  • Data: 2011-07-24 12:44:02
    Temat: Re: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Mario" j0h15g$tic$...@n...onet.pl

    > Mówimy o sprawności jako J/J a nie J/cal. Użycie przez ciebie przelicznika J/cal
    przy liczeniu sprawności burzy mój świat jako
    > fizyka.

    Mój też. Moim zdaniem ta sprawność powinna zależeć od:

    -- właściwości ,,czynnika'' -- na przykład ciepła właściwego
    i ciepła parowania freonu czy innego propanu lub dwutlenku
    węgla bądź amoniaku

    -- różnicy temperatur

    -- sprawności samych urządzeń

    -- sprężarka może być dziurawa mechanicznie i termicznie
    -- izolacja termiczna może być dziurawa/słaba
    -- innych nieszczelności mechaniczno-cieplnych
    i różnych implikacji okołotermicznych (na
    przykład sprężarka może stawać się nieszczelna
    mechanicznie po podgrzaniu się)

    -- czynników innych ;) (trudnych dla mnie do przewidzenia)

    > Możesz równie dobrze użyć przelicznika 3,2808 (stopa/m) czy 133,3 (mmHg/Pa), czy
    1055 (J/BTU). Nie ma powodu żeby przy liczeniu
    > sprawności zmieniać jednostki miary. Jedyny sensowny powód żeby użyć
    > 4,19 byłby wpływ na liczoną sprawność, ciepła właściwego wody bo to właśnie z tej
    stałej materiałowej bierze się zależność 4,19
    > J/cal, gdyż na bazie ciepła właściwego wody zbudowaną tę archaiczną jednostkę.

    Dokładnie tak. I woda jest jakoś szczególna (jak szybkość światła jest
    uniwersalną stała, tak ciepło właściwe wody może być jakąś uniwersalną
    stałą; ale joul jest efektem wprowadzenia metrów itp. jednostek zupełnie
    nijak mających się do rzeczywistości -- mila morska przynajmniej ma jakieś
    uzasadnienie na naszej planecie) więc caloria może mieć znaczenie, ale już
    joul jest jednostką zupełnie sztuczną, więc i przelicznik cal/joul jest
    sztuczny. Jeśli istotnie ten iloraz byłby granicą czegoś w cieplnych
    przemianach -- imo byłby to raczej przypadek, nie zaś celowa/Boska
    (czy może -- ludzka) zależność. :)

    > Ale nie ma powodu żeby ciepło właściwe wody brało udział we wzorze na sprawność.
    > Moja pompa cieplna ma niezbyt wysoką wydajność gdyż mam niezbyt głęboko zakopany
    wymiennik gruntowy w związku z czym mam dużą
    > różnicę temperatur górnej i dolnej, co zmniejsza sprawność. Ale w lepszych
    instalacjach (jednostopniowych) uzyskuje się COPc rzędu
    > 3.8 (chłodzenia) a COPh rzędu 4,7 (grzania). Gdybyś także jak w moim przypadku
    odliczył straty elektryczne silnika to wyszłoby
    > COPc rzędu 5 a COPh około 6.

    > Tu nie ma perpetuum mobile bo jest rezerwuar energii (np w postaci ciepła w
    gruncie) z którego pobierasz energię - wymrażając go.
    > Wykorzystujesz jedynie maszynę cieplną do przeniesienia energii z poziomu o niższej
    temperaturze na poziom o wyższej temperaturze.
    > Stąd nazwa pompa cieplna.

    W wypadku pomp z ,,radiatorami'' stojącymi nad ziemią obok grzanego domu
    jest jeszcze gorzej. Dom grzeje powietrze wokoło siebie, a pompa to ciepło
    ponownie wtłacza/pompuje do tego domu. Jak pompowanie powietrza do uszkodzonej
    dętki. :)

    Nie mogę jednak pojąć, dlaczego to ożebrowane coś nosi nazwę radiatora. :)
    Owszem -- trochę radiacji (słonecznej, nawet trochę innej) odbiera, ale
    raczej zdecydowaną większość energii pobiera nie w procesie związanym
    z promieniowaniem, lecz w wyniku pływania ciepła z ciała o t. wyższej
    (powietrza znajdującego się wokoło grzanego domu i omiatającego stale
    ożebrowany zimnik) do ciała o t. niższej (,,radiatora'' -- zimnika).

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'