  • Data: 2011-07-24 21:51:56
    Temat: Re: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." 1...@4...net

    > Kto ma pojecie, ten widzial tez takie zabawki,
    > http://www.gasairconditioning.org/robur_advantages.h
    tm

    > przynajmniej w reklamowkach.

    > P.S. Niestety nie mam pojecia i nie bardzo rozumiem w czym leza zalety.

    Pewnie na cenie -- gaz jest tańszym źródłem energii niż elektryczność.
    IMO dobre do grzania, nie do chłodzenia. Ale może mieć także przewagę
    w chłodzeniu tam, gdzie klimatyzatory elektryczne są w powszechnym
    użyciu, czyli w USA. Latem cena elektryczności może rosnąć a gazu
    spadać -- wówczas klimatyzator zasilany gazem może być opłacalny
    w zestawieniu z ,,tradycyjnym''.

    IMO energię czerpaną z gazu trudno dokładnie dozować.
    Jeśli włożymy jej za dużo, być może nie tylko nie zwiększymy
    ilości odbieranego ciepła, ale je zmniejszymy. 1 kWh włożonego
    gazu może dać 4 kWh odebranego ciepła, ale chybienie o 100 W we
    wkładaniu (względem mocy ekonomicznej/optymalnej) może dać stosunek
    niekorzystny -- 1100 W wkładanej mocy i tylko 3900 wypompowywanej.

    3700/1300 2,85
    3900/1100 to nie 4:1 ale niecałe 3.55
    4000/1000 4

    Pomyłka o 300 W daje już sprawność 2.85 zamiast 4 dla jakiejś mocy optymalnej.

    W grzaniu to przeszkadza mniej:

    5300/1300 daje 4,08
    5100/1100 daje 4,64
    5000/1000 daje 5

    > Ale jesli ktos to produkuje, to ktos kupuje i widac zalety sa.

    Wystarczy podgrzać jakiś płyn (o niskim cieple właściwym i wysokim cieple
    parowania) do t. jego/płynu wrzenia w lekko podwyższonym ciśnieniu i rozprężyć
    go w miejscu, w które ma chłodzić. Płyn ów rozprężając się, zacznie wrzeć, do
    czego będzie potrzebował energii -- czyli zacznie czerpać ciepło z otoczenia,
    obniżając tam temperaturę.

    Można też zbudować zwykły silnik napędzany gazem -- w samochodzie
    jest klimatyzator napędzany paliwem samochodowym...

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'