan) mogą dać około pięciu razu więcej. A ile

    Ile moduły nie wiem. Ale 1cal = 4,19J i wyżej tego nikt nie podskoczy.
    Freonowy to też gazowy. Co miałeś na myśli pisząc o klimatyzatorach na płynny
    gaz palny? Mechanizm jest zawsze taki sam. Czy to freon czy butan to sprężarka
    go spręża i przerabia na ciecz. Potem ciecz wylatuje małym otworem i kiedy się
    rozpręża to paruje i odbiera ciepło. Na razie nic nie może mieć więcej niż
    1:4,19. Duże instalacje mają trochę większą sprawność bo sprężarki i silniki
    mają sprawniejsze. I bliżej im do magicznego 4,19.

  • 3. Data: 2011-07-24 01:45:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "kogutek" j0fqtg$fme$...@i...gazeta.pl

    > Ile moduły nie wiem. Ale 1cal = 4,19J i wyżej tego nikt nie podskoczy.

    :)

    > Freonowy to też gazowy.

    Tak.

    > Co miałeś na myśli pisząc o klimatyzatorach na płynny gaz palny?

    Zamiast freonu -- butan albo propan. Bodajże R 290 -- propan techniczny.

> [...]

    > go spręża i przerabia na ciecz. Potem ciecz wylatuje małym otworem
    > i kiedy się rozpręża to paruje i odbiera ciepło. Na razie nic nie

    A to dlaczego?

    > Duże instalacje mają trochę większą sprawność bo sprężarki i silniki
    > mają sprawniejsze. I bliżej im do magicznego 4,19.

    A co ma ta magia do sprawności? -- Co ma caloria w julach do sprawności?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 4. Data: 2011-07-24 01:52:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    kogutek napisał:

> [...]
    > płynny gaz palny? Mechanizm jest zawsze taki sam. Czy to freon czy butan
    > to sprężarka go spręża i przerabia na ciecz.

    Jemu chyba chodziło* o klimatyzatory, w których palny gaz się spala,
    czyli o ustrojstwa absorbcyjne (kiedyś dość popularne były lodówki
    o takiej konstrukcji, ale klimatyzatory też takie są).

    ---
    * Tu zakładam (odważnie), że istnieje ktoś, to jest w stanie dociec
    o co mu chodzi, a (jeszcze) nie używa killfile.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2011-07-24 02:11:48
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jul 24, 1:08 am, "Eneuel Leszek Ciszewski"
    > Jaką sprawność mogą mieć moduły Peltiera?
    > Ile watów ,,zimna'' można wyciągnąć ze 100 watów elektryczności?

    Zależy od różnicy temperatur.
    Tu masz jakieś wykresy, możesz też takie znaleźć w notach katalogowych
    modułów.
    http://www.ferrotec.com/index.php?id=module_detail&m
    od_id=84
    np. 100 W odbierane przy P = 175 W, ale dT = 0K
    Ogólnie mówiąc, lipa. Chyba że przy małej różnicy temperatur i małym
    prądzie (ostatni wykres, położenie maksimum COP).

  • 6. Data: 2011-07-24 02:15:38
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-24 03:01, kogutek pisze:

> [...]
    > 1:4,19. Duże instalacje mają trochę większą sprawność bo sprężarki i silniki
    > mają sprawniejsze. I bliżej im do magicznego 4,19.

    Nie chodzi o to ile cal z J tylko ile można uzyskać J transportowanego
    ciepła na J dostarczonej energii do maszyny. To nie ma nic wspólnego z
    przeliczaniem kalorii na dżule. W pompie cieplnej mam silnik 3kW a na
    stronie gorącej (tej do ogrzewania mam 9kW). Sprawność (transportu
    ciepła) jest rzeczywiście około 200 do 300%. W przypadku efektu Peltiera
    podejrzewam że sprawność jest około 30%.

    MD

  • 7. Data: 2011-07-24 02:19:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jarosław Sokołowski" s...@f...lasek.waw.pl

    > Jemu chyba

    Przyznaję Ci racje co do tego *chybienia*. :)

    "Eneuel Leszek Ciszewski" j0fthd$l4c$...@i...gazeta.pl

    > Zamiast freonu -- butan albo propan. Bodajże R 290 -- propan techniczny.

    > chodziło* o klimatyzatory, w których palny gaz się spala,

    Dobrze chłodziły w wyniku spalania? :)

    > czyli o ustrojstwa absorbcyjne (kiedyś dość popularne były lodówki
    > o takiej konstrukcji, ale klimatyzatory też takie są).

    > ---
    > * Tu zakładam (odważnie),

    Odwagę wykazałeś nieco wyżej -- zakładając
    (z chybieniem) że spalanie gazu może odebrać ciepło. :)

    > że istnieje ktoś, to jest w stanie dociec
    > o co mu chodzi, a (jeszcze) nie używa killfile.

    Ktoś, kto ma pojęcie o klimatyzatorach, wie od razu, że chodzi o propan -- R290.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2011-07-24 02:23:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mario" j0fv87$ssh$...@n...onet.pl

    > Nie chodzi o to ile cal z J tylko ile można uzyskać J transportowanego ciepła na J
    dostarczonej energii do maszyny.

    Dokładnie tak.

> [...]
    > mam 9kW). Sprawność (transportu ciepła) jest rzeczywiście około 200 do 300%. W
    przypadku efektu Peltiera podejrzewam że sprawność

    I tylko tyle? 30 watów ,,zimna'' plus 130 watów ciepła ze 100 watów elektryczności?
    Nijak nie można otrzymać takich sprawności jakie są w pompach cieplnych ze
    sprężarkami?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2011-07-24 02:30:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "shg" d...@b...goo
    glegroups.com

    > Jaką sprawność mogą mieć moduły Peltiera?
    > Ile watów ,,zimna'' można wyciągnąć ze 100 watów elektryczności?

    : Zależy od różnicy temperatur.

    Zakładam małą -- 5 stopni Celsjusza.

[...]

    Czyli 3.5 dla 10 stopni Celsjusza różnicy temperatur i prądu rzędu 0.6 ampera?
    Duży prąd rozgrzewa moduł? Duża różnica temperatur sprawia, że ciepło szybciej
    ucieka z powrotem tam, skąd było wypompowane?

    3.5 to dużo -- jeśli dobrze pojmuje ten współczynnik.
    Ale chyba wyprawka droższa od skórki -- trzeba by chyba
    dużo zapłacić na starcie (za moduły) za pompowanie Peltierami. :)

    -=-

    Dzięki za informacje.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2011-07-24 08:45:05
    Od: "Artur Miller" <b...@m...com>

    napisał w wiadomości news:j0fvgi$oul$1@inews.gazeta.pl...

    > Odwagę wykazałeś nieco wyżej -- zakładając
    > (z chybieniem) że spalanie gazu może odebrać ciepło. :)

    byloby bez sensu, przeciez w lodówce taniej byłoby palić węglem ...

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%82odziarka#Ch.C5.
    82odziarka_absorpcyjna

    @